Binnen je school of in je klas heb je soms te maken met agressieve leerlingen. Onduidelijk is vaak wat onder agressie verstaan wordt. De wetenschap gaat de laatste jaren vooral uit van de functie die aan agressie ten grondslag ligt. Hierbij wordt het onderscheid gemaakt tussen reactieve en proactieve agressie. Beiden hebben specifieke kenmerken en vragen om een andere aanpak. …
Lees verder »15 tips voor leerkrachten om pesten aan te pakken en te voorkomen
Pesten op school verpest de sfeer en is erg vervelend. Hoe sneller het wordt aangepakt, hoe beter. Hieronder volgen kort en bondig 15 tips voor u als leerkracht, om pesten verder aan te pakken en liever nog, te voorkomen. 15 tips om pesten tegen te gaan 1. Zorg voor een goed pestprotocol en zorg dat iedereen weet waar dit protocol te vinden …
Lees verder »Ceciel Borghouts “Rekenlessen moeten er echt anders uitzien”
Auteur: Ceciel Borghouts, al meer dan 25 jaar ervaring binnen het rekenonderwijs Onze maatschappij verandert in een rap tempo. Er is sprake van een verschuiving van werkzaamheden: routinematige taken verdwijnen steeds meer. Dat soort taken kan worden overgenomen door robots en computers. Wat meer en meer van werkende wordt gevraagd is flexibiliteit, creativiteit, zelfstandig nadenken en problemen oplossen, samenwerken etc. Veranderingen …
Lees verder »Cyberpesten bij jongeren
Peter R. de Vries heeft meer dan 80.000 handtekeningen opgehaald om het onderwerp internetpesten op de agenda van de Tweede Kamer te krijgen. Een minimum van 40.000 handtekeningen is daar voor nodig. Wet tegen cyberpesten Peter R. de Vries is betrokken bij het programma Internetpesters Aangepakt en heeft als doel wetgeving er doorheen te krijgen die het voor slachtoffers van …
Lees verder »Een op de negen middelbare scholieren wordt gepest
Bron: Nationale Onderwijsgids Bijna 11 procent van de jongeren op het voorgezet onderwijs geeft aan de afgelopen drie maanden gepest te zijn. Dit zijn 3 jongeren in een klas van 27. Dit blijkt uit de Gezondheidsmonitor Jeugd, een grootschalig onderzoek onder 100.000 jongeren naar leefstijl en gezondheid door de GGD’en en het RIVM. Pesten is bijvoorbeeld schelden, roddelen, vervelende berichtjes …
Lees verder »Een op de vier MBO-leerlingen voelt zich onveilig
Bron: Nationale Onderwijsgids Van alle mbo-leerlingen voelt een kwart zich niet veilig op school. Oorzaak zou het pestgedrag of zelfs fysiek geweld in de klas zijn. In vergelijking met het basisonderwijs (zes procent) en het voorgezet onderwijs (elf procent) voelen de meeste leerlingen zich onveilig op het mbo (24 procent). Dat blijkt uit het jaarverslag van de onderwijsinspectie, meldt de …
Lees verder »Aantal meldingen seksueel misbruik op scholen gestegen
Bron: Nationale Onderwijsgids Het aantal meldingen over seksueel misbruik en seksuele intimidatie op scholen is gestegen. Bij een op de drie meldingen gaat bij seksueel misbruik de klacht over een leraar of een andere zogeheten met taken belast persoon. Bij ruim de helft van alle misbruikmeldingen gaat het om een ernstig zedendelict: ontucht, verkrachting of aanranding. Dat melden de Onderwijsinspectie …
Lees verder »Ontwikkel een mooie reis als e-learning ontwerper
Interview met Marcel de Leeuwe, onafhankelijk adviseur in leren en hoofddocent van de opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper. “Ik zie mezelf als de Lonely Planet op basis waarvan mensen zelf hun reis kunnen samenstellen. Je kunt met mij een uitgestippeld bezoek aan een uniek gebouw brengen, maar je kunt ook een lijst met bijzondere plaatsen krijgen en de manier om ze …
Lees verder »Anti-cyberpestprogramma ontwikkeld en geëvalueerd door promovendus
Bron: Nationale Onderwijsgids Jongeren die met cyberpesten te maken krijgen, kampen vaak met negatieve gevolgen als angst, depressie of zelfs zelfmoordneigingen. Promovendus aan de Open Universiteit Niels Jacobs ontwikkelde een online programma met als doel deze jongeren te leren hoe ze op een betere manier met cyberpesten om kunnen gaan. Uit het onderzoek van Jacobs naar de effectiviteit ervan blijkt …
