Het onderwijs heeft in veel gevallen niet genoeg lef om te veranderen. We proberen bestaande structuren aan te passen, maar zijn hierdoor meer bezig met op een veilige manier vernieuwen dan écht veranderen. Als we iedere leerling persoonlijke aandacht willen geven is het belangrijk om een keuze te maken. Op het Montessori College in Nijmegen maakte ze de keus voor …
Lees verder »Wat je vooral niet moet doen als zorgcoördinator!
“Wanneer jij als zorgcoördinator de opdracht krijgt om het zorgbeleid in de school op poten te zetten, moet je alert je oren spitsen. En een kritische houding aannemen. Want de manier waarop jij gesteund wordt door het management, de mentoren en de docenten is álles bepalend voor een succesvol zorgbeleid. En daarmee ook voor jouw werkplezier. Wat je dus vooral …
Lees verder »Gepersonaliseerd onderwijs bij Scalda: 7 Bouwstenen voor de Praktijkroute
Onderwijsinnovatie: veel scholen zijn ermee bezig. Dit geldt ook voor Scalda. Op deze Zeeuwse MBO-school sluiten steeds meer opleidingen zich aan bij de onderwijsinnovatie die zij de Praktijkroute noemen. De Praktijkroute is gepersonaliseerd onderwijs dat sterk gericht is op de praktijk. Studenten creëren hun eigen opleidingsprogramma op basis van de leervragen die zij hebben. Die vragen ontstaan in de praktijk: …
Lees verder »De Taal van Gepersonaliseerd Leren
Hoe we het huidige onderwijssysteem nieuwe leven kunnen inblazen. Het huidige onderwijssysteem is echt failliet, zo stelde de Radboud Universiteit in een persbericht over het boek Gevormd of vervormd? Een pleidooi voor ander onderwijs van hoogleraar Filosofie Jan Bransen. Deze uitspraak zorgde voor veel reuring, maar moet niet worden gezien als een feitelijke constatering. Het boek onderbouwt de overtuiging van …
Lees verder »Zorgcoördinator, hoe krijg jij je collega’s mee?
De zorgcoördinator heeft een dynamische en uitdagende rol, die continu aan verandering onderhevig is. De afgelopen jaren is de verantwoordelijkheid voor directe leerlingondersteuning lager in de organisatie komen te liggen, waardoor de zorgcoördinator steeds meer een managende en coachende rol krijgt. Dat is nog niet zo eenvoudig. Als zorgcoördinator ben je de spin in het (zorg)web: schakelen, doorverwijzen, informeren en …
Lees verder »Ministerraad stemt in met wetsvoorstel burgerschapsonderwijs
Het is van groot belang dat scholen goed burgerschapsonderwijs geven. Veel scholen vinden nu niet duidelijk in de wet staan wat er van hen wordt verwacht en daarom werkt minister Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media aan een wetsvoorstel dat scholen meer duidelijkheid geeft. Dit meldt Rijksoverheid. Burgerschap is de manier waarop mensen deelnemen aan de maatschappij. In …
Lees verder »Podcast: Hoe daag ik mezelf en mijn studenten uit om met talentontwikkeling aan de slag te gaan?
Wat verstaan we eigenlijk onder talent? Wat bepaalt of iemand ergens goed in wordt? Talentontwikkeling gaat over goed kijken naar jezelf en over potentie herkennen, ten eerste bij jezelf en uiteraard ook bij jongeren. Vervolgens is het van belang dat je de juiste mensen in je omgeving hebt, die je stimuleren om die talenten daadwerkelijk verder te ontwikkelen. Op alle …
Lees verder »Podcast: Studiekeuzevoorlichting voor laaggeletterde ouders
Ouders hebben steeds meer invloed op het studiekeuzegedrag van jongeren. Jongeren willen graag hun eigen keuzes maken, maar ook hun ouders om advies vragen. Dat vraagt nogal wat van ouders én jongvolwassenen. Welke rol kun je als ouder aannemen in het studiekeuzeproces, hoe kun je je kind een goed advies geven zonder de verantwoordelijkheid voor studiekeuze en studiesucces over te …
Lees verder »Scholen mogen zelf rekenexamens maken
Middelbare scholen en mbo-instellingen mogen voortaan zelf rekenexamens gaan maken voor hun leerlingen en studenten. Daarmee komt er een eind aan de landelijk verplichte rekentoets. Dat voorstel doen ministers Van Engelshoven en Slob (Onderwijs) vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer. Dit meldt Rijksoverheid. Doordat rekenen voortaan een school- of instellingsexamen wordt, kan het examen beter gaan aansluiten bij …
Lees verder »Prinsjesdag 2018: wat zijn de plannen van het kabinet op het gebied van onderwijs?
Op Prinsjesdag is bekend geworden dat de begroting van het ministerie van 38,9 miljard in 2018 naar 42 miljard in 2019 gaat! 38,6 miljard wordt besteed aan het onderwijs. Onderverdeeld in het PO (11,3 miljard), VO (8,6 miljard), MBO & volwassen educatie (4,6 miljard), HBO (3,3 miljard), WO (4,9 miljard) en studiefinanciering. Waar gaat het geld naartoe? Aanpak werkdruk basisscholen …
Lees verder »Wat is het verschil tussen formatief & summatief toetsen?
Om een leerling te beoordelen wordt er gebruik gemaakt van twee vormen van toetsing, formatieve en summatieve toetsing. Met toetsing wordt bekeken hoe een leerling ervoor staat en hoe hij zichzelf verder kan ontwikkelen. Een goede toetsing moet betrouwbaar en valide zijn. Hij moet meten wat hij zegt te meten en uitgeprobeerd zijn op een representatieve groep. Maar wat is …
Lees verder »Het is belangrijk dat de nieuwe minister van OCW met lerarenopleiders gaat praten!
Door: Bruno Oldeboom, onderzoeker en lerarenopleider bij Hogeschool Windesheim Minister Jet Bussemaker en haar beleidsmakers spraken op 4 oktober jl. met 35 leraren over dagelijkse ervaringen in het onderwijswerkveld. Een belangrijke ontmoeting die ervoor kan zorgen dat politiek en samenleving met elkaar verbonden blijven. Mijn advies aan de nieuwe minister van OCW: ga snel met lerarenopleiders in gesprek! Het onderwijs staat …
Lees verder »Advies aan e-Learning ontwerpers
Een krachtige e-Learning leerbeleving ontwerpen is niet makkelijk. e-Learning expert en docent van de opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper Marcel de Leeuwe ontwikkelde voor verschillende bedrijven, overheid en het onderwijs e-learning concepten, content en tools. Tijdens een gesprek zet hij de problemen en adviezen op een rij. Waar worstelen e-learning ontwerpers mee? Transcript Waar worstelen e-ontwerpers het meeste mee? Nou, wat …
Lees verder »De 7 uitdagingen in het lesgeven aan hoogbegaafde kinderen
Deze 7 uitdagingen zijn als volgt: Beperkende overtuigingen‘Ik kan geen wiskunde, niemand bij ons thuis is goed in wiskunde.’ Geheugen- of begripslerenVeel getalenteerde kinderen hebben in het basisonderwijs nauwelijks of niet hun geheugen op leergebied hoeven te gebruiken. Maar in het voortgezet onderwijs moeten ze dit wel! Motivatie en verwachtingenSommige ...
Lees verder »7 stappen voor oplossingsgerichte gesprekstechniek
Mar Noordegraaf, docent opleiding Zorgcoördinator en adviseur bij de CED-groep, geeft ons een heel bruikbaar stappenplan voor elke coach die samen met een collega naar een oplossing wil werken. Het woord waar het om draait is ‘samen’. Dat klinkt logisch, maar in de praktijk is de uitvoering daarvan lastig. Want als zorgcoördinator weet je zo veel. Je hebt overzicht en ervaring. En dan vertel …
Lees verder »In de basis is goed onderwijs simpel
Aan het eind van het seizoen, terwijl diploma’s worden uitgereikt, gezakten getroost, overgangsresultaten bekend gemaakt, zittenblijvers geïnformeerd en bureaus geschoond, is het tijd voor contemplatie. Waar doen we het allemaal voor? Wat was ook al weer de reden om voor onderwijs te kiezen? En brengt de manier waarop we nu het onderwijs aanbieden en organiseren precies datgene waarom we het …
Lees verder »Storytelling: enkele tips vanuit Learning Technologies 2017
Tijdens Learning Technologies 2017 in Londen was Deborah Frances-White de openingsspreker. Voor learning professionals is ze een vreemde eend in de bijt. Ze stond daar als verhalenvertelster, maar… we hingen aan haar lippen. Als theaterdier weet zij als geen ander hoe belangrijk het is om de aandacht van mensen te trekken én vast te houden. Wij weten allemaal hoe waardevol …
Lees verder »11 Tips om agressie te voorkomen in je klas
Als jouw school niet structureel aandacht besteedt aan de voorkoming en vermindering van agressie en nadere gedragsproblemen, bieden de onderstaande punten wellicht hulp. Je kunt namelijk als docent zelf een aantal maatregelen nemen om agressie te voorkomen in je klas: Het is belangrijk om te zorgen voor een goed pedagogisch klimaat. Dit wil zeggen dat leerkrachten: respectvol met kinderen omgaan; …
Lees verder »Wat is een Learning Hackathon? Ervaringen bij Spaarne Gasthuis
Een Hackathon is een leertraject dat van tevoren niet helemaal helder is… Van tevoren is één ding zeker: je gaat intensief samen aan het werk. Hoor van deelnemers tijdens de Learning Hackathon bij Spaarne Gasthuis wat zo’n event inhoudt vanuit diverse invalshoeken. Marcel de Leeuwe, scrummaster Leerbeleving.nl Een hackathon betekent voor de organisatie dat ze een traject ingaan wat niet helemaal …
Lees verder »Nieuw: ouders instemmingsrecht in ontwikkelingsperspectief (OPP)
“Wetswijziging 1 augustus 2017” Het OPP is en blijft sinds de invoering van de wet op passend onderwijs een HOT item. Onderwerpen zoals wetgeving, de uitvoering in de praktijk, het stellen van de juiste doelen etc. zijn vragen die scholen en Intern Begeleiders zichzelf stellen. Wat verandert er voor u als intern begeleider, waar zet je het OPP op in …
Lees verder »Eerste Kamer stemt voor instemmingsrecht ouders in passend onderwijs
Bron: Nationale Onderwijsgids Ouders krijgen definitief meer invloed op het passend onderwijs voor hun kinderen. Voortaan zullen de ouders toestemming moeten geven voor de manier waarop de ondersteuning en zorg voor het kind geregeld en uitgevoerd wordt door de school, het zogenoemde handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief. De Eerste Kamer is hiertoe dinsdag akkoord gegaan met een wetswijziging die de ouders …
Lees verder »Onderwijsmanager voor de klas: moet dat?
Laatst gehoord bij Jinek: Machiavelli-prijswinnaar Hugo Borst zei het duidelijk over zorginstellingen: “Waar het huis slecht is heb je een slechte bestuurder!” Goede zorgbestuurders zijn volgens hem op de werkvloer te vinden, kennen hun personeel, kennen hun cliënten. Zou dat ook voor het onderwijs opgaan? Dat slecht onderwijs komt door slechte bestuurders? En dat goede bestuurders met de beide benen …
Lees verder »Perfectionisme: wanneer is goed genoeg ook daadwerkelijk goed genoeg?
Perfectionistisch? Vele van ons kennen het! Wanneer je perfectionistisch bent, ben je niet snel tevreden met je resultaat. Perfectionisme is daarom ook niet fijn om te hebben en het kost je veel energie. Om je hierbij te helpen introduceert Dick Verwij van Novilo in deze video de Wet van het verminderende meeropbrengst. Deze wet houdt in dat je in de …
Lees verder »Zelforganiserende teams in het onderwijs, kan dat?
De geleerden zijn het er al een tijdje over eens: intrinsieke motivatie van medewerkers wordt vooral veroorzaakt door grote mate van autonomie en enthousiasmerend leiderschap. Personeel wordt daar gelukkiger van en krijgt ruimte om initiatieven te nemen die leiden tot groei in kwaliteit en kwantiteit. Maar geldt dat ook voor onderwijs? Wat heeft het onderwijs tot nu toe gebracht? Kijk …
Lees verder »School failliet: kan dat?
Je hoort het niet vaak, maar het kan. Dit jaar nog: een relatief kleine MBO-school in Goes. Als je naar de laatste jaren kijkt, zijn het vooral de kleinere scholen die failliet gaan. Maar eind 2014 moest gemeente Rotterdam ingrijpen om te voorkomen dat een stichting met 82 scholen de salarissen niet meer kon betalen. Hierbij ging het om 30.000 …
Lees verder »5 tips voor het omgaan met gedragsproblemen op school
De invoering van Passend Onderwijs zorgt ervoor dat van leraren in het regulier onderwijs meer wordt gevraagd op het gebied van gedragsproblematiek. Het is belangrijk dat u als leraar, intern begeleider of zorgcoördinator zo goed mogelijk uitgerust bent met kennis, inzichten en vaardigheden op het gebied van professioneel omgaan met gedragsproblemen op school. Maar hoe doet u dit? Wij vroegen …
Lees verder »Praktische tips voor het opzetten van een effectief gamification traject
Uit het onderzoek van Deloitte ‘Learning and development trends in The Netherlands – investigating multinationals’ van afgelopen jaar kwam het weer als belangrijkste trend naar voren: ‘Learning focusses on increasing business results.’ Oftewel: hoe helpen de investeringen die we doen in leren en ontwikkeling bij het verbeteren van onze resultaten? ‘Accountability’ is een steeds belangrijker wordend thema en niet alleen …
Lees verder »Wat is een goede onderwijscontroller volgens een bestuurder!?
Robert Leeftink is bestuurder van ROC Utrecht. Hij weet als geen ander welke enorme meerwaarde de controller kan hebben in het onderwijs. Zijn uitgangspunt: het advies van de onderwijscontroller moet niet vrijblijvend zijn, maar juist richtinggevend. Daarmee is de onderwijscontroller niet meer weg te denken in sterk onderwijsbeleid. In dit artikel licht hij zijn visie toe, in antwoord op twee …
Lees verder »Onderwijsraad: passend onderwijs moet beter
Bron: Nationale Onderwijsgids Twee jaar na de invoering van passend onderwijs signaleert de Onderwijsraad een aantal aandachtspunten die succesvolle evaluatie en invoering van passend onderwijs in de weg staan: de ontoereikende informatie op leerlingniveau en het ontbreken van een dekkend ondersteuningsaanbod. Bovendien is de onderwijspraktijk nog te weinig betrokken. Dit staat in het briefadvies Passend onderwijs dat de Onderwijsraad …
Lees verder »Waarom Controller Onderwijs zoveel meer is dan alleen de cijfers op orde!?
Esther Spetter RC, docent van de Verkorte opleiding Controller Onderwijs, voorzitter en lid raden van toezicht in het onderwijs, ziet hoe het vak op dit moment sterk in beweging is. In dit interview geeft Esther haar visie. Wat is op dit moment de grootste uitdaging van de Onderwijs Controller? Eigenlijk zijn het er twee! 1. Anticiperen op krimp Bijna elke …
Lees verder »5 essentiële kwaliteiten van professionals in een snel veranderende wereld
Docenten en bestuurders in het hoger onderwijs halen alles uit de kast om studenten voor te bereiden op een snel veranderende beroepspraktijk. Tegelijkertijd lijken studenten vooral te leren om zich binnen de comfortzone van het toetsbare onderwijs te bewegen. Excellentie zou dan betekenen dat studenten hoge cijfers voor de toetsen halen, in plaats van dat ze kritisch en innovatief zijn. …
Lees verder »Utrechtse wetenschappers: lessen over terrorisme nodig op school
Bron: Nationale Onderwijsgids Een taskforce gaat het Utrechts college van b. en w. adviseren over het tegen gaan van polarisatie en radicalisering. Vaste leden van de taskforce zijn zijn hoogleraar Internationale betrekkingen Beatrice de Graaf, tevens terrorisme-expert, en hoogleraar Pedagogiek Micha de Winter van de Universiteit Utrecht. Het team van experts dat vanuit wetenschappelijk oogpunt zal bijdragen aan het …
Lees verder »“Verkeerde studiekeuze leidt tot aanzienlijk lager salaris”
Een hbo-studie kiezen die slecht aansluit op de arbeidsmarkt loont niet. Voormalig studenten die geen passende baan kunnen vinden verdienen vaak ruim tweeduizend euro minder. Ook is de kans op een vaste baan kleiner. Dat meldt het Algemeen Dagblad. Aansluiting op de arbeidsmarkt De inkomstenverschillen tussen studenten met een aansluitende en niet-aansluitende opleiding zijn groot. De aansluiting zit met …
Lees verder »4 eenvoudige tips om studenten op het puntje van hun stoel te laten zitten!
Hoe krijg jij studenten op het puntje van hun stoel? Hoe motiveer jij studenten om mee te denken met het onderwijs? Studenten betrekken bij onderwijsvernieuwingen is hot. Maar ook erg lastig. Ik krijg vaak de vraag hoe je toch studenten zover krijgt dat ze met je meedenken en je hen motiveert om hun stem te geven. En dat terwijl ik …
Lees verder »Betere loopbaanbegeleiding voor leerlingen
Bron: Nationale Onderwijsgids Studenten vallen nog steeds veel uit of veranderen van opleiding na een verkeerde studiekeuze. Vaak kan dat door een goede loopbaanbegeleiding worden voorkomen. Minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker van Onderwijs willen met betere loopbaanbegeleiding zorgen voor een betere doorstroom en aansluiting van leerlingen tussen de verschillende onderwijssoorten. Bij goede loopbaanbegeleiding krijgen jongeren inzicht in hun kwaliteiten, motivatie …
Lees verder »Kinderombudsvrouw: pesten op scholen nog groot probleem ondanks pestprotocol
Bron: Nationale Onderwijsgids Scholen zijn sinds de invoering van de Wet Veiligheid op school verplicht te zorgen voor een veilig klimaat op school en dus pesten tegen te gaan. De zogenoemde pestprotocollen die scholen daarvoor aanhouden, hebben echter niet genoeg effect. Dat concludeert Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer uit gesprekken met leerlingen tijdens haar kinderrechtentour. Formeel is alles goed geregeld, zegt …
Lees verder »‘Onderwijsinstellingen vergeten de ouders’
Nog een maandje of twee, dan vindt het congres The Next Student plaats (22-23 november, Jaarbeurs Utrecht). Een van de sprekers is Suzanne de Bakker, zelfstandig professional op het gebied van contentmarketing en als docent verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Haar verhaal gaat over een doelgroep die nogal eens over het hoofd wordt gezien: de ouders. Vinden ouders antwoord …
Lees verder »Pesten uitleggen met een appel
Hoe leg je kinderen uit dat pesten een grote impact kan hebben op anderen? De Britse lerares Rosie Dutton deed dit met behulp van een appel!
Lees verder »Inzicht in generaties cruciaal voor begrip tussen docenten en studenten
De belangrijkste doelgroepen van onderwijsinstellingen – docenten en studenten – begrijpen elkaar niet altijd. Volgens Aljan de Boer, trendonderzoeker bij TrendsActive, heeft dat veel te maken met generatieverschillen. De Boer is spreker tijdens The Next Student (22-23 november, Jaarbeurs Utrecht) en licht vast een tipje van de sluier op van zijn verhaal. Wat kenmerkt docenten in het hoger onderwijs? “Veel …
Lees verder »Toezicht op antipestbeleid scholen door onderwijsinspectie
Bron: Nationale Onderwijsgids Na de zomer zal de Onderwijsinspectie actief toezien dat scholen zorgen voor een veilig klimaat in de klas en op het schoolplein. De nieuwe wet Veiligheid op school, in de volksmond ook wel de anti-pestwet genoemd, werd in augustus 2015 ingevoerd, waarna scholen een jaar de tijd kregen om aan de wettelijke eisen te voldoen. Vanaf komend …
Lees verder »Onderwijsinstellingen doen te veel aan promotie
De afstand tussen hogescholen en universiteiten enerzijds en hun ‘klanten’ anderzijds is klein. Maar ook al zitten ze bij wijze van spreken even verderop in de gang, toch slagen lang niet alle onderwijsinstellingen erin goed verbinding met hun studenten te maken, aldus Nina Hoek van Dijke van bureau voor jongerencommunicatie Jong & Je Wil Wat. Nina is een van de …
Lees verder »Onderwijs en Agility
Tegenwoordig is het vaak op de radio te horen, reclameboodschappen over Agility. Uit een woordenboek kun je leren dat dit wendbaarheid betekent. Wendbaarheid, flexibiliteit, snel in staat om op veranderingen te reageren. Charles Darwin zei ooit dat niet de sterkste of meest intelligente soort overleeft maar de soort die in staat is om zich aan te passen aan veranderingen. Dat …
Lees verder »Trauma, stress zonder veerkracht is als een soort gif
Waar stond jouw wiegje? Hoe ben jij opgegroeid? Was het thuis veilig of onveilig? Vragen waar je zelf wel een antwoord op weet. Maar hoe zit dit eigenlijk bij mensen in je omgeving of met de kinderen en jongeren bij je op school? Kwetsbare kinderen en jongeren die ernstige gebeurtenissen hebben meegemaakt of iets niet hebben gekregen wat ze wel hadden …
Lees verder »Vernieuwd inspectietoezicht per augustus 2017
De inspectie komt met vernieuwd toezicht op het onderwijs (PO, VO en MBO) omdat zij een impuls wil geven aan onderwijs dat continu werkt aan verbetering. Van bestuurlijke aspecten tot het primaire onderwijsproces. Uitgangspunt hierbij is de leerling: “Iedere leerling heeft het recht op onderwijs van ten minste voldoende kwaliteit, dat het beste bij hem of haar past.” Het nieuwe …
Lees verder »6 belangrijke onderwijs trends veroorzaakt door technologie
Onderwijs is iets waar we naar streven – iets waarvan we tegen onze kinderen zeggen dat ze het na moeten streven in hun leven, zodat ze zich in een betere positie bevinden om de nodige vaardigheden te verwerven om werk te vinden, macht te krijgen en posities voor zichzelf te creëren in de buitenwereld. Onderwijs is geen onbekende voor de …
Lees verder »Het verschil tussen reactieve en proactieve agressie op school
Binnen je school of in je klas heb je soms te maken met agressieve leerlingen. Onduidelijk is vaak wat onder agressie verstaan wordt. De wetenschap gaat de laatste jaren vooral uit van de functie die aan agressie ten grondslag ligt. Hierbij wordt het onderscheid gemaakt tussen reactieve en proactieve agressie. Beiden hebben specifieke kenmerken en vragen om een andere aanpak. …
Lees verder »15 tips voor leerkrachten om pesten aan te pakken en te voorkomen
Pesten op school verpest de sfeer en is erg vervelend. Hoe sneller het wordt aangepakt, hoe beter. Hieronder volgen kort en bondig 15 tips voor u als leerkracht, om pesten verder aan te pakken en liever nog, te voorkomen. 15 tips om pesten tegen te gaan 1. Zorg voor een goed pestprotocol en zorg dat iedereen weet waar dit protocol te vinden …
Lees verder »Ceciel Borghouts “Rekenlessen moeten er echt anders uitzien”
Auteur: Ceciel Borghouts, al meer dan 25 jaar ervaring binnen het rekenonderwijs Onze maatschappij verandert in een rap tempo. Er is sprake van een verschuiving van werkzaamheden: routinematige taken verdwijnen steeds meer. Dat soort taken kan worden overgenomen door robots en computers. Wat meer en meer van werkende wordt gevraagd is flexibiliteit, creativiteit, zelfstandig nadenken en problemen oplossen, samenwerken etc. Veranderingen …
Lees verder »Cyberpesten bij jongeren
Peter R. de Vries heeft meer dan 80.000 handtekeningen opgehaald om het onderwerp internetpesten op de agenda van de Tweede Kamer te krijgen. Een minimum van 40.000 handtekeningen is daar voor nodig. Wet tegen cyberpesten Peter R. de Vries is betrokken bij het programma Internetpesters Aangepakt en heeft als doel wetgeving er doorheen te krijgen die het voor slachtoffers van …
Lees verder »Een op de negen middelbare scholieren wordt gepest
Bron: Nationale Onderwijsgids Bijna 11 procent van de jongeren op het voorgezet onderwijs geeft aan de afgelopen drie maanden gepest te zijn. Dit zijn 3 jongeren in een klas van 27. Dit blijkt uit de Gezondheidsmonitor Jeugd, een grootschalig onderzoek onder 100.000 jongeren naar leefstijl en gezondheid door de GGD’en en het RIVM. Pesten is bijvoorbeeld schelden, roddelen, vervelende berichtjes …
Lees verder »Een op de vier MBO-leerlingen voelt zich onveilig
Bron: Nationale Onderwijsgids Van alle mbo-leerlingen voelt een kwart zich niet veilig op school. Oorzaak zou het pestgedrag of zelfs fysiek geweld in de klas zijn. In vergelijking met het basisonderwijs (zes procent) en het voorgezet onderwijs (elf procent) voelen de meeste leerlingen zich onveilig op het mbo (24 procent). Dat blijkt uit het jaarverslag van de onderwijsinspectie, meldt de …
Lees verder »Aantal meldingen seksueel misbruik op scholen gestegen
Bron: Nationale Onderwijsgids Het aantal meldingen over seksueel misbruik en seksuele intimidatie op scholen is gestegen. Bij een op de drie meldingen gaat bij seksueel misbruik de klacht over een leraar of een andere zogeheten met taken belast persoon. Bij ruim de helft van alle misbruikmeldingen gaat het om een ernstig zedendelict: ontucht, verkrachting of aanranding. Dat melden de Onderwijsinspectie …
Lees verder »Ontwikkel een mooie reis als e-learning ontwerper
Interview met Marcel de Leeuwe, onafhankelijk adviseur in leren en hoofddocent van de opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper. “Ik zie mezelf als de Lonely Planet op basis waarvan mensen zelf hun reis kunnen samenstellen. Je kunt met mij een uitgestippeld bezoek aan een uniek gebouw brengen, maar je kunt ook een lijst met bijzondere plaatsen krijgen en de manier om ze …
Lees verder »Anti-cyberpestprogramma ontwikkeld en geëvalueerd door promovendus
Bron: Nationale Onderwijsgids Jongeren die met cyberpesten te maken krijgen, kampen vaak met negatieve gevolgen als angst, depressie of zelfs zelfmoordneigingen. Promovendus aan de Open Universiteit Niels Jacobs ontwikkelde een online programma met als doel deze jongeren te leren hoe ze op een betere manier met cyberpesten om kunnen gaan. Uit het onderzoek van Jacobs naar de effectiviteit ervan blijkt …
Lees verder »Stappenplan voor het ontwerpen van een blended leertraject
Hoe ontwerp je nu een blended leertraject en kom je tot een goede ‘blend’? Voor het samenstellen van een ‘blend’ gaan een aantal ontwerpstappen vooraf. Dit handige stappenplan bevat alle stappen voor het ontwerpen van een leertraject. Daarna volgen de basisstappen van het samenstellen van een juiste blend! Blended learning Blended learning kan bestaan uit verschillende mixen van leerinterventies waarbij e-learning en online interactie worden …
Lees verder »Ministerie van Onderwijs wil resultaten rekentoets openbaar maken
Bron: Nationale Onderwijsgids Het ministerie van Onderwijs gaat de resultaten van 2015 van de rekentoets in het voortgezet onderwijs openbaar maken. De resultaten worden openbaar gemaakt per school, vestiging en schoolsoort en zijn niet herleidbaar tot individuele leerlingen. Dat schrijft Matthijssen, directeur Voortgezet Onderwijs, namens staatssecretaris Dekker van Onderwijs aan de Tweede Kamer. Een aantal scholen zouden bedenkingen hebben over …
Lees verder »Hoe ga je om met weerstand? 2 inzichten en 5 technieken!
Waarom doet mijn collega niet wat ik wil? Elke zorgcoördinator heeft te maken met weerstand. Het is een troost dat iedereen het tegenkomt, maar in de praktijk is het lastig. Vanuit oprechte bedoelingen wil je je aanpak voor optimale leerlingenzorg stimuleren bij je collega’s in jouw school. Het kan een groot succes worden als iedereen gewoon meteen meewerkt. De praktijk is echter …
Lees verder »Druk, druk, druk… financieel management in het onderwijs
De onderwijsmanager staat onder druk. Naast de inspanningen om het onderwijsproces te laten functioneren en daarin succesvol te zijn is er een overlading van activiteiten die er allemaal op gericht lijken te zijn om de manager van zijn of haar hoofdtaak af te houden. Hoofdtaak: Goed Onderwijs! Een van die bijzaken die regelmatig de dagtaak vullen is het financieel management. …
Lees verder »Wat verandert er per 1 januari 2016 in het onderwijs?
Bron: Nationale Onderwijsgids Vanaf 1 januari 2016 gaat er weer het nodige veranderen op het gebied van onderwijs. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen? De Nationale Onderwijsgids zet alles voor u op een rij. Financiën Toeslagen Vanaf 1 januari 2016 gaat de kinderopvangtoeslag omhoog. Voor het eerste en tweede kind wordt het kinderopvangtoeslagpercentage voor alle ouders verhoogd met 5,8 procent. …
Lees verder »Wiskundedocenten probeerden PVD te misleiden over de rekentoets
Bron: Nationale Onderwijsgids Tien wiskundedocenten van negen verschillende middelbare scholen wilden proberen om de rekentoets verplicht te maken. Hiervoor probeerden de docenten om de PvdA te misleiden. Zo zeiden de docenten in 2014 in een brandbrief aan Kamerlid Jadnanansing dat de toetsen op hun scholen veel beter werden gemaakt dan in de rest van het land, omdat het rekenonderwijs er …
Lees verder »
SBO Blog Het blog van Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid