Mijn hele schoolleven lang heb ik de resultaten van toetsen, examens en dus diploma’s als relatief beschouwd. Misschien komt het doordat de hoofdmeester van mijn basisschool in de jaren ’60 al experimenteerde met niveaugroepen. Ik zag dat niet iedereen dezelfde talenten heeft en dus ook niet langs dezelfde meetlat gelegd ...
Lees verder »Whitepaper Leren innoveren in het beroepsonderwijs
In haar onlangs verschenen rapport pleit de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) voor grote investeringen in ons onderwijs. Reden: Nederlandse bedrijven moeten steeds sneller, beter en meer innoveren om internationaal mee te blijven doen. De kenniseconomie en de noodzaak om een leven lang te leren is niet nieuw. Nieuw in ...
Lees verder »Passend Onderwijs in de praktijk
Over een paar maanden, vanaf 1 augustus, is Passend Onderwijs op alle scholen verplicht. Dit betekent dat kinderen die eerst speciaal onderwijs volgden, wellicht nu op uw reguliere school terechtkomen. Om dit aan te kunnen moet er waarschijnlijk nog veel aangepast worden: het kan een flinke uitdaging zijn om aan ...
Lees verder »7 redenen waarom klantgericht ondernemen niet lukt
Steeds meer ondernemingen (en dus ook zorgondernemingen) willen klantgerichter worden en stellen de "klant centraal". Een logische redenering want klantgerichte organisaties presteren nu eenmaal beter dan anderen. En in tijden van crisis luidt het motto al snel "houden wat je hebt" en dat zijn je klanten. Maar klantgericht ondernemen blijkt in ...
Lees verder »Fietsgebruik en mobiliteitsmanagement
In gesprek met Henk Meurs, hoogleraar Mobiliteit aan de Radboud Universiteit Nijmegen en docent op de opleiding beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer. Is het effect van mobiliteitsmanagement eigenlijk wel eenduidig vast te stellen? “Onderzoek naar het effect van dergelijke maatregelen gebeurt vaak met vragenlijstjes op basis van ‘wensdenken’. We ...
Lees verder »Fietsparkeren
Met de toenemende populariteit van de fiets wordt ook het fietsparkeren voor veel instanties een steeds grotere uitdaging. Hoe verleid je de fietser tot goed parkeergedrag? Welke voorzieningen moet je bieden en moeten die gratis zijn? In gesprek met Anton van Osta, adviseur mobiliteit bij Antea Group en ...
Lees verder »Een ander licht op gemeentelijke inkoop Wmo nieuwe stijl
Over wijkteams, transities, gangbare inkoopmethodieken en een E-marktplaats (in)formele zorg Door Marvin Hendrikse, directeur Stipter en docent Zorginkoop bij SBO Hebt u zich al gerealiseerd dat uw wethouder Wmo en andere sociale zaken het straks voor het zeggen krijgt in uw gemeenteraad? Ruim 55% van het gemeentelijk budget valt namelijk ...
Lees verder »Toetsen & Examineren in het HO: de stand van zaken
Op 12 en 13 mei is het weer zover... het congres ‘Toetsen en Examineren in het Hoger Onderwijs’ in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein; het 12e nationale congres alweer! En wat valt er die twee dagen weer veel te beluisteren en leren, want nu de NVAO de regels weer aanscherpt, ...
Lees verder »Onderscheidend vermogen van een vraag: wat is dat eigenlijk?
Elke toets wordt afgenomen met een doel. En hoe verschillend die doelen ook kunnen zijn, uiteindelijk gaat het om het maken van onderscheid: tussen leerlingen die iets onder de knie hebben en leerlingen die moeten worden bijgespijkerd; tussen studenten met voldoende kennis en vaardigheden voor een studie en studenten die ...
Lees verder »Geen functie zo geëvolueerd als die van de controller
In aanloop naar de Verkorte Controllersopleiding interviewden wij Goos Minderman, Hoogleraar Public Governance en Public Law aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Wat is zijn visie op de functie van de controller? In welke mate is deze veranderd? Hoe ziet de functie eruit en over welke eigenschappen moet een controller beschikken? ...
Lees verder »