Primair Onderwijs

Talent signaleren voor kansengelijkheid

Kansengelijkheid in het basisonderwijs is iets waar de laatste tijd veel aandacht voor is geweest. Onder andere de populaire tv-serie Klassen heeft het debat weer doen oplaaien. In de serie komt duidelijk naar voren dat leerlingen uit achterstandssituaties hindernissen tegenkomen in het tot bloei laten komen van hun talenten in het onderwijs, zowel in de thuissituatie als op school. Kinderen …

Lees verder »

Middle managers hebben een unieke positie

Het middenmanagement vervult nog lang niet in alle organisaties de sleutelrol die zij moet vervullen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Tot die conclusie komen de auteurs van het boek ‘Leading from the Middle. Nieuw samenspel tussen de top en het midden van organisaties’. Zij gingen het gesprek aan met leidinggevenden van hoog tot laag in uiteenlopende sectoren en stelden …

Lees verder »

Onderwijs op afstand: nog eens 3 miljoen euro extra

Het kabinet trekt nog eens 3 miljoen euro uit om leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs van een tablet of laptop te voorzien zodat zij thuis onderwijs op afstand kunnen volgen. Dat helpt om onderwijsachterstanden verder tegen te gaan. Dit meldt het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Nu de coronacrisis voortduurt en steeds meer scholen fysiek en onderwijs …

Lees verder »

Minister Slob komt met 25 maatregelen om passend onderwijs te verbeteren

Met 25 maatregelen wil minister Slob (onderwijs) passend onderwijs verbeteren voor leerlingen, ouders en leraren. Leerlingen en hun ouders krijgen meer te zeggen over passend onderwijs. Zo krijgen leerlingen hoorrecht, zodat zij betrokken worden bij besluiten over hun oplossing. Voor ouders komt er betere informatie en komen er duidelijkere stappen wat ze kunnen doen als ze er met de school …

Lees verder »

Van leslokaal naar leren op afstand

Een herontwerp is nodig als we een hele trainingsdag die we normaal gesproken in een leslokaal organiseren nu helemaal omzetten naar leren op afstand. Jeroen Krouwels schreef er al een stuk over. Deze week heb ik zo’n F2F dag herontworpen en direct verzorgd en graag deel ik met jullie in deze blogpost mijn ontwerpkeuzes en ervaringen. Je kunt ook mijn lesplan …

Lees verder »

LEESCRISIS?

Uit het laatste internationale PISA onderzoek (2018) blijkt dat Nederlandse leerlingen met name moeite hebben met reflecteren en evalueren. Het opzoeken van informatie kunnen Nederlandse leerlingen beter dan leeftijdgenoten uit andere landen. Ook het letterlijk begrip lijkt in orde. In de recent verschenen ‘Staat van het Onderwijs’ (OCW, 2020) constateert de inspectie dat bijna een kwart van de 15-jarigen onvoldoende …

Lees verder »

Een aardige groep acht

“U kunt echt niet zo slecht geweest zijn, als u nu zegt. U zal ook best wat goed gedaan hebben”, zeggen enkele kinderen van mijn groep acht. Ik heb het met hen over mijn voetbalcarrière tijdens mijn kindertijd op mijn VO-school en de aardige reacties van mijn toenmalige klasgenoten. “Ergens diep in u schuilt vast een Messi of een Ronaldo”, …

Lees verder »

Wat je vooral niet moet doen als zorgcoördinator!

Werken onderwijs

“Wanneer jij als zorgcoördinator de opdracht krijgt om het zorgbeleid in de school op poten te zetten, moet je alert je oren spitsen. En een kritische houding aannemen. Want de manier waarop jij gesteund wordt door het management, de mentoren en de docenten is álles bepalend voor een succesvol zorgbeleid. En daarmee ook voor jouw werkplezier. Wat je dus vooral …

Lees verder »

De anti-pestcoördinator

De sociale veiligheidswet en de anti-pestcoördinator zijn relatief nieuwe begrippen in het onderwijs. Met enige regelmaat stelt men mij de vraag wat de rol van de anti-pestcoördinator inhoudt. In het onderstaande stuk probeer ik daar antwoord op te geven. Ontstaan De rol van contactpersoon tegen pesten op school, vaak anti-pestcoördinator genoemd, is ontstaan door een aantal trieste zelfmoorden onder tieners …

Lees verder »

Ministerraad stemt in met wetsvoorstel burgerschapsonderwijs

Het is van groot belang dat scholen goed burgerschapsonderwijs geven. Veel scholen vinden nu niet duidelijk in de wet staan wat er van hen wordt verwacht en daarom werkt minister Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media aan een wetsvoorstel dat scholen meer duidelijkheid geeft. Dit meldt Rijksoverheid. Burgerschap is de manier waarop mensen deelnemen aan de maatschappij. In …

Lees verder »

Wat leer je tijdens de opleiding Rekencoördinator PO?

Interview met Barbara Tetrode, oud-deelnemer van de opleidingen Rekencoördinator PO, PO II en Rekendiagnostiek. “Betrokken, eerlijk en iemand die het rekenonderwijs echt wil veranderen”. Zo omschrijft Barbara Tetrode onze docent Ceciel Borghouts. Barbara werkt als groepsleerkracht en rekencoördinator bij de Groenling. Zij heeft de opleidingen rekencoördinator PO, PO II én Rekendiagnostiek gevolgd bij SBO. Wij interviewden haar over motivatie, de …

Lees verder »

Extra geld voor hoogbegaafde leerlingen in 2019

Vanaf 1 januari 2019 wordt een nieuwe subsidieregeling voor onderwijs aan hoogbegaafden van kracht vanuit de afspraken die gemaakt zijn in het Regeerakkoord. Scholen kunnen dan een aanvraag doen voor extra financiële ondersteuning bij de aanpak en begeleiding van hoogbegaafde leerlingen. Dit meldt Rijksoverheid. Onderwijsminister Slob erkent dat samenwerkingsverbanden en scholen steeds meer aandacht hebben voor de specifieke onderwijsbehoeften van …

Lees verder »

Betere verantwoording onderwijsgeld nodig

Onderwijsbesturen moeten beter gaan verantwoorden hoe zij hun geld uitgeven en waarom. Ministers Van Engelshoven en Slob (Onderwijs) willen dat besturen gaan vastleggen hoeveel geld hun scholen krijgen, hoeveel reserves er zijn en hoeveel geld er gebruikt wordt voor het bestuur. De ministers volgen daarmee een advies van de Onderwijsraad op, zo schrijven zij maandag in een brief aan de …

Lees verder »

Prinsjesdag 2018: wat zijn de plannen van het kabinet op het gebied van onderwijs?

Op Prinsjesdag is bekend geworden dat de begroting van het ministerie van 38,9 miljard in 2018 naar 42 miljard in 2019 gaat! 38,6 miljard wordt besteed aan het onderwijs. Onderverdeeld in het PO (11,3 miljard), VO (8,6 miljard), MBO & volwassen educatie (4,6 miljard), HBO (3,3 miljard), WO (4,9 miljard) en studiefinanciering. Waar gaat het geld naartoe? Aanpak werkdruk basisscholen …

Lees verder »

Hoe verbeter je je bouwhoek in groep 1 en 2?

Wat kun je doen als kleuterjuf- of meester om je bouwhoek te verbeteren en naar een hoger niveau te tillen? Een bouwhoek in de klas is een fijne plek waar zowel jongens als meisjes kunnen spelen. Het spelen gaat ze prima af, maar vaak blijven ze hetzelfde spel spelen en worden ze onvoldoende uitgedaagd om iets nieuws te proberen. Hoe …

Lees verder »

Publicatie: Rapportage referentieniveaus taal en rekenen

Bron: Nationale Onderwijsgids   Op 20 december 2017 is de Rapportage referentieniveaus taal en rekenen voor 2016-2017 naar de Tweede Kamer gestuurd. De rapportage is een bijlage bij de Kamerbrief over toetsing en examinering in het voortgezet onderwijs 2017. Dit meldt het College voor Toetsen en Examens (CvTE). In de rapportage referentieniveaus doet het CvTE verslag van de resultaten in …

Lees verder »

Basisscholen houden geld over

Bron: Nationale Onderwijsgids   Uit een rapport van de Onderwijsinspectie blijkt dat basisscholen de laatste jaren steeds meer financiële reserves hebben. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de schommelingen in de financiering vanuit de overheid. Dat extra geld gaat echter niet naar de leerkrachten zelf. Daarom is er in december opnieuw gestaakt voor een beter salaris. Dat meldt NOS. Bezuinigingen …

Lees verder »

Agora onderwijs. Onderwijs, maar dan anders.

Een school zonder vakken, huiswerk en waar je leraar je coach is. Agora is een nieuw onderwijssysteem waarin het gepersonaliseerd leren is doorgevoerd. Bij Agora onderwijs heeft iedere leerling zijn eigen unieke leerlijn gericht op het kind. Iedere leerling maakt, samen met de coach en ouders, vanuit zijn eigen wensen, vragen en interesse een persoonlijke leerroute. Dat verhoogt de motivatie …

Lees verder »

Druk, druk druk?! We kennen het allemaal! Tips voor meer overzicht

Herkent u ze? De ‘net niet behaalde deadlines’, de ‘overvolle agenda’s en de ‘uitpuilende inboxen’? Vaak als ons wordt gevraagd hoe het gaat antwoorden we niet voor niets “Goed, erg druk”. Druk is een veelgehoorde term van deze tijd, al dan niet uitgedrukt in de driedubbele variant ‘druk, druk, druk’ als het woord alleen niet meer volstaat om aan te geven …

Lees verder »

Onderzoek naar het dalende niveau van het reken- en wiskundeonderwijs

Bron: Nationale Onderwijsgids   Er komt een onderzoek naar de oorzaak van het dalende niveau van het reken- en wiskundeonderwijs in Nederland. Het onderzoek is aangekondigd in het jaarwerkplan 2018 van de Onderwijsinspectie. Dit meldt NU.nl. Uit vierjaarlijks internationaal onderzoek (TIMSS) bleek vorig jaar dat 99 procent van de basisschoolleerlingen in groep 6 in Nederland de basisvaardigheden op het gebied …

Lees verder »

Week tegen pesten 2017

Bron: Nationale Onderwijsgids Van 18 tot en met 22 september is de landelijke Week Tegen Pesten. Met de week wil initiator Stichting School & Veiligheid aandacht voor het voorkomen en aanpakken van pesten op school en het bevorderen van de sociale veiligheid in het onderwijs. Dit jaar is het thema Online pesten; Pak ’t aan! De focus ligt dit jaar …

Lees verder »

Advies aan e-Learning ontwerpers

Een krachtige e-Learning leerbeleving ontwerpen is niet makkelijk. e-Learning expert en docent van de opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper Marcel de Leeuwe ontwikkelde voor verschillende bedrijven, overheid en het onderwijs e-learning concepten, content en tools. Tijdens een gesprek zet hij de problemen en adviezen op een rij. Waar worstelen e-learning ontwerpers mee? Transcript Waar worstelen e-ontwerpers het meeste mee? Nou, wat …

Lees verder »

Kinderen schrijven slecht! Docenten aan het woord

Bron: Nationale Onderwijsgids   “Als je later groot bent, moet je cursief kunnen schrijven!”. Waarschijnlijk kreeg je dit als antwoord op de vraag die je ongetwijfeld aan je leraren of ouders hebt gesteld: “Waarom moet ik dit leren?”. Is dit nog wel het geval? is het nog wel nodig?  Leert de nieuwe generatie het überhaupt nog wel? Dit zijn vragen …

Lees verder »

Proefles: Opleiding Protocol ERWD

Een belangrijk onderdeel van de opleiding Protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie is leren om diagnosticerend te onderwijzen. Hierbij is het tevens belangrijk welk materiaal er in de rekenles wordt gebruikt. Om een indicatie te geven van wat u tijdens de opleiding kunt verwachten over de zin en onzin van materiaal in de rekenles, hebben wij een proefles gemaakt. De proefles is …

Lees verder »

Proefles: Opleiding Rekencoördinator PO II

Een belangrijk onderdeel van de opleiding Rekeningcoördinator Primair Onderwijs II is o.a. strategiegebruik en leerlijn breuken. Om een indicatie te geven van wat je tijdens de opleiding kunt verwachten bij het onderdeel strategiegebruik bij rekenen, hebben wij een proefles opgesteld! De proefles is een oefening ter voorbereiding op strategiegebruik bij rekenen en welk beleid je hiervoor kunt voeren in jouw …

Lees verder »

De 7 uitdagingen in het lesgeven aan hoogbegaafde kinderen

Deze 7 uitdagingen zijn als volgt: Beperkende overtuigingen‘Ik kan geen wiskunde, niemand bij ons thuis is goed in wiskunde.’ Geheugen- of begripslerenVeel getalenteerde kinderen hebben in het basisonderwijs nauwelijks of niet hun geheugen op leergebied hoeven te gebruiken. Maar in het voortgezet onderwijs moeten ze dit wel! Motivatie en verwachtingenSommige ...

Lees verder »

7 stappen voor oplossingsgerichte gesprekstechniek

Mar Noordegraaf, docent opleiding Zorgcoördinator en adviseur bij de CED-groep, geeft ons een heel bruikbaar stappenplan voor elke coach die samen met een collega naar een oplossing wil werken. Het woord waar het om draait is ‘samen’. Dat klinkt logisch, maar in de praktijk is de uitvoering daarvan lastig. Want als zorgcoördinator weet je zo veel. Je hebt overzicht en ervaring. En dan vertel …

Lees verder »

In de basis is goed onderwijs simpel

Controller Overheid

Aan het eind van het seizoen, terwijl diploma’s worden uitgereikt, gezakten getroost, overgangsresultaten bekend gemaakt, zittenblijvers geïnformeerd en bureaus geschoond, is het tijd voor contemplatie. Waar doen we het allemaal voor? Wat was ook al weer de reden om voor onderwijs te kiezen? En brengt de manier waarop we nu het onderwijs aanbieden en organiseren precies datgene waarom we het …

Lees verder »

Nieuw eindoordeel Inspectie Onderwijs: de veranderingen voor de IB-er

Werken onderwijs

Vanaf augustus 2017 voert de Inspectie bij alle besturen en scholen het toezicht op de nieuwe manier uit. Hieronder vind je wat dat concreet betekent voor de Intern Begeleider. Wat verandert er bij de Inspectie-beoordeling van basisscholen? De belangrijkste verandering is dat de Inspectie geen algemene norm meer oplegt. Ze verwacht dat de scholen aantonen te voldoen aan de wettelijke …

Lees verder »

“Anti-pestmethode valt of staat met de personen die het uitvoeren”

Agressie in de klas

Het is aan de orde van de dag; leerlingen die slachtoffer zijn geworden van pestgedrag. De vraag is echter: hoe voorkom je pestgedrag en hoe kun je dit gedrag het best aanpakken? Een interview met Theo Klungers, pestdeskundige bij Posicom. Theo onderzoekt en deelt van wat beter werkt met betrekking tot het voorkomen en aanpakken van pesten. Hij heeft ervaring …

Lees verder »

Storytelling: enkele tips vanuit Learning Technologies 2017

e-learning ontwerpen

Tijdens Learning Technologies 2017 in Londen was Deborah Frances-White de openingsspreker. Voor learning professionals is ze een vreemde eend in de bijt. Ze stond daar als verhalenvertelster, maar… we hingen aan haar lippen. Als theaterdier weet zij als geen ander hoe belangrijk het is om de aandacht van mensen te trekken én vast te houden. Wij weten allemaal hoe waardevol …

Lees verder »

11 Tips om agressie te voorkomen in je klas

Agressie in de klas

Als jouw school niet structureel aandacht besteedt aan de voorkoming en vermindering van agressie en nadere gedragsproblemen, bieden de onderstaande punten wellicht hulp. Je kunt namelijk als docent zelf een aantal maatregelen nemen om agressie te voorkomen in je klas: Het is belangrijk om te zorgen voor een goed pedagogisch klimaat. Dit wil zeggen dat leerkrachten: respectvol met kinderen omgaan; …

Lees verder »

Wat is een Learning Hackathon? Ervaringen bij Spaarne Gasthuis

Screenshot video Learning Hackaton

Een Hackathon is een leertraject dat van tevoren niet helemaal helder is… Van tevoren is één ding zeker: je gaat intensief samen aan het werk. Hoor van deelnemers tijdens de Learning Hackathon bij Spaarne Gasthuis wat zo’n event inhoudt vanuit diverse invalshoeken. Marcel de Leeuwe, scrummaster Leerbeleving.nl Een hackathon betekent voor de organisatie dat ze een traject ingaan wat niet helemaal …

Lees verder »

Nieuw: ouders instemmingsrecht in ontwikkelingsperspectief (OPP)

Werken onderwijs

“Wetswijziging 1 augustus 2017” Het OPP is en blijft sinds de invoering van de wet op passend onderwijs een HOT item. Onderwerpen zoals wetgeving, de uitvoering in de praktijk, het stellen van de juiste doelen etc. zijn vragen die scholen en Intern Begeleiders zichzelf stellen. Wat verandert er voor u als intern begeleider, waar zet je het OPP op in …

Lees verder »

Eerste Kamer stemt voor instemmingsrecht ouders in passend onderwijs

Passend Onderwijs

Bron: Nationale Onderwijsgids Ouders krijgen definitief meer invloed op het passend onderwijs voor hun kinderen. Voortaan zullen de ouders toestemming moeten geven voor de manier waarop de ondersteuning en zorg voor het kind geregeld en uitgevoerd wordt door de school, het zogenoemde handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief. De Eerste Kamer is hiertoe dinsdag akkoord gegaan met een wetswijziging die de ouders …

Lees verder »

Onderwijsmanager voor de klas: moet dat?

Laatst gehoord bij Jinek: Machiavelli-prijswinnaar Hugo Borst zei het duidelijk over zorginstellingen: “Waar het huis slecht is heb je een slechte bestuurder!” Goede zorgbestuurders zijn volgens hem op de werkvloer te vinden, kennen hun personeel, kennen hun cliënten. Zou dat ook voor het onderwijs opgaan? Dat slecht onderwijs komt door slechte bestuurders? En dat goede bestuurders met de beide benen …

Lees verder »

Lerarenregister: ondanks weerstand professionaliseert het de PO schoolleiding en besturen zelf

Consequenties Lerarenregister voor leraren

De Tweede Kamer heeft het lerarenregister wettelijk verplicht gesteld. Leraren hebben het recht zich bij te scholen, maar de plicht zich te registreren. Door middel van het register kunnen de leraren de eigen competenties tonen. De afgelopen twee weken (1 tot 15 februari 2017) interviewde NIDAP 100 schooldirecteuren primair onderwijs over de effecten van de aanstaande invoering van het lerarenregister …

Lees verder »

Perfectionisme: wanneer is goed genoeg ook daadwerkelijk goed genoeg?

Perfectionistisch? Vele van ons kennen het! Wanneer je perfectionistisch bent, ben je niet snel tevreden met je resultaat. Perfectionisme is daarom ook niet fijn om te hebben en het kost je veel energie. Om je hierbij te helpen introduceert Dick Verwij van Novilo in deze video de Wet van het verminderende meeropbrengst. Deze wet houdt in dat je in de …

Lees verder »

Zelforganiserende teams in het onderwijs, kan dat?

Werken onderwijs

De geleerden zijn het er al een tijdje over eens: intrinsieke motivatie van medewerkers wordt vooral veroorzaakt door grote mate van autonomie en enthousiasmerend leiderschap. Personeel wordt daar gelukkiger van en krijgt ruimte om initiatieven te nemen die leiden tot groei in kwaliteit en kwantiteit. Maar geldt dat ook voor onderwijs? Wat heeft het onderwijs tot nu toe gebracht? Kijk …

Lees verder »

School failliet: kan dat?

Financieel wanbeleid op scholen

Je hoort het niet vaak, maar het kan. Dit jaar nog: een relatief kleine MBO-school in Goes. Als je naar de laatste jaren kijkt, zijn het vooral de kleinere scholen die failliet gaan. Maar  eind 2014 moest gemeente Rotterdam ingrijpen om te voorkomen dat een stichting met 82 scholen de salarissen niet meer kon betalen. Hierbij ging het om 30.000 …

Lees verder »

5 tips voor het omgaan met gedragsproblemen op school

De invoering van Passend Onderwijs zorgt ervoor dat van leraren in het regulier onderwijs meer wordt gevraagd op het gebied van gedragsproblematiek. Het is belangrijk dat u als leraar, intern begeleider of zorgcoördinator zo goed mogelijk uitgerust bent met kennis, inzichten en vaardigheden op het gebied van professioneel omgaan met gedragsproblemen op school.  Maar hoe doet u dit? Wij vroegen …

Lees verder »

Praktische tips voor het opzetten van een effectief gamification traject

Uit het onderzoek van Deloitte ‘Learning and development trends in The Netherlands – investigating multinationals’ van afgelopen jaar kwam het weer als belangrijkste trend naar voren: ‘Learning focusses on increasing business results.’ Oftewel: hoe helpen de investeringen die we doen in leren en ontwikkeling bij het verbeteren van onze resultaten? ‘Accountability’ is een steeds belangrijker wordend thema en niet alleen …

Lees verder »

Wat is een goede onderwijscontroller volgens een bestuurder!?

Robert Leeftink is bestuurder van ROC Utrecht. Hij weet als geen ander welke enorme meerwaarde de controller kan hebben in het onderwijs. Zijn uitgangspunt: het advies van de onderwijscontroller moet niet vrijblijvend zijn, maar juist richtinggevend. Daarmee is de onderwijscontroller niet meer weg te denken in sterk onderwijsbeleid. In dit artikel licht hij zijn visie toe, in antwoord op twee …

Lees verder »

Train executieve functies bij hoogbegaafde kinderen

Om goed te kunnen functioneren op school zijn vaardigheden voor kinderen ontzettend belangrijk. Echter, wanneer kinderen werk te doen krijgen dat onder hun nivea ligt dan hebben zij veel vaardigheden niet nodig. Bij meer- en hoogbegaafde kinderen is het dan ook van belang om de ontwikkeling van deze vaardigheden te blijven verrijken. Monique Schaminée ontdekte dat het spelen van spellen …

Lees verder »

Wat is het Protocol ERWD?

ERWD staat voor Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie. In het Protocol ERWD staat beschreven wat leraren kunnen doen aan het signaleren en begeleiden van leerlingen met ernstige reken-wiskundeproblemen. Tevens staat uitgelegd in het protocol hoe een leraar kan constateren of er sprake is van dyscalculie. Het protocol is tot stand gekomen dankzij een subsidie van het ministerie van OCW in het …

Lees verder »

Onderwijsraad: passend onderwijs moet beter

Technologie in het onderwijs

Bron: Nationale Onderwijsgids   Twee jaar na de invoering van passend onderwijs signaleert de Onderwijsraad een aantal aandachtspunten die succesvolle evaluatie en invoering van passend onderwijs in de weg staan: de ontoereikende informatie op leerlingniveau en het ontbreken van een dekkend ondersteuningsaanbod. Bovendien is de onderwijspraktijk nog te weinig betrokken. Dit staat in het briefadvies Passend onderwijs dat de Onderwijsraad …

Lees verder »

Waarom Controller Onderwijs zoveel meer is dan alleen de cijfers op orde!?

Esther Spetter RC, docent van de Verkorte opleiding Controller Onderwijs, voorzitter en lid raden van toezicht in het onderwijs, ziet hoe het vak op dit moment sterk in beweging is. In dit interview geeft Esther haar visie. Wat is op dit moment de grootste uitdaging van de Onderwijs Controller? Eigenlijk zijn het er twee! 1. Anticiperen op krimp  Bijna elke …

Lees verder »

5 essentiële kwaliteiten van professionals in een snel veranderende wereld

Docenten en bestuurders in het hoger onderwijs halen alles uit de kast om studenten voor te bereiden op een snel veranderende beroepspraktijk. Tegelijkertijd lijken studenten vooral te leren om zich binnen de comfortzone van het toetsbare onderwijs te bewegen. Excellentie zou dan betekenen dat studenten hoge cijfers voor de toetsen halen, in plaats van dat ze kritisch en innovatief zijn. …

Lees verder »

Klassenmanagement: Hoe doe je dat?

Vroeger gaven leerkrachten klassikaal les, alle leerlingen hadden op hetzelfde moment dezelfde bladzijde uit de methode voor zich. De leerlingen die eerdere lesstof niet begrepen hadden konden de instructie niet volgen. De leerlingen die de instructie al lang begrepen hadden bladerden stiekem door in het boek en verveelden zich. Differentiatie in de klas Tegenwoordig proberen leerkrachten het onderwijs zoveel mogelijk …

Lees verder »

Utrechtse wetenschappers: lessen over terrorisme nodig op school

Bron: Nationale Onderwijsgids   Een taskforce gaat het Utrechts college van b. en w. adviseren over het tegen gaan van polarisatie en radicalisering. Vaste leden van de taskforce zijn zijn hoogleraar Internationale betrekkingen Beatrice de Graaf, tevens terrorisme-expert, en hoogleraar Pedagogiek Micha de Winter van de Universiteit Utrecht. Het team van experts dat vanuit wetenschappelijk oogpunt zal bijdragen aan het …

Lees verder »

Proefles: Rekencoördinator Primair Onderwijs

Een belangrijk onderdeel van de opleiding Rekeningcoördinator Primair Onderwijs is dat je leert om (onderdelen van) het rekenonderwijs te analyseren. Om een indicatie te geven van wat je tijdens de opleiding kunt verwachten, hebben wij een proefles opgesteld! De proefles is een instap-oefening en bestaat uit twee onderdelen. In opdracht één staat de analyse van automatisering binnen jullie eigen school …

Lees verder »

Kinderombudsvrouw: pesten op scholen nog groot probleem ondanks pestprotocol

Bron: Nationale Onderwijsgids   Scholen zijn sinds de invoering van de Wet Veiligheid op school verplicht te zorgen voor een veilig klimaat op school en dus pesten tegen te gaan. De zogenoemde pestprotocollen die scholen daarvoor aanhouden, hebben echter niet genoeg effect. Dat concludeert Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer uit gesprekken met leerlingen tijdens haar kinderrechtentour. Formeel is alles goed geregeld, zegt …

Lees verder »

Toezicht op antipestbeleid scholen door onderwijsinspectie

Bron: Nationale Onderwijsgids Na de zomer zal de Onderwijsinspectie actief toezien dat scholen zorgen voor een veilig klimaat in de klas en op het schoolplein. De nieuwe wet Veiligheid op school, in de volksmond ook wel de anti-pestwet genoemd, werd in augustus 2015 ingevoerd, waarna scholen een jaar de tijd kregen om aan de wettelijke eisen te voldoen. Vanaf komend …

Lees verder »

Onderwijs en Agility

Tegenwoordig is het vaak op de radio te horen, reclameboodschappen over Agility. Uit een woordenboek kun je leren dat dit wendbaarheid betekent. Wendbaarheid, flexibiliteit, snel in staat om op veranderingen te reageren. Charles Darwin zei ooit dat niet de sterkste of meest intelligente soort overleeft maar de soort die in staat is om zich aan te passen aan veranderingen. Dat …

Lees verder »

Trauma, stress zonder veerkracht is als een soort gif

Waar stond jouw wiegje? Hoe ben jij opgegroeid? Was het thuis veilig of onveilig? Vragen waar je zelf wel een antwoord op weet. Maar hoe zit dit eigenlijk bij mensen in je omgeving of met de kinderen en jongeren bij je op school? Kwetsbare kinderen en jongeren die ernstige gebeurtenissen hebben meegemaakt of iets niet hebben gekregen wat ze wel hadden …

Lees verder »

Vernieuwd inspectietoezicht per augustus 2017

De inspectie komt met vernieuwd toezicht op het onderwijs (PO, VO en MBO) omdat zij een impuls wil geven aan onderwijs dat continu werkt aan verbetering. Van bestuurlijke aspecten tot het primaire onderwijsproces. Uitgangspunt hierbij is de leerling: “Iedere leerling heeft het recht op onderwijs van ten minste voldoende kwaliteit, dat het beste bij hem of haar past.” Het nieuwe …

Lees verder »