In 2024 kwamen in Nederland 120 mensen om het leven door moord of doodslag, waarvan 76 mannen en 44 vrouwen. Dat zijn 5 minder slachtoffers dan een jaar eerder en de helft minder dan het begin van deze eeuw. De laatste tien jaar is er bijna niets veranderd. Ruim de helft van de vrouwelijke slachtoffers is door een (ex-)partner gedood. …
Lees verder »Hoe leer je regie voeren in de aanpak van woonoverlast?
Na een kleine 25 jaar bij de politie maakte Rianne Kusters-van der Bolt in 2024 de overstap naar de gemeente Vaals. In haar rol als beleidsadviseur openbare orde en veiligheid kreeg ze te maken met een wereld waarin dossiers niet ‘over de schutting gegooid’ worden, maar worden begeleid. Om hier grip op te krijgen, volgde ze de cursus Aanpak complexe …
Lees verder »De aanpak van zorgfraude vraagt preventie en samenwerking
Waarom is de aanpak van zorgfraude zo complex? Een oud-deelnemer van de cursus Aanpak zorgcriminaliteit & zorgfraude deelt zijn inzichten: “Het misbruik van gelden die bedoeld zijn voor zorg, gaat vaak ten koste van kwetsbare jongeren en ouderen”. Hij vertelt wat zorgfraude is, wat de maatschappelijke gevolgen zijn en hoe de opleiding helpt om effectiever op te treden. Wat verstaan …
Lees verder »Safety-III? Of gewoon een ‘hardnekkig misverstand’?
In de wereld van Kwaliteit & Veiligheid kwam de discussie al een tijdje geleden op: is er na Safety-I en Safety-II nu ook een 𝘚𝘢𝘧𝘦𝘵𝘺-𝘐𝘐𝘐?📄 In een scherp en verhelderend artikel maakt Erik Hollnagel — grondlegger van het Safety-II denken — korte metten met dit idee. Hij noemt het “𝘵𝘩𝘦 𝘧𝘰𝘭𝘭𝘺 𝘰𝘧 𝘚𝘢𝘧𝘦𝘵𝘺-𝘐𝘐𝘐”. En terecht naar de mening van FIN-Zorgadvies.Want:👉 …
Lees verder »Hoe voer je het gesprek over criminaliteit op school?
Gesprekken over criminaliteit kunnen de schoolveiligheid bevorderen, maar zijn ook erg uitdagend om te voeren. Frank Planten traint al jaren docenten in het signaleren van criminele uitbuiting en gespreksvoering hierover. Hij zegt: “Je moet weten hoe je gesprekken voert, wanneer je iemand doorverwijst en hoe je leerlingen weerbaarder maakt tegen de lokroep van het criminele circuit”. Signaleren als eerste stap …
Lees verder »Toenemende en veranderende dreigingen op vitale infrastructuur
Geopolitieke spanningen, klimaatverandering, systeemfalen en menselijke fouten kunnen leiden tot verstoring of uitval van vitale processen. Dat kan grote gevolgen hebben voor het functioneren van onze maatschappij en de Nederlandse en Europese economie. Daardoor vormt het een dreiging voor de nationale veiligheid. Het verschenen Dreigingslandschap Vitale Infrastructuur geeft een overzicht van deze dreigingen en biedt ministeries en vitale aanbieders een denkkader …
Lees verder »Veranderende wereldorde bevestigt belang van een weerbaar Nederland
De machtsbalans in de wereld is aan het veranderen, waardoor Nederland steeds meer geconfronteerd wordt met onzekerheid en onvoorspelbaarheid op het internationale toneel. Landen zijn meer en meer bereid om macht te gebruiken om hun eigen belangen te verdedigen. Europa is voor zijn veiligheid en weerbaarheid meer op zichzelf aangewezen. Dit allemaal zijn conclusies uit het Dreigingsbeeld Statelijke Actoren (DBSA) …
Lees verder »Kamerbrief voortgang versterking stelsel bewaken en beveiligen
Op 11 juli 2025 informeerde demissionair minister Van Weel de Tweede Kamer over de huidige stand van zaken met betrekking tot het versterken van het stelsel bewaken en beveiligen. Transitie naar nieuw stelsel Het stelsel bewaken en beveiligen is een belangrijk instrument om de democratische rechtsstaat te beschermen en de veiligheid van ernstig bedreigde personen te waarborgen. De afgelopen twee …
Lees verder »Meer langgestraften gedetineerd in 2024, minder kortgestraften
Eind september 2024 zaten 9,8 duizend mensen in detentie, bijvoorbeeld in een gevangenis of huis van bewaring. Dat waren er 2 procent meer dan het jaar ervoor. Er waren meer gedetineerden met een vrijheidsstraf van 1 jaar of langer, en minder met een kortere straf. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers. Van de 9,8 duizend mensen die op …
Lees verder »Meerderheid werkgevers heeft nog geen goede meldregeling
40% van de 2650 werkgevers, die mee hebben gewerkt aan de Werkgevers Enquête Arbeid 2024 (WEA), heeft een aangepaste meldprocedure aan de Wet bescherming klokkenluiders. 26% is helemaal niet bekend met een meldprocedure, ondanks dat dit al sinds 2016 verplicht is voor werkgevers met meer dan 50 werknemers. Opvallend is dat organisaties zonder een CAO vaker een interne meldregeling hebben …
Lees verder »