Onderwijs

Wat te doen aan langstudeerders?

Wat kunnen wij aan langstudeerders doen in het hbo en het wo? Het is niet nodig om te vertellen dat het nog altijd een 'hot' topic is. Ook al is de langstudeerboete van de baan, door de crisis wordt er nog altijd goed op de langstudeerder gelet en er zullen ...

Lees verder »

De onderwijsmarketingtroef die accreditatie heet

Het beleid voor het Hoger Onderwijs is wellicht het aller- aller- allerbelangrijkste thema voor Onderwijsmarketeers. Denk je aan beleid, dan denk je waarschijnlijk ook aan dat ene beruchte woord. Dat woord waar iedere onderwijsinstelling bijna dagelijks mee bezig is. Dat woord waardoor bij sommige mensen de nekharen overeind gaan staan. ...

Lees verder »

Onderwijstrends 2013: whitepaper

YoungWorks beschrijft in deze whitepaper dé onderwijstrends voor 2013, op basis van onderzoek, deskresearch en ervaringen. In 2013 staan ‘zelf keuzes maken’ en ‘inspraak hebben’ hoog in het vaandel. Scholen zullen zich duidelijker profileren, docenten kiezen hun eigen manier van professionaliseren en leerlingen hebben behoefte om te kunnen kiezen hoe ...

Lees verder »

Voorbeeld pestprotocol in vogelvlucht

Een goed pestprotocol maakt zichtbaar wat onzichtbaar gehouden wordt. Hierdoor wordt het mogelijk om pesten een gezicht te geven en pesters gericht te helpen met stoppen. Hierdoor kan je de sociale veiligheid waarborgen, ook op de vrije momenten in en om de school. Je weet als schoolteam door deze aanpak ...

Lees verder »

Onderwijscontroller moet voldoen aan nieuwe regels OCW

Het ministerie van OCW komt met strengere regels voor verantwoording van aanpak en kwaliteit. Onderwijsinstellingen moeten hieraan spoedig gaan voldoen, met als gevolg dat ook de onderwijscontroller zich aan andere regels zal moeten gaan houden. OCW eist toekomstparagraaf In een melding vooraf over de gevolgen van de nieuwe regels geeft ...

Lees verder »

Whitepaper: QTI in het Nederlandse hoger onderwijs

Hogescholen en universiteiten willen digitale toetsmaterialen kunnen uitwisselen en hebben behoefte aan leveranciersonafhankelijke afspraken. Dé oplossing hiervoor zijn QTI afspraken (Question and Test Interoperability). De whitepaper ‘QTI in het Nederlandse hoger onderwijs’ laat zien dat de internationale afspraken over interoperabiliteit van toetsmateriaal een stap in de goede richting zijn. Het ...

Lees verder »

Whitepaper: A3-methodiek voor het Jaarplan in het onderwijs

Een tienpuntenplan, een top-vijf verbeterpunten en één vel A3. Bij Hogeschool van Amsterdam houden ze van focus en de A3 methodiek helpt daarbij, aldus Freek Rebel, Anneke Vierhout en Irene Visser. De domeinen Economie, Management en Gezondheid waren pioniers bij de implementatie van de methodiek. Hun leerervaring: het invullen van ...

Lees verder »

Engelse les als kleuter, jong geleerd is…

“Really funny stuff on tv,” hoorde ik laatst een meisje van een basisschool zeggen. Engels bereikt mensen op steeds jongere leeftijd, zelfs kinderen in het primair onderwijs moeten eraan geloven. Door games, televisie, social media en ander internet komen kinderen steeds vroeger in aanraking met de vreemde taal, zo is ...

Lees verder »

De New Normal: 5 tips voor onderwijsmanagers

De New Normal is het tijdsbeeld dat zich aftekent door verschillende crises, de versnelling in ontwikkelingen en het einde van de houdbaarheidsdatum van organisatiewetenschappen. Dit is ook van toepassing op het onderwijs. De centrale stelling van de whitepaper “De New Normal” is: hoe richt je organisaties zodanig in, dat ze ...

Lees verder »

Hoe maken studenten gebruik van online colleges?

Pierre Gorissen (@petermcallister) is in juni 2013 gepromoveerd op onderzoek naar het gebruik van opgenomen hoorcolleges. Hij onderzocht hoe studenten gebruik maken van opnames van colleges en hoe instellingen een effectief gebruik van opgenomen colleges kunnen faciliteren. Dit is een interessant onderzoek omdat universiteiten en hogescholen steeds vaker gebruik maken ...

Lees verder »

21st Century skills in het onderwijs

De term 21st century skills duikt steeds vaker op. Het heeft betrekking op een samenhangend geheel van vaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen functioneren in de 21e eeuw. Wat zijn 21st century skills, wat kan het onderwijs in Nederland daarmee en waarom zijn ze van belang? Download de ...

Lees verder »

Goed leraarschap: is een leraar een coach?

De klassieke manier van lesgeven heeft vijftig jaar geleden afgedaan. De leraar als begeleider of coach was de toekomst. Toch lijkt het overdragen van lesstof een hernieuwde waardering te krijgen. Zeker wat betreft filosoof Ad Verbrugge. Hij is initiatiefnemer van Beter Onderwijs Nederland (BON), dat enkele jaren geleden een fundamentele ...

Lees verder »

Praktische tips voor MOOC-ontwikkelaars

De Massive Open Online Course (MOOC) is een vorm van onderwijs dat zeer recent is overgewaaid uit Amerika. Het aantal deelnemers aan deze gratis online cursussen is onbegrensd. Er is ook geen bijzondere vooropleiding of voorkennis vereist, dus voor iedereen toegankelijk. Ook is het gratis en tóch wordt een hoge ...

Lees verder »

Whitepaper: beoordeling van weblectures door studenten

Een weblecture is een opname van een lezing of college, verspreid via de multimedia. Onderstaande whitepaper - in opdracht van Echo360 - geeft de resultaten weer van een onderzoek onder 678 studenten aan 8 onderwijsinstituten in de Verenigde Staten naar de beoordeling van studenten van weblectures als studiemethode. Toegevoegde waarde ...

Lees verder »

Moderne campus als concurrentiewapen van universiteit en hogeschool

De campus van hogescholen en universiteiten gaat steeds meer lijken op onaantrekkelijke bedrijventerreinen. Terwijl ze met hun gebouwen juist studenten kunnen trekken. Steeds meer universiteiten ontdekken hoe het nieuwe leren leidt tot aantrekkelijkere en goedkopere huisvesting. Functioneel De gloednieuwe bètafaculteit van de Universiteit van Amsterdam is weliswaar een indrukwekkend gebouw, ...

Lees verder »

Hét geheim om je organisatie te veranderen

Veranderdokter Dirk-Jan de Bruijn heeft een persoonlijk en voor velen herkenbaar verslag geschreven van de wijze waarop hij in zijn enthousiasme volledig is vastgelopen in de verandering van een organisatie. Domweg omdat 'ze' zich zuiver en alleen focusten op hoe de organisatie ingericht zou moeten worden. Met als eindresultaat dat ...

Lees verder »

Whitepaper verandermanagement in het onderwijs: interveniëren

In deze whitepaper (Engelstalig) wordt door Léon de Caluwé uitgelegd wat doorgaans onder interveniëren wordt verstaan. Daarnaast vertelt hij hoe interventies passen binnen een veranderstrategie in uw onderwijsinstelling. Om u te helpen om een weloverwogen interventieplan te maken, worden verschillende typen interventies besproken (gericht op individuen, groepen, organisaties en zelfs netwerken van organisaties).

Lees verder »

Tien jaar gebruik van plagiaatsoftware: voor- en nadelen

Tien jaar geleden sloegen hogescholen en universiteiten alarm nadat verschillende plagiaatplegers aan het licht kwamen en werd plagiaatdetectiebedrijf Ephorus in 2003 gelanceerd. Zo’n 99 procent van alle hogescholen in Nederland gebruikt het programma, waardoor plagiaat steeds minder verleidelijk is. Toch raast de technologie voort en worden ook studenten slimmer op ...

Lees verder »

“Leren presteren met ICT”

Door SMS implementation engineers Organisaties moeten tegenwoordig voortdurend veranderen en innoveren om competitief te blijven. Nieuwe technologieën (Apparaten & Applicaties), of werkwijzen (bedrijfsprocessen & communicatie) maken dat ook mogelijk, maar dit vraagt ook om medewerkers die deze technologieën en werkwijzen willen en kunnen benutten (adopteren)! Meer dan 50% van wat ...

Lees verder »

Beleid & professionalisering belangrijke pijlers bij toetskwaliteit

‘Zijn onze toetsen wel goed genoeg om onze accreditatie te behouden?’‘Hoe kan de samenwerking tussen examencommissie en toetscommissie worden vormgegeven?’‘Geeft onze Visie op Toetsen en Beoordelen wel voldoende concrete handvatten?’ Met dit soort vragen worstelde de faculteit Natuur & Techniek (FNT) van Hogeschool Utrecht begin 2012. Een speciaal ingestelde werkgroep ...

Lees verder »

Verslag Congres Toetsen en Examineren 2013

"Het onderwijs moet meer focussen op de leercurve van studenten en minder waarde hechten aan cijfergemiddelden", zei Mien Segers, professor Corporate Learning aan de Universiteit Maastricht dinsdag 23 april 2013 tijdens het 11e nationale congres Toetsen en Examineren. Terug naar de basis "We moeten weer terug naar de basis: waar ...

Lees verder »

Digitaal toetsen in 10 stappen

Overweegt u digitaal toetsen in te zetten in uw organisatie? Bekijk dan zeker de presentatie ‘Digitaal toetsen in 10 stappen’ van Sander Schenk op het E-learning Event van 16 april 2013. Sander werkt bij Hogeschool Rotterdam als projectleider en kan bogen op jarenlange ervaring met digitaal toetsen in de praktijk. ...

Lees verder »

De vier leerstijlen van leerlingen

Leerlingen kunnen leerstof op verschillende manieren tot zich nemen: betekenisgericht, toepassingsgericht, ongericht of reproductiegericht. Toetsen spelen vooral in op de laatste categorie. Maar hoe zit het eigenlijk met al die andere leerlingen? Zijn zij daarom minder slim?

Lees verder »

Inzet e-Learning bij bedrijven groeit sterk

e-Learning heeft een voorname plaats in de opleidingsmix van bedrijven. Het bevalt ze goed! Enkele cijfers over 2013: Maar liefst 80% van de Nederlandse top MKB en grootbedrijven werkt al met e-Learning. Bijna de helft van deze bedrijven zal meer gaan uitgeven hieraan (gemiddelde verwachte stijging: bijna 27%). De andere ...

Lees verder »

Toetsontwikkeling

Het ontwikkelen van goede vragen en toetsen is niet zo eenvoudig als het wellicht in eerste instantie lijkt. Wij worden dikwijls gevraagd om de kwaliteit van bestaande vragen en toetsen te beoordelen. Regelmatig slagen wij daarbij voor een toets zonder de leerstof te hebben gezien. Dit komt niet door onze ...

Lees verder »

Aanbevelingen voor goed schoolleiderschap

Goed onderwijs vraagt om goed leiderschap. In opdracht van de VO-raad is onderzoek uitgevoerd om te komen tot een referentiekader voor ‘goed schoolleiderschap’. Uit dit onderzoek zijn de volgende vijf aanbevelingen gekomen: Bespreek binnen en buiten de school in hoeverre het schoolleiderschap bijdraagt aan leeropbrengsten en waar zich verbeterkansen bevinden. ...

Lees verder »

Nuttige informatie voor examencommissies

  Eerder hebben we al enkele nuttige tips voor examencommissies als gevolg van de WHW aangereikt. Eén van deze tips is om goed na te denken over de informatie die u als examencommissie nodig hebt om taken goed te kunnen uitvoeren. Ook hiermee willen we u graag verder helpen. Zorg ...

Lees verder »

Vreemde Ogen Dwingen: rapport

Zoals u weet, is er veel twijfel over de validiteit van HBO-diploma's. Afgelopen jaar is door commissie Bruijn hierover advies uitgebracht. Enkele voorbeelden van dit advies: Start met gezamenlijk examineren; Maak ook externen lid van examencommissies; Werk met gecertificeerde examinatoren. Download het rapport 'Vreemde Ogen Dwingen'. Bent u verantwoordelijk voor ...

Lees verder »

Webinar mobiel leren: ervaringen van Ank Dierckx

Deelnemers van het e-learning Event mochten op 21 maart 2013 als gast deelnemen aan het webinar ‘Mobiel leren’ van opleiding Onderwijskundig e-learning ontwerper door docent @marceldeleeuwe. Hieronder lees je enkele ervaringen van deelneemster @ankdierckx over dit webinar. De opstart Het webinar wordt uitgezonden met Adobe Connect. De docent geeft eerst uitleg ...

Lees verder »

Tips voor examencommissies als gevolg van de WHW

  De wetgever heeft de verantwoordelijkheid voor het borgen van de kwaliteit van examens bij de examencommissies gelegd. De Wet op het Hoger Onderwijs en Wetenschap (WHW) vraagt dus meer dan ooit deskundige leden van de examencommissie! Tips voor examencommissies Wij hebben voor u enkele praktische tips op een rijtje ...

Lees verder »

Het beoordelen van werkstukken

  Vier uur?!? Op mijn mooie schooltje staat het begeleiden van een profielwerkstuk voor vier uur op de jaartaak van een docent. Vier uur om een profielwerkstuk te begeleiden. Dat is vier uur om een opdracht toe te lichten, die als eindresultaat alles kan hebben van een scheikundig experiment tot ...

Lees verder »

Karl Dittrichs afscheidsboodschap aan het HBO en WO!

Karl Dittrichs afscheidsboodschap aan het HBO en WO! SBO

"We willen helemaal geen zesjes" “Volg het Nederlandse voorbeeld nou maar.” Karl Dittrich haalt THES stralend aan. Hij kijkt terug en vooruit op 10 jaar kwaliteitsdebat. “Studentenleiders zeiden zelf: ‘We willen helemaal geen zesjes, we willen zien hoe opleidingen voor uitdaging zorgen’.” Zijn overstap van NVAO naar VSNU werd bekend ...

Lees verder »