Lees verder »Stappenplan voor het ontwerpen van een blended leertraject
Hoe ontwerp je nu een blended leertraject en kom je tot een goede ‘blend’? Voor het samenstellen van een ‘blend’ gaan een aantal ontwerpstappen vooraf. Dit handige stappenplan bevat alle stappen voor het ontwerpen van een leertraject. Daarna volgen de basisstappen van het samenstellen van een juiste blend! Blended learning Blended learning kan bestaan uit verschillende mixen van leerinterventies waarbij e-learning en online interactie worden …
Lees verder »Kikido start campagne voor schoolgeld hoogbegaafde kinderen
Bron: Nationale Onderwijsgids Kikidio biedt met zijn deeltijd plusklassen en erkend voltijd basisonderwijs al ruim 12 jaar maatwerkoplossingen voor hoogbegaafde kinderen uit de wijde omgeving van Brainport Eindhoven. De opgebouwde expertise is uniek in Nederland. Toch bekostigt de overheid Kikidio (nog) niet, ondanks de aandacht voor Passend Onderwijs. Ouders betalen daarom bijna 11 duizend euro schoolgeld per jaar om hun …
Lees verder »Vroegsignalering ook belangrijk bij kinderen met ontwikkelingsvoorsprong
Bron: Nationale Onderwijsgids Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong komen geregeld in de knel door gebrek aan signalering van hun voorsprong. Door het snelle leren van ‘slimme’ kinderen zou bij veel begeleiders het beeld ontstaan dat zij geen hulp nodig hebben bij hun ontwikkeling. Toch hebben ook deze kinderen hulp nodig en is vroegsignalering in het belang van deze kinderen. Het maakt …
Lees verder »Druk, druk, druk… financieel management in het onderwijs
De onderwijsmanager staat onder druk. Naast de inspanningen om het onderwijsproces te laten functioneren en daarin succesvol te zijn is er een overlading van activiteiten die er allemaal op gericht lijken te zijn om de manager van zijn of haar hoofdtaak af te houden. Hoofdtaak: Goed Onderwijs! Een van die bijzaken die regelmatig de dagtaak vullen is het financieel management. …
Lees verder »Wat verandert er per 1 januari 2016 in het onderwijs?
Bron: Nationale Onderwijsgids Vanaf 1 januari 2016 gaat er weer het nodige veranderen op het gebied van onderwijs. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen? De Nationale Onderwijsgids zet alles voor u op een rij. Financiën Toeslagen Vanaf 1 januari 2016 gaat de kinderopvangtoeslag omhoog. Voor het eerste en tweede kind wordt het kinderopvangtoeslagpercentage voor alle ouders verhoogd met 5,8 procent. …
Lees verder »Talentbeleid vormgeven op de basisschool
Met de invoering van de wet Passend Onderwijs per 1 augustus 2014 worden er steeds meer ‘zorgleerlingen’ in de klas geplaatst. Zo kan het zijn dat een deel van uw leerlingen meer- of hoogbegaafd is. Deze kinderen hebben veel capaciteiten maar deze komen helaas niet altijd tot uiting in de klas. Daarnaast presteren veel van de leerlingen onder hun kunnen …
Lees verder »Onderwijsinspectie stelt financieel beeld vrije scholen op
Bron: Nationale Onderwijsgids In 2014 stond twintig procent van alle dertig vrije schoolbesturen onder aangepast financieel toezicht. Dat was tien keer hoger dan het landelijk gemiddelde. De Inspectie deed onderzoek om een financieel beeld te schetsen van de vrije schoolbesturen en de mogelijke oorzaken van een verhoogde kans op financiële risico’s in beeld te brengen. De bevindingen zijn nu gepubliceerd …
Lees verder »Waarom LSD en een OEN zijn, van belang is voor een goed gesprek
Als IB’er heb je te maken met veel verschillende gespreksrollen; adviseren, begeleiden, coördineren, bemiddelen, signaleren en ondersteunen. In elke rol wordt er net iets anders van je verwacht maar de basis blijft hetzelfde: luisteren, samenvatten en doorvragen. Ook jezelf open en eerlijk opstellen en nieuwsgierig zijn helpen bij een goed gesprek…. Dan kan het niet meer misgaan! We weten allemaal …
Lees verder »Prinsjesdag 2015: Wat zijn de plannen van de regering op het gebied van onderwijs?
Wat zijn nu de belangrijkste plannen van de regering op het terrein van onderwijs van 2017-2020? Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid zet de belangrijkste ontwikkelingen in het onderwijsdomein voor u op een rij! Hoger Onderwijs Door de invoering van het studievoorschot komt er geld vrij voor investeringen in de kwaliteit van het hoger onderwijs. Hierbij ligt de focus op: …
Lees verder »Anti-pestprogramma’s het ei van Columbus!(?)
Artikel door Theo klungers, pestdeskundige bij Posicom Met verve hebben staatssecretaris Dekker en Kinderombudsman Dullaert werk gemaakt van de anti-pestwet en het wetenschappelijk laten keuren van anti-pestprogramma’s door het NJI. De directe aanleiding was een aantal tragische zelfmoorden onder tieners omdat ze werden gepest. Naast anti-pestprogramma’s werden ook SOVA-programma’s beoordeeld. Oorspronkelijk stond in het concept van de anti-pestwet dat scholen alleen …
Lees verder »Differentiatie in de klas; moeilijk, maar ontzettend belangrijk
In aanloop naar de cursus Klassenmanagement: differentiatie tussen leerlingen in de klas interviewden wij Karen van Kooten, leerkracht, orthopedagoog en trainer. Waarom is het belangrijk om te kunnen gaan met differentiatie in de klas? En hoe komt het dat veel (vooral jonge) leraren hier vaak moeite mee hebben? Waarom is differentiatie in de klas zo belangrijk? In iedere klas zitten …
Lees verder »De 10 voorwaarden voor een goed coachtraject in Passend Onderwijs
Frank Teunissen, coach bij de CED-groep, heeft onlangs tijdens de Update Passend Onderwijs in Utrecht een heel handig lijstje met ons gedeeld: De 10 voorwaarden voor een goed coachtraject. Een zeer bruikbare checklist voor elke IBer of ZoCo die collega’s coacht of de opdracht krijgt om dat te doen. De 10 voorwaarden voor een goed coachtraject: Vrijwilligheid (ook in het geval dat …
Lees verder »SP: Werkdruk leraren speciaal onderwijs te hoog
Bron: Nationale Onderwijsgids De kwaliteit van het speciale onderwijs staat onder druk, omdat de werkdruk daar voor leraren te hoog is geworden in het afgelopen jaar. Dat is de conclusie van de SP na onderzoek onder ruim 700 docenten in het speciaal onderwijs. Dat meldt RTL Nieuws. Door de komst van passend onderwijs gaan steeds meer kinderen met een lichte …
Lees verder »Steeds meer digitalisering in de klas, maar niet alle mogelijkheden worden benut
Bron: Nationale Onderwijsgids Steeds meer basisscholen stappen over op digitaal lesgeven. Ook maken de leraren steeds meer gebruik van ICT in de klas. Wel zou het onderwijs nog meer uit de mogelijkheden van ICT in het onderwijs kunnen halen. Dit blijkt uit de Vier in balans-monitor 2015 van Kennisnet, zo meldt deze organisatie. Kennisnet heeft binnen de monitor onderzoek gedaan …
Lees verder »4 tips om het zelfvertrouwen van leerlingen met executieve moeilijkheden te vergroten
Een leerling die efficiënt en zelfstandig wil functioneren in de klas, dient zijn gedrag te kunnen sturen. Het omgaan met dagelijkse routines is voor sommige leerlingen lastig. Dit geldt ook voor het beheersen van bepaalde impulsen. Kinderen met weinig impulsbeheersing nemen vaak ruimte in ten koste van anderen. Een leerling moet een plan maken om taken goed uit te voeren, …
Lees verder »Rekenonderwijs: Strak de methode volgen is niet voldoende
Interview met Ceciel Borghouts, als rekenspecialist inmiddels al ruim 25 jaar actief binnen het rekenonderwijs. Wat is haar visie op het rekenonderwijs en wat leert u van haar als docent tijdens de opleidingen? Methode als dwangbuis of als leidraad? Scholen zijn gewend om strak de methode te volgen. Dat is veilig. Auteurs zullen er wel over nagedacht hebben. Als ik …
Lees verder »Ouders zetten steeds vaker advocaat in bij conflict met school
Bron: Nationale Onderwijsgids Wanneer ouders een conflict hebben met de school waar hun kind les krijgt, schakelen de ouders steeds vaker een advocaat in. Rechtsbijstandverzekeraars en advocaten zien een grote stijging van het aantal zaken. Deze gaan bijvoorbeeld over pesten en schooladviezen. De meeste klachten gaan over basissscholen, hbo’s en universiteiten. Er zijn veel minder klachten over middelbare scholen en …
Lees verder »Bezorgde ouders met petitie tegen de rekentoets naar Tweede Kamer
Bron: Nationale Onderwijsgids Ouders van kinderen met dyscalculie (rekenblindheid) overhandigen vandaag een petitie aan de Tweede Kamer. De ouders zeggen dat de verplichte rekentoets voor kinderen met dyscalculie niet te doen is. Initiatiefnemer van de petitie is Jules Blokhuis, vader van een zoon met dyscalculie. Doel van de petitie is om staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs op andere gedachten te …
Lees verder »De 7 eigenschappen voor het succes van intern begeleiders
Het onderwijs wordt uitgedaagd door allerlei ontwikkelingen, zoals Passend Onderwijs, het versterkte toezicht van de onderwijsinspectie en de concurrentietoename tussen onderwijsinstellingen. Het onderwijs heeft dus intern (bege)leiders nodig. Echte intern begeleiders die beschikken over effectief leiderschap. En zodoende vertrouwen aan de basis te stellen van succes. Èn leerkrachten en leerlingen ...
Lees verder »“Vooral goede leerlingen krijgen vaker een beurt”
Auteur: Karen van Kooten, leerkracht, orthopedagoog en trainer “Wie weet nog wat we in de les van gisteren behandeld hebben?”. Een paar leerlingen steken hun vinger op, de rest van de leerlingen reageert niet. Weten deze leerlingen het antwoord niet of zijn ze in gedachten niet bij de les? Een belangrijk kenmerk van een goede instructie is dat alle leerlingen betrokken en …
Lees verder »Onderwijssysteem is minder flexibel en biedt minder kansen
Bron: Nationale Onderwijsgids Leerlingen en studenten in Nederland halen sneller een diploma dan voorheen, maar het onderwijssysteem biedt mogelijk minder kansen. Terwijl de efficiëntie toeneemt, lijkt het onderwijssysteem minder flexibel te worden voor leerlingen en studenten. Als zij overgaan van schoolsoort naar schoolsoort komen ze vaker vormen van selectie tegen. Dit constateert de Onderwijsinspectie in het Onderwijsverslag 2013/2014. Schoolloopbanen verlopen steeds …
Lees verder »Meer aandacht voor toptalent in gewone lessen
Bron: Nationale Onderwijsgids Scholen besteden in toenemende mate aandacht aan uitdagend onderwijs voor toptalenten, zegt staatssecretaris Dekker van Onderwijs. Wel blijkt uit onderzoek van de Onderwijsinspectie dat de extra activiteiten vaak buiten de reguliere les worden aangeboden, terwijl deze toptalenten juist veel baat hebben bij extra verdieping tijdens de les. Meer dan de helft van de basisscholen en meer dan …
