Tegenwoordig is het vaak op de radio te horen, reclameboodschappen over Agility. Uit een woordenboek kun je leren dat dit wendbaarheid betekent. Wendbaarheid, flexibiliteit, snel in staat om op veranderingen te reageren. Charles Darwin zei ooit dat niet de sterkste of meest intelligente soort overleeft maar de soort die in staat is om zich aan te passen aan veranderingen. Dat …
Lees verder »Trauma, stress zonder veerkracht is als een soort gif
Waar stond jouw wiegje? Hoe ben jij opgegroeid? Was het thuis veilig of onveilig? Vragen waar je zelf wel een antwoord op weet. Maar hoe zit dit eigenlijk bij mensen in je omgeving of met de kinderen en jongeren bij je op school? Kwetsbare kinderen en jongeren die ernstige gebeurtenissen hebben meegemaakt of iets niet hebben gekregen wat ze wel hadden …
Lees verder »Vernieuwd inspectietoezicht per augustus 2017
De inspectie komt met vernieuwd toezicht op het onderwijs (PO, VO en MBO) omdat zij een impuls wil geven aan onderwijs dat continu werkt aan verbetering. Van bestuurlijke aspecten tot het primaire onderwijsproces. Uitgangspunt hierbij is de leerling: “Iedere leerling heeft het recht op onderwijs van ten minste voldoende kwaliteit, dat het beste bij hem of haar past.” Het nieuwe …
Lees verder »6 belangrijke onderwijs trends veroorzaakt door technologie
Onderwijs is iets waar we naar streven – iets waarvan we tegen onze kinderen zeggen dat ze het na moeten streven in hun leven, zodat ze zich in een betere positie bevinden om de nodige vaardigheden te verwerven om werk te vinden, macht te krijgen en posities voor zichzelf te creëren in de buitenwereld. Onderwijs is geen onbekende voor de …
Lees verder »Het verschil tussen reactieve en proactieve agressie op school
Binnen je school of in je klas heb je soms te maken met agressieve leerlingen. Onduidelijk is vaak wat onder agressie verstaan wordt. De wetenschap gaat de laatste jaren vooral uit van de functie die aan agressie ten grondslag ligt. Hierbij wordt het onderscheid gemaakt tussen reactieve en proactieve agressie. Beiden hebben specifieke kenmerken en vragen om een andere aanpak. …
Lees verder »15 tips voor leerkrachten om pesten aan te pakken en te voorkomen
Pesten op school verpest de sfeer en is erg vervelend. Hoe sneller het wordt aangepakt, hoe beter. Hieronder volgen kort en bondig 15 tips voor u als leerkracht, om pesten verder aan te pakken en liever nog, te voorkomen. 15 tips om pesten tegen te gaan 1. Zorg voor een goed pestprotocol en zorg dat iedereen weet waar dit protocol te vinden …
Lees verder »Ceciel Borghouts “Rekenlessen moeten er echt anders uitzien”
Auteur: Ceciel Borghouts, al meer dan 25 jaar ervaring binnen het rekenonderwijs Onze maatschappij verandert in een rap tempo. Er is sprake van een verschuiving van werkzaamheden: routinematige taken verdwijnen steeds meer. Dat soort taken kan worden overgenomen door robots en computers. Wat meer en meer van werkende wordt gevraagd is flexibiliteit, creativiteit, zelfstandig nadenken en problemen oplossen, samenwerken etc. Veranderingen …
Lees verder »Cyberpesten bij jongeren
Peter R. de Vries heeft meer dan 80.000 handtekeningen opgehaald om het onderwerp internetpesten op de agenda van de Tweede Kamer te krijgen. Een minimum van 40.000 handtekeningen is daar voor nodig. Wet tegen cyberpesten Peter R. de Vries is betrokken bij het programma Internetpesters Aangepakt en heeft als doel wetgeving er doorheen te krijgen die het voor slachtoffers van …
Lees verder »Een op de negen middelbare scholieren wordt gepest
Bron: Nationale Onderwijsgids Bijna 11 procent van de jongeren op het voorgezet onderwijs geeft aan de afgelopen drie maanden gepest te zijn. Dit zijn 3 jongeren in een klas van 27. Dit blijkt uit de Gezondheidsmonitor Jeugd, een grootschalig onderzoek onder 100.000 jongeren naar leefstijl en gezondheid door de GGD’en en het RIVM. Pesten is bijvoorbeeld schelden, roddelen, vervelende berichtjes …
Lees verder »Een op de vier MBO-leerlingen voelt zich onveilig
Bron: Nationale Onderwijsgids Van alle mbo-leerlingen voelt een kwart zich niet veilig op school. Oorzaak zou het pestgedrag of zelfs fysiek geweld in de klas zijn. In vergelijking met het basisonderwijs (zes procent) en het voorgezet onderwijs (elf procent) voelen de meeste leerlingen zich onveilig op het mbo (24 procent). Dat blijkt uit het jaarverslag van de onderwijsinspectie, meldt de …
Lees verder »Aantal meldingen seksueel misbruik op scholen gestegen
Bron: Nationale Onderwijsgids Het aantal meldingen over seksueel misbruik en seksuele intimidatie op scholen is gestegen. Bij een op de drie meldingen gaat bij seksueel misbruik de klacht over een leraar of een andere zogeheten met taken belast persoon. Bij ruim de helft van alle misbruikmeldingen gaat het om een ernstig zedendelict: ontucht, verkrachting of aanranding. Dat melden de Onderwijsinspectie …
Lees verder »Scholen aan de slag met versneld vwo
Bron: Nationale Onderwijsgids Vanaf volgend schooljaar gaan 24 middelbare scholen versneld vwo aanbieden aan toptalenten. Deze leerlingen mogen het vwo in vijf jaar doorlopen in plaats van de reguliere zes jaar. Hierdoor worden talentvolle leerlingen extra uitgedaagd en krijgen ze de ruimte om zich te verdiepen. Staatssecretaris Sander Dekker: “Sinds twee jaar staat onderwijs aan toptalenten nadrukkelijk op de agenda …
Lees verder »Ontwikkel een mooie reis als e-learning ontwerper
Interview met Marcel de Leeuwe, onafhankelijk adviseur in leren en hoofddocent van de opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper. “Ik zie mezelf als de Lonely Planet op basis waarvan mensen zelf hun reis kunnen samenstellen. Je kunt met mij een uitgestippeld bezoek aan een uniek gebouw brengen, maar je kunt ook een lijst met bijzondere plaatsen krijgen en de manier om ze …
Lees verder »Anti-cyberpestprogramma ontwikkeld en geëvalueerd door promovendus
Bron: Nationale Onderwijsgids Jongeren die met cyberpesten te maken krijgen, kampen vaak met negatieve gevolgen als angst, depressie of zelfs zelfmoordneigingen. Promovendus aan de Open Universiteit Niels Jacobs ontwikkelde een online programma met als doel deze jongeren te leren hoe ze op een betere manier met cyberpesten om kunnen gaan. Uit het onderzoek van Jacobs naar de effectiviteit ervan blijkt …
Lees verder »LAKS lanceert informatie- en klachtensite rekentoets
Bron: Nationale Onderwijsgids Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) heeft de website rekentoetsklacht.nl gelanceerd. Op deze website kunnen scholieren informatie vinden over de rekentoets en hun klachten indienen. Andrej Josic, voorzitter LAKS: “We vinden het belangrijk dat scholieren goed op de hoogte zijn over de regelgeving rondom de veelbesproken rekentoets. Ook ontvangen wij graag alle opmerkingen en klachten van scholieren, …
Lees verder »Stappenplan voor het ontwerpen van een blended leertraject
Hoe ontwerp je nu een blended leertraject en kom je tot een goede ‘blend’? Voor het samenstellen van een ‘blend’ gaan een aantal ontwerpstappen vooraf. Dit handige stappenplan bevat alle stappen voor het ontwerpen van een leertraject. Daarna volgen de basisstappen van het samenstellen van een juiste blend! Blended learning Blended learning kan bestaan uit verschillende mixen van leerinterventies waarbij e-learning en online interactie worden …
Lees verder »65,8% middelbare scholieren haalde voldoende op rekentoets in 2015
Bron: Nationale Onderwijsgids In 2015 heeft 65,8 procent van alle leerlingen in het voortgezet onderwijs een voldoende gehaald op de rekentoets. In 2014 was dit nog 57,8 procent. Ook het gemiddelde cijfer is gestegen van 5.9 in 2014 naar een 6.2 in 2015. Het totale slagingspercentage van de eindexamens is dit jaar met bijna een procent gestegen ten opzichte van …
Lees verder »Ministerie van Onderwijs wil resultaten rekentoets openbaar maken
Bron: Nationale Onderwijsgids Het ministerie van Onderwijs gaat de resultaten van 2015 van de rekentoets in het voortgezet onderwijs openbaar maken. De resultaten worden openbaar gemaakt per school, vestiging en schoolsoort en zijn niet herleidbaar tot individuele leerlingen. Dat schrijft Matthijssen, directeur Voortgezet Onderwijs, namens staatssecretaris Dekker van Onderwijs aan de Tweede Kamer. Een aantal scholen zouden bedenkingen hebben over …
Lees verder »Hoe ga je om met weerstand? 2 inzichten en 5 technieken!
Waarom doet mijn collega niet wat ik wil? Elke zorgcoördinator heeft te maken met weerstand. Het is een troost dat iedereen het tegenkomt, maar in de praktijk is het lastig. Vanuit oprechte bedoelingen wil je je aanpak voor optimale leerlingenzorg stimuleren bij je collega’s in jouw school. Het kan een groot succes worden als iedereen gewoon meteen meewerkt. De praktijk is echter …
Lees verder »Gevaren op school in kaart brengen
Door Carl Steinmetz, zelfstandig adviseur op het terrein van veiligheid. Scholen voor voortgezet onderwijs zijn door de jaren heen niet onveiliger geworden. Het is echter niet duidelijk of dit te danken is aan veiligheidscampagnes en maatregelen van scholen of de overheid. De praktijk School moet een plaats zijn waar je leert samenwerken en samenleven. De vaardigheden die je daarbij ontwikkelt …
Lees verder »Vroegsignalering ook belangrijk bij kinderen met ontwikkelingsvoorsprong
Bron: Nationale Onderwijsgids Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong komen geregeld in de knel door gebrek aan signalering van hun voorsprong. Door het snelle leren van ‘slimme’ kinderen zou bij veel begeleiders het beeld ontstaan dat zij geen hulp nodig hebben bij hun ontwikkeling. Toch hebben ook deze kinderen hulp nodig en is vroegsignalering in het belang van deze kinderen. Het maakt …
Lees verder »Dekker: “Middelbare scholen moeten nu in actie komen om krimp op te vangen”
Bron: Nationale Onderwijsgids Staatssecretaris Dekker van Onderwijs zegt dat scholen veel meer moeten gaan samenwerken om de gevolgen van krimp op te vangen. Tachtig procent van de Nederlandse scholen krijgt te maken met een sterk dalend leerlingenaantal. Dekker benadrukt dat scholen in actie moeten komen om de gevolgen op te kunnen vangen. Dat meldt NOS. De VO-raad stelt dat er …
Lees verder »Druk, druk, druk… financieel management in het onderwijs
De onderwijsmanager staat onder druk. Naast de inspanningen om het onderwijsproces te laten functioneren en daarin succesvol te zijn is er een overlading van activiteiten die er allemaal op gericht lijken te zijn om de manager van zijn of haar hoofdtaak af te houden. Hoofdtaak: Goed Onderwijs! Een van die bijzaken die regelmatig de dagtaak vullen is het financieel management. …
Lees verder »Wat verandert er per 1 januari 2016 in het onderwijs?
Bron: Nationale Onderwijsgids Vanaf 1 januari 2016 gaat er weer het nodige veranderen op het gebied van onderwijs. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen? De Nationale Onderwijsgids zet alles voor u op een rij. Financiën Toeslagen Vanaf 1 januari 2016 gaat de kinderopvangtoeslag omhoog. Voor het eerste en tweede kind wordt het kinderopvangtoeslagpercentage voor alle ouders verhoogd met 5,8 procent. …
Lees verder »Inspectie toetst vernieuwde toezicht in prakijk
Bron: Nationale Onderwijsgids Vanaf december 2015 gaat de Inspectie van het Onderwijs een volgende stap in het vernieuwde toezicht in de praktijk toetsen. Dat gebeurt bij 37 onderwijsbesturen en hun scholen/opleidingen. Bij de nieuwe werkwijze begint, anders dan momenteel, het toezicht bij de onderwijsbesturen. Op basis van dit bestuursgesprek bepalen de inspecteurs welke bijbehorende scholen en opleidingen worden bezocht. Ook …
Lees verder »Wiskundedocenten probeerden PVD te misleiden over de rekentoets
Bron: Nationale Onderwijsgids Tien wiskundedocenten van negen verschillende middelbare scholen wilden proberen om de rekentoets verplicht te maken. Hiervoor probeerden de docenten om de PvdA te misleiden. Zo zeiden de docenten in 2014 in een brandbrief aan Kamerlid Jadnanansing dat de toetsen op hun scholen veel beter werden gemaakt dan in de rest van het land, omdat het rekenonderwijs er …
Lees verder »Onderwijsinspectie stelt financieel beeld vrije scholen op
Bron: Nationale Onderwijsgids In 2014 stond twintig procent van alle dertig vrije schoolbesturen onder aangepast financieel toezicht. Dat was tien keer hoger dan het landelijk gemiddelde. De Inspectie deed onderzoek om een financieel beeld te schetsen van de vrije schoolbesturen en de mogelijke oorzaken van een verhoogde kans op financiële risico’s in beeld te brengen. De bevindingen zijn nu gepubliceerd …
Lees verder »Prinsjesdag 2015: Wat zijn de plannen van de regering op het gebied van onderwijs?
Wat zijn nu de belangrijkste plannen van de regering op het terrein van onderwijs van 2017-2020? Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid zet de belangrijkste ontwikkelingen in het onderwijsdomein voor u op een rij! Hoger Onderwijs Door de invoering van het studievoorschot komt er geld vrij voor investeringen in de kwaliteit van het hoger onderwijs. Hierbij ligt de focus op: …
Lees verder »Anti-pestprogramma’s het ei van Columbus!(?)
Artikel door Theo klungers, pestdeskundige bij Posicom Met verve hebben staatssecretaris Dekker en Kinderombudsman Dullaert werk gemaakt van de anti-pestwet en het wetenschappelijk laten keuren van anti-pestprogramma’s door het NJI. De directe aanleiding was een aantal tragische zelfmoorden onder tieners omdat ze werden gepest. Naast anti-pestprogramma’s werden ook SOVA-programma’s beoordeeld. Oorspronkelijk stond in het concept van de anti-pestwet dat scholen alleen …
Lees verder »De 10 voorwaarden voor een goed coachtraject in Passend Onderwijs
Frank Teunissen, coach bij de CED-groep, heeft onlangs tijdens de Update Passend Onderwijs in Utrecht een heel handig lijstje met ons gedeeld: De 10 voorwaarden voor een goed coachtraject. Een zeer bruikbare checklist voor elke IBer of ZoCo die collega’s coacht of de opdracht krijgt om dat te doen. De 10 voorwaarden voor een goed coachtraject: Vrijwilligheid (ook in het geval dat …
Lees verder »Steeds meer digitalisering in de klas, maar niet alle mogelijkheden worden benut
Bron: Nationale Onderwijsgids Steeds meer basisscholen stappen over op digitaal lesgeven. Ook maken de leraren steeds meer gebruik van ICT in de klas. Wel zou het onderwijs nog meer uit de mogelijkheden van ICT in het onderwijs kunnen halen. Dit blijkt uit de Vier in balans-monitor 2015 van Kennisnet, zo meldt deze organisatie. Kennisnet heeft binnen de monitor onderzoek gedaan …
Lees verder »Leerlingen met autisme of ADHD lopen vast in regulier onderwijs
Bron: Nationale Onderwijsgids Met de komst van het passend onderwijs gaan veel leerlingen die bijvoorbeeld autisme of ADHD hebben ook naar het reguliere onderwijs. Nu blijkt dat deze kinderen het moeilijk hebben op reguliere middelbare scholen. Zo lopen ze vast door de wisseling van lokalen, drukke schoolgangen en elk lesuur een andere docent voor de klas. Dat meldt het Algemeen …
Lees verder »Rekenonderwijs: Strak de methode volgen is niet voldoende
Interview met Ceciel Borghouts, als rekenspecialist inmiddels al ruim 25 jaar actief binnen het rekenonderwijs. Wat is haar visie op het rekenonderwijs en wat leert u van haar als docent tijdens de opleidingen? Methode als dwangbuis of als leidraad? Scholen zijn gewend om strak de methode te volgen. Dat is veilig. Auteurs zullen er wel over nagedacht hebben. Als ik …
Lees verder »Ouders zetten steeds vaker advocaat in bij conflict met school
Bron: Nationale Onderwijsgids Wanneer ouders een conflict hebben met de school waar hun kind les krijgt, schakelen de ouders steeds vaker een advocaat in. Rechtsbijstandverzekeraars en advocaten zien een grote stijging van het aantal zaken. Deze gaan bijvoorbeeld over pesten en schooladviezen. De meeste klachten gaan over basissscholen, hbo’s en universiteiten. Er zijn veel minder klachten over middelbare scholen en …
Lees verder »Wet sociale veiligheid op scholen ook door Eerste Kamer aangenomen
Bron: Nationale Onderwijsgids De Eerste Kamer heeft ingestemd met de wet sociale veiligheid op scholen. Eerder was de Tweede Kamer al akkoord gegaan, maar op 26 mei heeft ook de Eerste Kamer de wet aangenomen. Door de wet zijn schoolbesturen voortaan verplicht om zorg te dragen voor de sociale veiligheid op hun school. Het bestuur mag wel zelf bepalen hoe …
Lees verder »Bezorgde ouders met petitie tegen de rekentoets naar Tweede Kamer
Bron: Nationale Onderwijsgids Ouders van kinderen met dyscalculie (rekenblindheid) overhandigen vandaag een petitie aan de Tweede Kamer. De ouders zeggen dat de verplichte rekentoets voor kinderen met dyscalculie niet te doen is. Initiatiefnemer van de petitie is Jules Blokhuis, vader van een zoon met dyscalculie. Doel van de petitie is om staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs op andere gedachten te …
Lees verder »Rekentoets verplicht op MBO, maar docent kan zelf vaak niet goed rekenen
Bron: Nationale Onderwijsgids Uit een rapport van belangenvereniging Jongeren Organisatie voor Beroepsonderwijs blijkt dat mbo-docenten zelf vaak niet goed kunnen rekenen. Dit terwijl er nu een verplichte rekentoets is voor de leerlingen op het mbo. Voor de docenten zou er nu nog te weinig begeleiding en ondersteuning zijn. Dit meldt BNR. Er zijn nu geen docenten op het mbo die …
Lees verder »Meer aandacht voor toptalent in gewone lessen
Bron: Nationale Onderwijsgids Scholen besteden in toenemende mate aandacht aan uitdagend onderwijs voor toptalenten, zegt staatssecretaris Dekker van Onderwijs. Wel blijkt uit onderzoek van de Onderwijsinspectie dat de extra activiteiten vaak buiten de reguliere les worden aangeboden, terwijl deze toptalenten juist veel baat hebben bij extra verdieping tijdens de les. Meer dan de helft van de basisscholen en meer dan …
Lees verder »Groeiend aantal scholen onder financieel toezicht
Bron: Nationale Onderwijsgids Het aantal onderwijsinstellingen in Nederland dat in financiële problemen zit, neemt toe. Twee jaar geleden stonden nog achttien basisscholen onder speciaal toezicht van de onderwijsinspectie. Inmiddels is dat aantal opgelopen naar 29 scholen. Ook elf middelbare scholen en twee mbo’s worden door de inspectie extra in de gaten gehouden. Dit meldt Telegraaf. Volgens de onderwijsinspectie is het …
Lees verder »Tweede Kamer akkoord met verplichte rekentoets
Bron: Nationale Onderwijsgids Ondanks felle tegenstand en kritiek van de oppositie heeft een meerderheid van de Tweede Kamer ingestemd met de verplichte rekentoets voor het voortgezet onderwijs en mbo. Dat hebben minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker van Onderwijs met name te danken aan de PvdA. De partij besloot een dag voor het Kamerdebat over de rekentoets om in te stemmen …
Lees verder »De anti-pestcoördinator als kartrekker
Door Theo Klungers, Posicom, professionele aanpak van pesten “Ik ben er helemaal klaar mee”, roept de moeder van Jessica uit. “Die andere meiden moeten haar steeds hebben. Ik wil nu dat ze allemaal straf krijgen.” De leerkracht hoort de moeder aan en zegt te zullen op verleggen met de anti-pestcoördinator. Moeder en leerkracht plannen voor de volgende week een vervolggesprek. De …
Lees verder »Lean Education
Tijdens mijn laatste les moest ik een vragenlijst invullen waarbij ik mij afvroeg wat het management met de antwoorden ging doen. Toen ik daarnaar informeerde bleek dat de lijst werd opgestuurd naar een overheidsinstantie en dat niemand binnen de organisatie een idee had welke doelen met deze gegevens werden nagestreefd. In het bedrijfsleven wordt zoiets verspilling genoemd. En dat kost …
Lees verder »Veel scholen gebruiken afgekeurd programma tegen pesten
Bron: Nationale Onderwijsgids Veel scholen werken met programma’s tegen pesten die zijn afgekeurd door de speciale commissie van de overheid. Dat zou blijken uit een inventarisatie van de NOS. Het nieuwsprogramma ging langs bij diverse bedrijven en organisaties die de afgekeurde programma’s aanbieden. Deze zeggen niet minder klandizie te hebben dan voorheen. “Onvoorstelbaar”, reageert kinderombudsman Marc Dullaaert, “dat er nog …
Lees verder »Apen, Socialbesitas en Neuromarketing
Op dinsdag 4 november kreeg ik de kans aanwezig te zijn op het MarCom congres in de van Nelle fabriek te Rotterdam. Op dit congres stond marketing communicatie in het onderwijs centraal. De dag bestond uit inspirerende lezingen en interactieve expertsessies waar onderwijsinstellingen o.a. op de hoogte werden gebracht van de huidige trends en facts in marketing- en communicatieland. Wat …
Lees verder »
SBO Blog Het blog van Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid