Zit jouw klas vol met leerlingen met verschillende persoonlijkheden? De een is druk en aanwezig, terwijl de ander juist stil en verlegen is. Je wilt iedere leerling de aandacht geven die hij of zij nodig heeft, maar hoe krijg je dat voor elkaar? De vraag naar passend onderwijs groeit vanuit leraren en onderwijsinstellingen, aldus Manon Wennink, iQ Coach en Jeugd- …
Lees verder »Hoe ziet de toekomst van leiderschap in het onderwijs eruit?
Leiderschap in het onderwijs is erg belangrijk, je motiveert personeel en bepaalt de toekomstvisie van jouw school. Het onderwijs staat echter voor ingrijpende veranderingen. Personeel heeft te maken met een hoge werkdruk en veranderingen zijn nodig. Hoe geef jij daar als leidinggevende richting aan? Hinrich Slobbe, docent Finance van de opleiding Educational Leadership, vindt dat het onderwijs vooruit moet kijken. …
Lees verder »Mediawijsheid steeds belangrijker in het onderwijs
Voorlichting over mediawijsheid is steeds belangrijker op scholen, aldus Linda Vonhof, mede-eigenaar van Social Media Wijs en docent tijdens de Online Masterclasstour Jongerenwelzijn van SBO. De online wereld van jongeren is grotendeels onzichtbaar voor volwassenen, terwijl begeleiding erg belangrijk is. Jongeren komen hier namelijk in contact met nepnieuws, gefotoshopte beelden en pesten. Dit alles heeft mogelijk een negatieve werking op …
Lees verder »Op welke manier blijven jongeren zowel mentaal als fysiek in balans?
Het welzijn van een deel van de studenten staat onder druk, aldus het Inspectierapport: De Staat van het onderwijs 2022. Denk hierbij aan toename van somberheid of eenzaamheid en aan problemen met concentratie en motivatie. De vele veranderingen in het leven als je jong bent, liggen hieraan ten grondslag. Van kiezen van een studierichting tot zorgen voor jezelf. Dit is …
Lees verder »Zorgwekkend: lees- en schrijfvaardigheid onder jongeren is ernstig gedaald
Niet alleen in het basisonderwijs zijn de basisvaardigheden achteruitgegaan, maar ook in alle middelbare schoolniveaus zijn deze fors gedaald, zo valt te lezen in ‘De Staat van het Onderwijs’. Er moet opnieuw prioriteit gegeven worden aan het ontwikkelen van deze basisvaardigheden. Samen moeten we ervoor zorgen dat jongeren zonder achterstanden van hun basisvaardigheden het onderwijs verlaten. Zo is goede lees- …
Lees verder »Wat is de oplossing voor pesten op school?
Pesten is een van de belangrijkste actiepunten voor de nieuwe minister van onderwijs, dhr. Wiersma. Hij gaat voortvarend aan de slag op verschillende onderwijsterreinen, zo ook op het gebied van sociale veiligheid, waar het voorkomen en aanpakken van (cyber)pesten onder valt. Hij vindt dat elke leerling zich veilig moet voelen op school. De inspectie gaat daarom harder en eerder ingrijpen …
Lees verder »De mentale gezondheid van jongeren verdient aandacht
Het RIVM heeft een rapport gepubliceerd waaruit blijkt dat de mentale gezondheid van jongeren al jaren achteruitgaat. De druk om te presteren ligt hieraan ten grondslag en de coronapandemie heeft daar nog een schep bovenop gedaan. De coronapandemie heeft er echter ook voor gezorgd dat er eindelijk meer aandacht is voor het welzijn van jongeren en de rol van volwassenen …
Lees verder »Huiselijk geweld: tips voor gesprek met jongeren
Als je je zorgen maakt over een jongere, je ziet signalen die kunnen wijzen op kindermishandeling of huiselijk geweld, dan ga je in gesprek met de jongere. Ouders behoren hierover geïnformeerd te worden, zeker als het kind nog geen 12 jaar oud is. Maar in verband met de veiligheid van de jongere, de docent of anderen, kan besloten worden om …
Lees verder »Oefenen op nadenken
Kennis internaliseert dankzij CO-learning en formatief evalueren Samenwerken en samen leren behoren tot de sleutelbegrippen van het onderwijs. Op het Stedelijk Gymnasium Schiedam – geen montessorischool – begon Jean-Pierre Nelk zo’n vijf jaar geleden te experimenteren met die uitgangspunten, en met de mogelijkheden van formatief evalueren. De ontdekking van de COLearningmodule van Test-Correct was voor hem een openbaring. “Met deze …
Lees verder »Verbeter de basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen op jouw school
De kwaliteit van de basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen loopt in Nederland al jaren terug. Nederland staat namelijk elfde op de wereldranglijst van de beste schoolsystemen in 2022, een lagere score dan voorgaande jaren. Daarnaast loopt de taal- en rekenvaardigheid structureel achter op het streefniveau en het niveau is sterk gedaald ten opzichte van het schooljaar 2018/2019, dit geldt voor …
Lees verder »