Lees verder »Kabinet investeert in aanpak taal- en leesbevordering
Bron: Nationale Onderwijsgids Het kabinet trekt in de komende drie jaar ruim € 50 miljoen uit voor de bestrijding van laaggeletterdheid en voor leesbevordering. Zo schrijven zij in het actieprogramma Tel mee met Taal, waarover zij vrijdag 6 maart de Tweede Kamer informeerden. Eén van de acties uit het programma is de voortzetting en uitbreiding van Kunst van Lezen. Stichting …
Lees verder »Groeiend aantal scholen onder financieel toezicht
Bron: Nationale Onderwijsgids Het aantal onderwijsinstellingen in Nederland dat in financiële problemen zit, neemt toe. Twee jaar geleden stonden nog achttien basisscholen onder speciaal toezicht van de onderwijsinspectie. Inmiddels is dat aantal opgelopen naar 29 scholen. Ook elf middelbare scholen en twee mbo’s worden door de inspectie extra in de gaten gehouden. Dit meldt Telegraaf. Volgens de onderwijsinspectie is het …
Lees verder »Tweede Kamer akkoord met verplichte rekentoets
Bron: Nationale Onderwijsgids Ondanks felle tegenstand en kritiek van de oppositie heeft een meerderheid van de Tweede Kamer ingestemd met de verplichte rekentoets voor het voortgezet onderwijs en mbo. Dat hebben minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker van Onderwijs met name te danken aan de PvdA. De partij besloot een dag voor het Kamerdebat over de rekentoets om in te stemmen …
Lees verder »De anti-pestcoördinator als kartrekker
Door Theo Klungers, Posicom, professionele aanpak van pesten “Ik ben er helemaal klaar mee”, roept de moeder van Jessica uit. “Die andere meiden moeten haar steeds hebben. Ik wil nu dat ze allemaal straf krijgen.” De leerkracht hoort de moeder aan en zegt te zullen op verleggen met de anti-pestcoördinator. Moeder en leerkracht plannen voor de volgende week een vervolggesprek. De …
Lees verder »Lean Education
Tijdens mijn laatste les moest ik een vragenlijst invullen waarbij ik mij afvroeg wat het management met de antwoorden ging doen. Toen ik daarnaar informeerde bleek dat de lijst werd opgestuurd naar een overheidsinstantie en dat niemand binnen de organisatie een idee had welke doelen met deze gegevens werden nagestreefd. In het bedrijfsleven wordt zoiets verspilling genoemd. En dat kost …
Lees verder »Veel scholen gebruiken afgekeurd programma tegen pesten
Bron: Nationale Onderwijsgids Veel scholen werken met programma’s tegen pesten die zijn afgekeurd door de speciale commissie van de overheid. Dat zou blijken uit een inventarisatie van de NOS. Het nieuwsprogramma ging langs bij diverse bedrijven en organisaties die de afgekeurde programma’s aanbieden. Deze zeggen niet minder klandizie te hebben dan voorheen. “Onvoorstelbaar”, reageert kinderombudsman Marc Dullaaert, “dat er nog …
Lees verder »Apen, Socialbesitas en Neuromarketing
Op dinsdag 4 november kreeg ik de kans aanwezig te zijn op het MarCom congres in de van Nelle fabriek te Rotterdam. Op dit congres stond marketing communicatie in het onderwijs centraal. De dag bestond uit inspirerende lezingen en interactieve expertsessies waar onderwijsinstellingen o.a. op de hoogte werden gebracht van de huidige trends en facts in marketing- en communicatieland. Wat …
Lees verder »
SBO Blog Het blog van Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid