De vertrouwenspersoon in het onderwijs krijgt steeds meer te maken met klachten over ongewenste omgangsvormen. Gesprekstechnieken helpen om sneller tot de kern van de klacht te komen. Je leert verschillende gesprekstechnieken kennen tijdens de cursus Vertrouwenspersoon in het onderwijs van SBO. Gina Zanella, vertrouwenspersoon op het Dr. Mollercollege in Waalwijk, heeft de cursus gevolgd. Wat heeft zij hier aan gehad? …
Lees verder »Hoe draagt formatief toetsen bij aan kansengelijkheid in het onderwijs?
Formatief toetsen is niet alleen een manier om het leerproces inzichtelijk te maken en feedback te geven. Het is ook een manier om bij te dragen aan kansengelijkheid in het onderwijs. Ismail Aghzanay, Leraar van het Jaar 2021, ziet dat scholen steeds meer focussen op het proces en de persoonlijke groei van leerlingen. Daarnaast staat kansengelijkheid hoog op de agenda. …
Lees verder »Scholen gaan enthousiast aan de slag om de basisvaardigheden te verbeteren
De basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen zijn onvoldoende op basisscholen, middelbare scholen en speciaal onderwijs. Deze scholen reageren gelukkig enthousiast op het plan om deze vaardigheden te ontwikkelen van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Zij gaan miljoenen investeren om de basisvaardigheden te versterken. Hoe besteden zij dit geld en hoe ontwikkelt dit lezen, schrijven en rekenen bij leerlingen? …
Lees verder »Verduidelijk de verantwoordelijkheden van de examencommissie met een RACI-matrix
Een RACI-matrix helpt om de taken en verantwoordelijkheden van de examencommissie in het VO te verduidelijken. Caroline de Jong is docent natuurkunde en scheikunde en lid van de examencommissie bij het Maris College Den Haag. Zij geeft aan dat de RACI-matrix haar het meest is bijgebleven tijdens de cursus Taken en verantwoordelijkheden van de examencommissie in het VO van SBO. …
Lees verder »Hoe verbeter je jouw online onderwijs?
Online onderwijs is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Het brengt andere kansen én uitdagingen met zich mee dan fysiek onderwijs. Online onderwijs vraagt dan ook om andere didactiek om de studenten in jouw klas te motiveren. Hoe betrek je hen actief in het leerproces en hoe realiseer je effectief online onderwijs? De leerlijn Digitale Didactiek van SBO is een goede …
Lees verder »De voordelen van een feedbackcultuur in jouw klas
Wil jij een feedbackcultuur in de klas realiseren? Je bent niet alleen, de populariteit van formatief handelen groeit. Marloes Bakker en Silvia Hoogvorst, respectievelijk docent chemie en biologie bij MBO Rijnland, hebben zich ook verdiept in feedbackcultuur. Zij schreven zich in voor de opleiding Formatief Handelen van SBO. Wat doen zij na de opleiding anders en hoe reageren hun studenten …
Lees verder »Hoe vervul jij de taak van i-Coach succesvol?
Jij hebt als i-Coach een belangrijke taak binnen jouw school of scholengroep. ICT is namelijk niet meer weg te denken uit het onderwijs. Kinderen werken op school én thuis steeds vaker digitaal. Dit is een goede ontwikkeling, omdat zij in de toekomst ook ICT gebruiken om te leven en werken. Is de school én zijn jouw collega’s klaar voor een …
Lees verder »Hoe ga je als vertrouwenspersoon om met ongewenste omgangsvormen?
Helaas staan ongewenste omgangsvormen volop in de aandacht. Het is dus duidelijk dat deze omgangsvormen haast overal voor kunnen komen. De kans is dus ook groot dat jij hiermee te maken krijgt als vertrouwenspersoon. Patricia Ohlsen, sinds 1998 trainer en sinds 2012 vertrouwenspersoon, vertelt in dit artikel hoe jij hiermee om kunt gaan om een sociaal veilige cultuur te realiseren …
Lees verder »Drie thema’s vormen de onderwijsplannen in de Miljoenennota 2023
Prinsjesdag, het moment dat de onderwijsplannen van het kabinet worden gepresenteerd. Drie thema’s vormen de rode draad: onderwijskwaliteit, aansluiting van de opleiding tot de arbeidsmarkt en kansengelijkheid. Het zijn hot topics in onderwijsland. Wil jij weten wat de onderwijsplannen van het kabinet zijn met betrekking tot deze onderwerpen? Lees dan verder! Onderwijskwaliteit verbeteren als onderdeel van de onderwijsplannen De onderwijskwaliteit …
Lees verder »Waarom is digitale geletterdheid cruciaal voor leren, leven en werken?
Digitale geletterdheid is een belangrijke vaardigheid voor zowel docenten als leerlingen. Leraren leiden namelijk twee derde van hun klas op voor een baan die nog niet bestaat. De samenleving digitaliseert verder en hier horen nieuwe vaardigheden bij die cruciaal zijn om in de toekomst te leren, leven en werken. Hoe kunnen leraren hun leerlingen deze vaardigheden bijbrengen als de eigen …
Lees verder »