Een krachtige e-Learning leerbeleving ontwerpen is niet makkelijk. e-Learning expert en docent van de opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper Marcel de Leeuwe ontwikkelde voor verschillende bedrijven, overheid en het onderwijs e-learning concepten, content en tools. Tijdens een gesprek zet hij de problemen en adviezen op een rij. Waar worstelen e-learning ontwerpers mee? Transcript Waar worstelen e-ontwerpers het meeste mee? Nou, wat …
Lees verder »Pesten op school: Herken de pesters
Als een kind pester is, wat kun je dan doen als volwassene (ouder en onderwijsprofessional)? Van belang is om te weten met wat voor type pester je te maken hebt, zodat het kind geholpen kan worden te stoppen met pesten. Want hoe je het ook bekijkt, pesten moet zo snel ...
Lees verder »Kinderen schrijven slecht! Docenten aan het woord
Bron: Nationale Onderwijsgids “Als je later groot bent, moet je cursief kunnen schrijven!”. Waarschijnlijk kreeg je dit als antwoord op de vraag die je ongetwijfeld aan je leraren of ouders hebt gesteld: “Waarom moet ik dit leren?”. Is dit nog wel het geval? is het nog wel nodig? Leert de nieuwe generatie het überhaupt nog wel? Dit zijn vragen …
Lees verder »Proefles: Opleiding Protocol ERWD
Een belangrijk onderdeel van de opleiding Protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie is leren om diagnosticerend te onderwijzen. Hierbij is het tevens belangrijk welk materiaal er in de rekenles wordt gebruikt. Om een indicatie te geven van wat u tijdens de opleiding kunt verwachten over de zin en onzin van materiaal in de rekenles, hebben wij een proefles gemaakt. De proefles is …
Lees verder »Proefles: Opleiding Rekencoördinator PO II
Een belangrijk onderdeel van de opleiding Rekeningcoördinator Primair Onderwijs II is o.a. strategiegebruik en leerlijn breuken. Om een indicatie te geven van wat je tijdens de opleiding kunt verwachten bij het onderdeel strategiegebruik bij rekenen, hebben wij een proefles opgesteld! De proefles is een oefening ter voorbereiding op strategiegebruik bij rekenen en welk beleid je hiervoor kunt voeren in jouw …
Lees verder »Betrek jongeren bij de communicatie over de school
Nina Hoek van Dijk, oprichter van Jong & Je Wil Wat en spreker op het congres The (Next) Student, weet precies wat jongeren van nu bezig houdt. Ze adviseert scholen over het belang van goede communicatie. Waar loopt het mbo en hbo tegen aan in de communicatie met studenten? ‘Veel scholen worstelen toch met de werving van nieuwe studenten. Op …
Lees verder »Blockchain + microcredentialing = nieuwe manier van valideren van leren
Wilfred Rubens schrijft een blog over een nieuwe manier van valideren van leren door middel van microcredentialing en blockchain. Valideren van leren wordt steeds belangrijker, zeker ook met de toenemende behoefte aan flexibilisering in het onderwijs. Microcredentialing Microcredentialing is het opknippen van opleidingen en onderwijs in kleinere eenheden die afzonderlijk gecertificeerd worden (SURF, 2016). Met behulp van microcredentialing kunnen leeractiviteiten …
Lees verder »Luister naar de student & maak het onderwijs persoonlijk!
Knowmads – Discover Yourself & Create Your Own Story Studenten leven in een snel veranderende wereld waar de mogelijkheden oneindig zijn en de verschillende manieren om te ontwikkelen al net zo breed. Het onderwijs speelt hier te weinig op in, studenten willen niet meer in een collegezaal zitten wachten tot de docent gaat vertellen hoe de komende vier jaar eruit …
Lees verder »De professionalisering van de examencommissie
De rol van examencommissies in het hoger onderwijs is afgelopen jaren flink veranderd. Er komt veel meer op hun bordje terecht. ‘Dat is best pittig’, zeggen Ashra Sugito en Marnie Wouters, docenten van de cursus Examencommissie: Verdere versterking van uw samenwerking Wat is precies veranderd in het werk van de examencommissie? Marnie Wouters: ‘De kaders zijn veranderd. Acht jaar geleden was …
Lees verder »15 tips om studenten succesvoller te laten studeren
De juiste student op de juiste plek. Als onderwijsinstelling hoor je dit voortdurend. Maar liefst 1 op 3 studenten houdt het voor gezien in het eerste studiejaar. Er is dus nog een grote slag te slaan om studenten de juiste studiekeuze te laten maken. Dit is dan ook het centrale thema van het congres The (Next) Student. Ter voorbereiding delen …
Lees verder »De 7 uitdagingen in het lesgeven aan hoogbegaafde kinderen
Deze 7 uitdagingen zijn als volgt: Beperkende overtuigingen‘Ik kan geen wiskunde, niemand bij ons thuis is goed in wiskunde.’ Geheugen- of begripslerenVeel getalenteerde kinderen hebben in het basisonderwijs nauwelijks of niet hun geheugen op leergebied hoeven te gebruiken. Maar in het voortgezet onderwijs moeten ze dit wel! Motivatie en verwachtingenSommige ...
Lees verder »6 doelen van hoogbegaafd onderwijs
Op het moment dat je hoogbegaafde leerlingen wilt begeleiden, moet je je eerst afvragen wat je nou precies wilt bereiken. Er zijn zes verschillende doelen ten aanzien van talent onderwijs, in chronologische volgorde:
Lees verder »7 stappen voor oplossingsgerichte gesprekstechniek
Mar Noordegraaf, docent opleiding Zorgcoördinator en adviseur bij de CED-groep, geeft ons een heel bruikbaar stappenplan voor elke coach die samen met een collega naar een oplossing wil werken. Het woord waar het om draait is ‘samen’. Dat klinkt logisch, maar in de praktijk is de uitvoering daarvan lastig. Want als zorgcoördinator weet je zo veel. Je hebt overzicht en ervaring. En dan vertel …
Lees verder »Pak in 3 stappen de regie als Intern Begeleider
Als Intern Begeleider ben je een drukbezet mens. Op de eerste plaats omdat je zelf veel (geplande) zaken hebt om op te pakken. Maar ook omdat collega’s je nodig hebben, hun verhaal kwijt willen of advies nodig hebben. Dat komt er vaak allemaal bij. Geen eenvoudige opgave om als IB-er de regie te houden. Hieronder 3 tips die je helpen om …
Lees verder »Waardering en kanttekeningen: Rapport Doordacht Digitaal – Onderwijsinspectie
Op 9 mei 2017 verscheen het rapport ‘Doordacht digitaal. Onderwijs in het digitale tijdperk’ van de Onderwijsraad. Wat valt mij hierin op? De Onderwijsraad heeft zelf een handige samenvatting geschreven, waarin het beeld wordt geschetst van een sector die zoekende is als het gaat om de relatie tussen onderwijs en ICT. Hoe kan onderwijs inspelen op de “snel digitaliserende samenleving”? …
Lees verder »In de basis is goed onderwijs simpel
Aan het eind van het seizoen, terwijl diploma’s worden uitgereikt, gezakten getroost, overgangsresultaten bekend gemaakt, zittenblijvers geïnformeerd en bureaus geschoond, is het tijd voor contemplatie. Waar doen we het allemaal voor? Wat was ook al weer de reden om voor onderwijs te kiezen? En brengt de manier waarop we nu het onderwijs aanbieden en organiseren precies datgene waarom we het …
Lees verder »Nieuw eindoordeel Inspectie Onderwijs: de veranderingen voor de IB-er
Vanaf augustus 2017 voert de Inspectie bij alle besturen en scholen het toezicht op de nieuwe manier uit. Hieronder vind je wat dat concreet betekent voor de Intern Begeleider. Wat verandert er bij de Inspectie-beoordeling van basisscholen? De belangrijkste verandering is dat de Inspectie geen algemene norm meer oplegt. Ze verwacht dat de scholen aantonen te voldoen aan de wettelijke …
Lees verder »Bjorn Teeuwen (Radboud Universiteit): ‘Er is altijd nieuws’
Marketing in het hoger onderwijs is meestal gericht op de werving van nieuwe studenten. Voorlichter Bjorn Teeuwen van de Radboud Universiteit Nijmegen (Faculteit Managementwetenschappen), spreker op The Next Student, richt zich echter ook op bestaande studenten. ‘Het zijn waardevolle ambassadeurs.’ Eeuwig jong blijven, dat is niemand van ons gegeven. Wat we wel kunnen doen, is ons voortdurend proberen te verplaatsen …
Lees verder »“Anti-pestmethode valt of staat met de personen die het uitvoeren”
Het is aan de orde van de dag; leerlingen die slachtoffer zijn geworden van pestgedrag. De vraag is echter: hoe voorkom je pestgedrag en hoe kun je dit gedrag het best aanpakken? Een interview met Theo Klungers, pestdeskundige bij Posicom. Theo onderzoekt en deelt van wat beter werkt met betrekking tot het voorkomen en aanpakken van pesten. Hij heeft ervaring …
Lees verder »De toekomst van het onderwijs
In deze presentatie vertelt Dirk van Damme over de toekomst van het onderwijs. Veel van wat er 10-20 jaar geleden voorspeld werd, gebeurde uiteindelijk niet. In 2008 werd er door een aantal experts gebrainstormd over mogelijke scenario’s voor de toekomst van het hoger onderwijs. Dirk kijkt aan de hand van de volgende onderwerpen/trends terug op dat plaatje: 1. Globalisering Er verandert …
Lees verder »Zie onderwijs als een saladebar
Bij het woord ‘toekomstvoorspelling’ denken sommigen al snel aan de horoscoop in Privé of aan een dame die tarotkaarten deelt. Maar het voorspellen van trends heeft niks te maken met wichelroedes en glazen bollen. Het is een serieus vakgebied. Cécile Cremer, spreker op The Next Student, is daarvan het levende bewijs. Zij studeerde in 2014 als eerste in Europa af …
Lees verder »Storytelling: enkele tips vanuit Learning Technologies 2017
Tijdens Learning Technologies 2017 in Londen was Deborah Frances-White de openingsspreker. Voor learning professionals is ze een vreemde eend in de bijt. Ze stond daar als verhalenvertelster, maar… we hingen aan haar lippen. Als theaterdier weet zij als geen ander hoe belangrijk het is om de aandacht van mensen te trekken én vast te houden. Wij weten allemaal hoe waardevol …
Lees verder »3 successen én uitdagingen van Associate Degree’s in het Hoger Onderwijs
Eind 2018 zelfstandige opleiding? Associate Degree’s (Ad’s), een concept wat sinds 2006 zijn intrede heeft gedaan in het onderwijs en momenteel nog onderdeel is van geaccrediteerde HBO-bacherloropleiding, wordt waarschijnlijk per eind 2018 een zelfstandige opleiding. De Ad wordt dan geaccrediteerd door middel van de ‘procedure voor een toets nieuwe opleiding’ op basis van het toetsingskader nieuwe Ad-programma’s (TNAd). Een leuk …
Lees verder »11 Tips om agressie te voorkomen in je klas
Als jouw school niet structureel aandacht besteedt aan de voorkoming en vermindering van agressie en nadere gedragsproblemen, bieden de onderstaande punten wellicht hulp. Je kunt namelijk als docent zelf een aantal maatregelen nemen om agressie te voorkomen in je klas: Het is belangrijk om te zorgen voor een goed pedagogisch klimaat. Dit wil zeggen dat leerkrachten: respectvol met kinderen omgaan; …
Lees verder »Op zoek naar de universiteit anno 2040
Bert van der Zwaan is niet vies van een lolletje. In onderstaande Youtube video over de sportactiviteiten van zijn Universiteit Utrecht, wekte de rector magnificus de indruk al freerunnend van de ene vergadering naar de andere te spurten. “Zo kom ik ondanks mijn drukke baan nog aan de nodige lichaamsbeweging toe.” Het besef dat je met je tijd mee moet, spreekt …
Lees verder »Wat is een Learning Hackathon? Ervaringen bij Spaarne Gasthuis
Een Hackathon is een leertraject dat van tevoren niet helemaal helder is… Van tevoren is één ding zeker: je gaat intensief samen aan het werk. Hoor van deelnemers tijdens de Learning Hackathon bij Spaarne Gasthuis wat zo’n event inhoudt vanuit diverse invalshoeken. Marcel de Leeuwe, scrummaster Leerbeleving.nl Een hackathon betekent voor de organisatie dat ze een traject ingaan wat niet helemaal …
Lees verder »Nieuw: ouders instemmingsrecht in ontwikkelingsperspectief (OPP)
“Wetswijziging 1 augustus 2017” Het OPP is en blijft sinds de invoering van de wet op passend onderwijs een HOT item. Onderwerpen zoals wetgeving, de uitvoering in de praktijk, het stellen van de juiste doelen etc. zijn vragen die scholen en Intern Begeleiders zichzelf stellen. Wat verandert er voor u als intern begeleider, waar zet je het OPP op in …
Lees verder »Eerste Kamer stemt voor instemmingsrecht ouders in passend onderwijs
Bron: Nationale Onderwijsgids Ouders krijgen definitief meer invloed op het passend onderwijs voor hun kinderen. Voortaan zullen de ouders toestemming moeten geven voor de manier waarop de ondersteuning en zorg voor het kind geregeld en uitgevoerd wordt door de school, het zogenoemde handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief. De Eerste Kamer is hiertoe dinsdag akkoord gegaan met een wetswijziging die de ouders …
Lees verder »Onderwijsmanager voor de klas: moet dat?
Laatst gehoord bij Jinek: Machiavelli-prijswinnaar Hugo Borst zei het duidelijk over zorginstellingen: “Waar het huis slecht is heb je een slechte bestuurder!” Goede zorgbestuurders zijn volgens hem op de werkvloer te vinden, kennen hun personeel, kennen hun cliënten. Zou dat ook voor het onderwijs opgaan? Dat slecht onderwijs komt door slechte bestuurders? En dat goede bestuurders met de beide benen …
Lees verder »Lerarenregister: ondanks weerstand professionaliseert het de PO schoolleiding en besturen zelf
De Tweede Kamer heeft het lerarenregister wettelijk verplicht gesteld. Leraren hebben het recht zich bij te scholen, maar de plicht zich te registreren. Door middel van het register kunnen de leraren de eigen competenties tonen. De afgelopen twee weken (1 tot 15 februari 2017) interviewde NIDAP 100 schooldirecteuren primair onderwijs over de effecten van de aanstaande invoering van het lerarenregister …
Lees verder »Perfectionisme: wanneer is goed genoeg ook daadwerkelijk goed genoeg?
Perfectionistisch? Vele van ons kennen het! Wanneer je perfectionistisch bent, ben je niet snel tevreden met je resultaat. Perfectionisme is daarom ook niet fijn om te hebben en het kost je veel energie. Om je hierbij te helpen introduceert Dick Verwij van Novilo in deze video de Wet van het verminderende meeropbrengst. Deze wet houdt in dat je in de …
Lees verder »Doorstroming hbo-studenten naar universiteit met een derde afgenomen
Bron: Nationale Onderwijsgids In de aflopen tien jaar is het aantal afgestudeerden dat een masteropleiding volgt met een derde afgenomen. Dit blijkt uit berekeningen van de Onderwijsinspectie. Dit meldt Trouw. Deze cijfers staan haaks op wat minister Bussemaker beoogt: het versoepelen van de overgangen tussen de verschillende onderwijsniveaus. De precieze redenen voor de daling van het aantal masterstudenten is …
Lees verder »Zelforganiserende teams in het onderwijs, kan dat?
De geleerden zijn het er al een tijdje over eens: intrinsieke motivatie van medewerkers wordt vooral veroorzaakt door grote mate van autonomie en enthousiasmerend leiderschap. Personeel wordt daar gelukkiger van en krijgt ruimte om initiatieven te nemen die leiden tot groei in kwaliteit en kwantiteit. Maar geldt dat ook voor onderwijs? Wat heeft het onderwijs tot nu toe gebracht? Kijk …
Lees verder »School failliet: kan dat?
Je hoort het niet vaak, maar het kan. Dit jaar nog: een relatief kleine MBO-school in Goes. Als je naar de laatste jaren kijkt, zijn het vooral de kleinere scholen die failliet gaan. Maar eind 2014 moest gemeente Rotterdam ingrijpen om te voorkomen dat een stichting met 82 scholen de salarissen niet meer kon betalen. Hierbij ging het om 30.000 …
Lees verder »5 tips voor het omgaan met gedragsproblemen op school
De invoering van Passend Onderwijs zorgt ervoor dat van leraren in het regulier onderwijs meer wordt gevraagd op het gebied van gedragsproblematiek. Het is belangrijk dat u als leraar, intern begeleider of zorgcoördinator zo goed mogelijk uitgerust bent met kennis, inzichten en vaardigheden op het gebied van professioneel omgaan met gedragsproblemen op school. Maar hoe doet u dit? Wij vroegen …
Lees verder »Praktische tips voor het opzetten van een effectief gamification traject
Uit het onderzoek van Deloitte ‘Learning and development trends in The Netherlands – investigating multinationals’ van afgelopen jaar kwam het weer als belangrijkste trend naar voren: ‘Learning focusses on increasing business results.’ Oftewel: hoe helpen de investeringen die we doen in leren en ontwikkeling bij het verbeteren van onze resultaten? ‘Accountability’ is een steeds belangrijker wordend thema en niet alleen …
Lees verder »Wat is een goede onderwijscontroller volgens een bestuurder!?
Robert Leeftink is bestuurder van ROC Utrecht. Hij weet als geen ander welke enorme meerwaarde de controller kan hebben in het onderwijs. Zijn uitgangspunt: het advies van de onderwijscontroller moet niet vrijblijvend zijn, maar juist richtinggevend. Daarmee is de onderwijscontroller niet meer weg te denken in sterk onderwijsbeleid. In dit artikel licht hij zijn visie toe, in antwoord op twee …
Lees verder »Train executieve functies bij hoogbegaafde kinderen
Om goed te kunnen functioneren op school zijn vaardigheden voor kinderen ontzettend belangrijk. Echter, wanneer kinderen werk te doen krijgen dat onder hun nivea ligt dan hebben zij veel vaardigheden niet nodig. Bij meer- en hoogbegaafde kinderen is het dan ook van belang om de ontwikkeling van deze vaardigheden te blijven verrijken. Monique Schaminée ontdekte dat het spelen van spellen …
Lees verder »Wat is het Protocol ERWD?
ERWD staat voor Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie. In het Protocol ERWD staat beschreven wat leraren kunnen doen aan het signaleren en begeleiden van leerlingen met ernstige reken-wiskundeproblemen. Tevens staat uitgelegd in het protocol hoe een leraar kan constateren of er sprake is van dyscalculie. Het protocol is tot stand gekomen dankzij een subsidie van het ministerie van OCW in het …
Lees verder »Onderwijsraad: passend onderwijs moet beter
Bron: Nationale Onderwijsgids Twee jaar na de invoering van passend onderwijs signaleert de Onderwijsraad een aantal aandachtspunten die succesvolle evaluatie en invoering van passend onderwijs in de weg staan: de ontoereikende informatie op leerlingniveau en het ontbreken van een dekkend ondersteuningsaanbod. Bovendien is de onderwijspraktijk nog te weinig betrokken. Dit staat in het briefadvies Passend onderwijs dat de Onderwijsraad …
Lees verder »Waarom Controller Onderwijs zoveel meer is dan alleen de cijfers op orde!?
Esther Spetter RC, docent van de Verkorte opleiding Controller Onderwijs, voorzitter en lid raden van toezicht in het onderwijs, ziet hoe het vak op dit moment sterk in beweging is. In dit interview geeft Esther haar visie. Wat is op dit moment de grootste uitdaging van de Onderwijs Controller? Eigenlijk zijn het er twee! 1. Anticiperen op krimp Bijna elke …
Lees verder »Belangrijke verschillen beoordelingskader accreditatiestelsel HO
Bron: Het Nederlands – Vlaamse accreditatieorganisatie (NVAO) heeft belangrijke verschillen van de beoordelingskaders accreditatiestelsel hoger onderwijs Nederland 2014 – 2016 in kaart gebracht. Meer eigenaarschap medewerkers en studenten Lastenverlichting binnen het beoordelingskader is het aantal soorten beoordelingen teruggebracht van 7 naar 2 (instellingstoets kwaliteitszorg (ITK) en opleidingsbeoordeling). Overlap kader ITK en beperkte beoordeling weggenomen; veel ruimte om beoordeling …
Lees verder »5 essentiële kwaliteiten van professionals in een snel veranderende wereld
Docenten en bestuurders in het hoger onderwijs halen alles uit de kast om studenten voor te bereiden op een snel veranderende beroepspraktijk. Tegelijkertijd lijken studenten vooral te leren om zich binnen de comfortzone van het toetsbare onderwijs te bewegen. Excellentie zou dan betekenen dat studenten hoge cijfers voor de toetsen halen, in plaats van dat ze kritisch en innovatief zijn. …
Lees verder »Klassenmanagement: Hoe doe je dat?
Vroeger gaven leerkrachten klassikaal les, alle leerlingen hadden op hetzelfde moment dezelfde bladzijde uit de methode voor zich. De leerlingen die eerdere lesstof niet begrepen hadden konden de instructie niet volgen. De leerlingen die de instructie al lang begrepen hadden bladerden stiekem door in het boek en verveelden zich. Differentiatie in de klas Tegenwoordig proberen leerkrachten het onderwijs zoveel mogelijk …
Lees verder »Nieuw beoordelingskader accreditatiestelsel aangenomen
De Tweede Kamer heeft het nieuwe Beoordelingskader accreditatiestelsel hoger onderwijs Nederland 2016 op 3 november 2016 aangenomen. Tijdens Next Higher Education op 7 december geeft de NVAO een uitgebreide toelichting op het nieuwe beleid en de ervaringen tot nu toe. U heeft uiteraard de gelegenheid om al uw vragen en opmerkingen rechtstreeks met de ‘makers’ te bespreken. Beoordelingskader accreditatiestelsel hoger …
Lees verder »Vijf tips voor hulp aan studenten bij het leren van een toets
De meeste studenten leren kort voor een tentamen. Onderzoek wijst uit dat de meeste stof al weer na een maand is verdwenen. Bovendien werkt een student niet voor elk vak even hard. Studenten maken de keuze welk vak het belangrijkste is. Wat kun jij doen om die keuze te beïnvloeden? Hoe zorg je dat leren makkelijk wordt en je de …
Lees verder »eBook Toetsen en Examineren in het hoger onderwijs
Download het gratis eBook Toetsen & Examineren in het hoger onderwijs met tips, verdiepende artikelen en interviews met toetsexperts.
Lees verder »Utrechtse wetenschappers: lessen over terrorisme nodig op school
Bron: Nationale Onderwijsgids Een taskforce gaat het Utrechts college van b. en w. adviseren over het tegen gaan van polarisatie en radicalisering. Vaste leden van de taskforce zijn zijn hoogleraar Internationale betrekkingen Beatrice de Graaf, tevens terrorisme-expert, en hoogleraar Pedagogiek Micha de Winter van de Universiteit Utrecht. Het team van experts dat vanuit wetenschappelijk oogpunt zal bijdragen aan het …
Lees verder »Meer aandacht voor onderwijskwaliteit
“Zo zijn Nederlanders een beetje, suggesties in een NVAO-rapport dat iets misschien iets beter kan worden meteen gelezen als: ‘dus nu is het niet goed’. Daar wilden wij vanaf.” Voorzitter van de NVAO, Anne Flierman licht het nieuwe accreditatiekader toe waar meer aandacht is gekomen voor verbetering. Onlangs is er een nieuw accreditatiekader voor het hoger onderwijs naar de Tweede …
Lees verder »“Verkeerde studiekeuze leidt tot aanzienlijk lager salaris”
Een hbo-studie kiezen die slecht aansluit op de arbeidsmarkt loont niet. Voormalig studenten die geen passende baan kunnen vinden verdienen vaak ruim tweeduizend euro minder. Ook is de kans op een vaste baan kleiner. Dat meldt het Algemeen Dagblad. Aansluiting op de arbeidsmarkt De inkomstenverschillen tussen studenten met een aansluitende en niet-aansluitende opleiding zijn groot. De aansluiting zit met …
Lees verder »4 eenvoudige tips om studenten op het puntje van hun stoel te laten zitten!
Hoe krijg jij studenten op het puntje van hun stoel? Hoe motiveer jij studenten om mee te denken met het onderwijs? Studenten betrekken bij onderwijsvernieuwingen is hot. Maar ook erg lastig. Ik krijg vaak de vraag hoe je toch studenten zover krijgt dat ze met je meedenken en je hen motiveert om hun stem te geven. En dat terwijl ik …
Lees verder »Betere loopbaanbegeleiding voor leerlingen
Bron: Nationale Onderwijsgids Studenten vallen nog steeds veel uit of veranderen van opleiding na een verkeerde studiekeuze. Vaak kan dat door een goede loopbaanbegeleiding worden voorkomen. Minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker van Onderwijs willen met betere loopbaanbegeleiding zorgen voor een betere doorstroom en aansluiting van leerlingen tussen de verschillende onderwijssoorten. Bij goede loopbaanbegeleiding krijgen jongeren inzicht in hun kwaliteiten, motivatie …
Lees verder »Het verschil maken door goede onderwijsondersteuning
Mirjam Bult-Spiering vindt onderwijsondersteuning belangrijk voor het primaire proces op zich maar ook voor de aantrekkelijkheid van onderwijsinstellingen.
Lees verder »Proefles: Rekencoördinator Primair Onderwijs
Een belangrijk onderdeel van de opleiding Rekeningcoördinator Primair Onderwijs is dat je leert om (onderdelen van) het rekenonderwijs te analyseren. Om een indicatie te geven van wat je tijdens de opleiding kunt verwachten, hebben wij een proefles opgesteld! De proefles is een instap-oefening en bestaat uit twee onderdelen. In opdracht één staat de analyse van automatisering binnen jullie eigen school …
Lees verder »Prinsjesdag 2017: Wat zijn de plannen van de regering op het gebied van onderwijs?
Wat zijn nu de belangrijkste plannen van de regering op het terrein van onderwijs van 2017-2020? Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid zet de belangrijkste ontwikkelingen in het onderwijsdomein voor u op een rij! De onderstaande vier doelstellingen staan centraal: Ambitieus onderwijs dat alle leerlingen en studenten uitdaagt; Scholen en instellingen werken met goed opgeleide en vakkundige leraren, docenten en …
Lees verder »Buitenstaander in onderwijs
Als Dean is Jorrit Volkers (1959) verantwoordelijk voor het global learning programme van de Europese tak van de Deloitte University (DU) waar jaarlijks duizenden medewerkers geschoold worden. Deloitte is een van de voorlopers, maar steeds vaker ontwikkelen multinationals hun eigen onderwijs. “Wat wij aanbieden is op universiteiten niet te halen.” Deloitte heeft twee eigen universiteiten opgericht, een in Amerika in …
Lees verder »Ook zo’n zin om lekker te innoveren in het hoger onderwijs?
Zo, terug van vakantie, we zijn allemaal eindelijk weer aan de slag. Ook zo’n zin om lekker te innoveren? Nee, natuurlijk niet. We zijn razend druk met achterstallige emails wegwerken, de jaarlijkse POP cyclus inplannen, brandjes blussen omdat er mensen zijn uitgevallen of gelazer met IT die niet goed werkt. En laten we de managementteamheidag niet te vergeten. Wie kan …
Lees verder »Kinderombudsvrouw: pesten op scholen nog groot probleem ondanks pestprotocol
Bron: Nationale Onderwijsgids Scholen zijn sinds de invoering van de Wet Veiligheid op school verplicht te zorgen voor een veilig klimaat op school en dus pesten tegen te gaan. De zogenoemde pestprotocollen die scholen daarvoor aanhouden, hebben echter niet genoeg effect. Dat concludeert Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer uit gesprekken met leerlingen tijdens haar kinderrechtentour. Formeel is alles goed geregeld, zegt …
Lees verder »‘Onderwijsinstellingen vergeten de ouders’
Nog een maandje of twee, dan vindt het congres The Next Student plaats (22-23 november, Jaarbeurs Utrecht). Een van de sprekers is Suzanne de Bakker, zelfstandig professional op het gebied van contentmarketing en als docent verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Haar verhaal gaat over een doelgroep die nogal eens over het hoofd wordt gezien: de ouders. Vinden ouders antwoord …
Lees verder »Pesten uitleggen met een appel
Hoe leg je kinderen uit dat pesten een grote impact kan hebben op anderen? De Britse lerares Rosie Dutton deed dit met behulp van een appel!
Lees verder »
SBO Blog Het blog van Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid