Hoger Onderwijs

Podcast: Studiekeuzevoorlichting voor laaggeletterde ouders

Ouders hebben steeds meer invloed op het studiekeuzegedrag van jongeren. Jongeren willen graag hun eigen keuzes maken, maar ook hun ouders om advies vragen. Dat vraagt nogal wat van ouders én jongvolwassenen. Welke rol kun je als ouder aannemen in het studiekeuzeproces, hoe kun je je kind een goed advies geven zonder de verantwoordelijkheid voor studiekeuze en studiesucces over te …

Lees verder »

Betere verantwoording onderwijsgeld nodig

Onderwijsbesturen moeten beter gaan verantwoorden hoe zij hun geld uitgeven en waarom. Ministers Van Engelshoven en Slob (Onderwijs) willen dat besturen gaan vastleggen hoeveel geld hun scholen krijgen, hoeveel reserves er zijn en hoeveel geld er gebruikt wordt voor het bestuur. De ministers volgen daarmee een advies van de Onderwijsraad op, zo schrijven zij maandag in een brief aan de …

Lees verder »

Prinsjesdag 2018: wat zijn de plannen van het kabinet op het gebied van onderwijs?

Op Prinsjesdag is bekend geworden dat de begroting van het ministerie van 38,9 miljard in 2018 naar 42 miljard in 2019 gaat! 38,6 miljard wordt besteed aan het onderwijs. Onderverdeeld in het PO (11,3 miljard), VO (8,6 miljard), MBO & volwassen educatie (4,6 miljard), HBO (3,3 miljard), WO (4,9 miljard) en studiefinanciering. Waar gaat het geld naartoe? Aanpak werkdruk basisscholen …

Lees verder »

Wat is het verschil tussen formatief & summatief toetsen?

Om een leerling te beoordelen wordt er gebruik gemaakt van twee vormen van toetsing, formatieve en summatieve toetsing. Met toetsing wordt bekeken hoe een leerling ervoor staat en hoe hij zichzelf verder kan ontwikkelen.  Een goede toetsing moet betrouwbaar en valide zijn. Hij moet meten wat hij zegt te meten en uitgeprobeerd zijn op een representatieve groep. Maar wat is …

Lees verder »

Online onderwijs begeleid je in 3 stappen

Door: Evy den Hengst, freelance onderwijskundig schrijver en instructional designer bij Elevate. Nieuwe ontwikkelingen en technologieën in het (online) onderwijs volgen elkaar in rap tempo op. Met zoveel verschillende leermogelijkheden is het een uitdaging om overal van op de hoogte te blijven. Laat staan het optimale leereffect te bereiken. Elke werkdag stap ik met enthousiasme in mijn rol als e-moderator …

Lees verder »

Maatwerk voor de massa – Fontys-voorzitter Nienke Meijer over het belang van flexibilisering

Tekst: Judie Jaspers Beeld: Wim Kluvers “Als je talentgericht wil opleiden, kijk je steeds meer naar waaraan de student behoefte heeft.” ‘’We hebben er nu voor gekozen om te starten door de bestaande systemen aan elkaar te knopen en de ondersteuning van flexibiliteit zelf in te regelen.’’ ‘Het bieden van inspirerend, uitdagend, hoogwaardig hoger beroepsonderwijs dat betekenisvol is voor de samenleving.’ …

Lees verder »

Het is belangrijk dat de nieuwe minister van OCW met lerarenopleiders gaat praten!

Door: Bruno Oldeboom, onderzoeker en lerarenopleider bij Hogeschool Windesheim Minister Jet Bussemaker en haar beleidsmakers spraken op 4 oktober jl. met 35 leraren over dagelijkse ervaringen in het onderwijswerkveld. Een belangrijke ontmoeting die ervoor kan zorgen dat politiek en samenleving met elkaar verbonden blijven. Mijn advies aan de nieuwe minister van OCW: ga snel met lerarenopleiders in gesprek! Het onderwijs staat …

Lees verder »

Waarom rebellie en gepersonaliseerd leren alles met elkaar te maken hebben

Door: Michiel Tolman, directeur en onderwijsontwikkelaar van De Bildung Academie  Ik ben een rebel. Dat zie je misschien niet aan mijn kleding. Dat ruik je misschien niet aan mijn lichaamsgeur. En dat hoor je misschien ook niet aan het protestlied (dat ik nog niet heb). Toch rebelleer ik. Want ik ben niet akkoord gegaan. Ik ben niet akkoord gegaan met de …

Lees verder »

“Onze alumni zijn uitstekende ambassadeurs”

In gesprek met Lisanne Evers (Rijksuniversiteit Groningen) Lisanne Evers voert namens haar werkgever, de Rijksuniversiteit Groningen, een actief alumnibeleid. Op The (Next) Student vertelt ze waarom ze dat doet en hoe ze dat aanpakt. Veel onderwijsinstellingen richten hun marketingcommunicatie-inspanningen met name op aankomende studenten. Begrijpelijk en niet onverstandig, maar er is meer op de wereld. Ook de alumni vormen een interessante …

Lees verder »

Hoe maakt de aankomende student een keuze?

Het maken van de juiste studiekeuze is een lastige opgaven voor veel aankomende studenten. Wij waren benieuwd naar de ervaringen van de student zelf en stelde Vincent, aankomend pre-master student, een aantal vragen.  Mijn naam is Vincent, ik heb facility management gestudeerd aan de Zuyd Hogeschool te Heerlen, ik ben net afgestudeerd en in februari start ik met de pre-master …

Lees verder »

Kwaliteit Onderwijs- waarborg met nieuw NVE Register Examenfunctionarissen

Door: Ank Dierckx De Nederlandse Vereniging voor Examens (NVE) is een nieuw register gestart om de kwaliteit van toetsprofessionals aantoonbaar te maken en te waarborgen. In dit Register worden gecertificeerden voor de volgende functies opgenomen: Lid commissie van beroep voor examens Manager examinering Medewerker examenbureau Toetsconstructeur Assessor / Examinator Surveillant Examencommissielid Lid toetscommissie/vaststellingscommissie U kunt als toetsconstructuur of examenfunctionaris kiezen …

Lees verder »

Jongeren minder op Facebook en meer op Instagram

Een interview met Social-media-specialist Karlijn de Wit Karlijn de Wit, mede-eigenaar van Nos Cura, is een van de sprekers op dag 1 van het congres The Next Student (Utrecht, 14-15 november). Daar doet ze uit de doeken hoe onderwijsinstellingen zichtbaarder kunnen worden op Instagram. Hierbij een voorproefje van haar verhaal. Onderwijsinstellingen doen er volgens Karlijn goed aan een Instagramaccount aan te …

Lees verder »

Ben Betts – introduction Next Higher Education

Next Higher Education 2017 Blended en online leren neemt een steeds prominentere plaats in in het Hoger Onderwijs. Het is waardevol om de onderzoeken op dit gebied scherp te blijven volgen.  Tijdens  Next Higher Education 2017 – het congres over de laatste actualiteiten in het hoger onderwijs – delen verschillende sprekers hun inzichten en ervaringen over online en blended learning, …

Lees verder »

Nieuw onderzoek: de effecten van leertechnologie op studieprestaties

Door: Wilfred Rubens | www.te-learning.nl Half mei 2017 heeft Jeroen Janssen van de Universiteit Utrecht een uitstekende impressie geschreven van een uitgebreide systematische review van meta-analyses naar variabelen die van invloed zijn op studieprestaties in het hoger onderwijs. In deze bijdrage wil ik, uitgebreider dan Jeroen, stilstaan bij de effecten van leertechnologie. Ik kijk daarbij niet alleen naar studieprestaties, maar …

Lees verder »

Advies aan e-Learning ontwerpers

Een krachtige e-Learning leerbeleving ontwerpen is niet makkelijk. e-Learning expert en docent van de opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper Marcel de Leeuwe ontwikkelde voor verschillende bedrijven, overheid en het onderwijs e-learning concepten, content en tools. Tijdens een gesprek zet hij de problemen en adviezen op een rij. Waar worstelen e-learning ontwerpers mee? Transcript Waar worstelen e-ontwerpers het meeste mee? Nou, wat …

Lees verder »

Blockchain + microcredentialing = nieuwe manier van valideren van leren

Blockchain - microcredentialing

Wilfred Rubens schrijft een blog over een nieuwe manier van valideren van leren door middel van microcredentialing en blockchain. Valideren van leren wordt steeds belangrijker, zeker ook met de toenemende behoefte aan flexibilisering in het onderwijs. Microcredentialing  Microcredentialing is het opknippen van opleidingen en onderwijs in kleinere eenheden die afzonderlijk gecertificeerd worden (SURF, 2016). Met behulp van microcredentialing kunnen leeractiviteiten …

Lees verder »

De 7 uitdagingen in het lesgeven aan hoogbegaafde kinderen

Deze 7 uitdagingen zijn als volgt: Beperkende overtuigingen‘Ik kan geen wiskunde, niemand bij ons thuis is goed in wiskunde.’ Geheugen- of begripslerenVeel getalenteerde kinderen hebben in het basisonderwijs nauwelijks of niet hun geheugen op leergebied hoeven te gebruiken. Maar in het voortgezet onderwijs moeten ze dit wel! Motivatie en verwachtingenSommige ...

Lees verder »

Waardering en kanttekeningen: Rapport Doordacht Digitaal – Onderwijsinspectie

Op 9 mei 2017 verscheen het rapport ‘Doordacht digitaal. Onderwijs in het digitale tijdperk’ van de Onderwijsraad. Wat valt mij hierin op? De Onderwijsraad heeft zelf een handige samenvatting geschreven, waarin het beeld wordt geschetst van een sector die zoekende is als het gaat om de relatie tussen onderwijs en ICT. Hoe kan onderwijs inspelen op de “snel digitaliserende samenleving”? …

Lees verder »

In de basis is goed onderwijs simpel

Controller Overheid

Aan het eind van het seizoen, terwijl diploma’s worden uitgereikt, gezakten getroost, overgangsresultaten bekend gemaakt, zittenblijvers geïnformeerd en bureaus geschoond, is het tijd voor contemplatie. Waar doen we het allemaal voor? Wat was ook al weer de reden om voor onderwijs te kiezen? En brengt de manier waarop we nu het onderwijs aanbieden en organiseren precies datgene waarom we het …

Lees verder »

Bjorn Teeuwen (Radboud Universiteit): ‘Er is altijd nieuws’

Marketing in het hoger onderwijs is meestal gericht op de werving van nieuwe studenten. Voorlichter Bjorn Teeuwen van de Radboud Universiteit Nijmegen (Faculteit Managementwetenschappen), spreker op The Next Student, richt zich echter ook op bestaande studenten. ‘Het zijn waardevolle ambassadeurs.’ Eeuwig jong blijven, dat is niemand van ons gegeven. Wat we wel kunnen doen, is ons voortdurend proberen te verplaatsen …

Lees verder »

De toekomst van het onderwijs

In deze presentatie vertelt Dirk van Damme over de toekomst van het onderwijs. Veel van wat er 10-20 jaar geleden voorspeld werd, gebeurde uiteindelijk niet. In 2008 werd er door een aantal experts gebrainstormd over mogelijke scenario’s voor de toekomst van het hoger onderwijs. Dirk kijkt aan de hand van de volgende onderwerpen/trends terug op dat plaatje: 1. Globalisering Er verandert …

Lees verder »

Zie onderwijs als een saladebar

Bij het woord ‘toekomstvoorspelling’ denken sommigen al snel aan de horoscoop in Privé of aan een dame die tarotkaarten deelt. Maar het voorspellen van trends heeft niks te maken met wichelroedes en glazen bollen. Het is een serieus vakgebied. Cécile Cremer, spreker op The Next Student, is daarvan het levende bewijs. Zij studeerde in 2014 als eerste in Europa af …

Lees verder »

Storytelling: enkele tips vanuit Learning Technologies 2017

e-learning ontwerpen

Tijdens Learning Technologies 2017 in Londen was Deborah Frances-White de openingsspreker. Voor learning professionals is ze een vreemde eend in de bijt. Ze stond daar als verhalenvertelster, maar… we hingen aan haar lippen. Als theaterdier weet zij als geen ander hoe belangrijk het is om de aandacht van mensen te trekken én vast te houden. Wij weten allemaal hoe waardevol …

Lees verder »

3 successen én uitdagingen van Associate Degree’s in het Hoger Onderwijs

Eind 2018 zelfstandige opleiding? Associate Degree’s (Ad’s), een concept wat sinds 2006 zijn intrede heeft gedaan in het onderwijs en momenteel nog onderdeel is van geaccrediteerde HBO-bacherloropleiding, wordt waarschijnlijk per eind 2018 een zelfstandige opleiding. De Ad wordt dan geaccrediteerd door middel van de ‘procedure voor een toets nieuwe opleiding’ op basis van het toetsingskader nieuwe Ad-programma’s (TNAd). Een leuk …

Lees verder »

Op zoek naar de universiteit anno 2040

Toekomst universiteiten anno 2040

Bert van der Zwaan is niet vies van een lolletje. In onderstaande Youtube video over de sportactiviteiten van zijn Universiteit Utrecht, wekte de rector magnificus de indruk al freerunnend van de ene vergadering naar de andere te spurten. “Zo kom ik ondanks mijn drukke baan nog aan de nodige lichaamsbeweging toe.” Het besef dat je met je tijd mee moet, spreekt …

Lees verder »

Wat is een Learning Hackathon? Ervaringen bij Spaarne Gasthuis

Screenshot video Learning Hackaton

Een Hackathon is een leertraject dat van tevoren niet helemaal helder is… Van tevoren is één ding zeker: je gaat intensief samen aan het werk. Hoor van deelnemers tijdens de Learning Hackathon bij Spaarne Gasthuis wat zo’n event inhoudt vanuit diverse invalshoeken. Marcel de Leeuwe, scrummaster Leerbeleving.nl Een hackathon betekent voor de organisatie dat ze een traject ingaan wat niet helemaal …

Lees verder »

Nieuw: ouders instemmingsrecht in ontwikkelingsperspectief (OPP)

Werken onderwijs

“Wetswijziging 1 augustus 2017” Het OPP is en blijft sinds de invoering van de wet op passend onderwijs een HOT item. Onderwerpen zoals wetgeving, de uitvoering in de praktijk, het stellen van de juiste doelen etc. zijn vragen die scholen en Intern Begeleiders zichzelf stellen. Wat verandert er voor u als intern begeleider, waar zet je het OPP op in …

Lees verder »

Onderwijsmanager voor de klas: moet dat?

Laatst gehoord bij Jinek: Machiavelli-prijswinnaar Hugo Borst zei het duidelijk over zorginstellingen: “Waar het huis slecht is heb je een slechte bestuurder!” Goede zorgbestuurders zijn volgens hem op de werkvloer te vinden, kennen hun personeel, kennen hun cliënten. Zou dat ook voor het onderwijs opgaan? Dat slecht onderwijs komt door slechte bestuurders? En dat goede bestuurders met de beide benen …

Lees verder »

Perfectionisme: wanneer is goed genoeg ook daadwerkelijk goed genoeg?

Perfectionistisch? Vele van ons kennen het! Wanneer je perfectionistisch bent, ben je niet snel tevreden met je resultaat. Perfectionisme is daarom ook niet fijn om te hebben en het kost je veel energie. Om je hierbij te helpen introduceert Dick Verwij van Novilo in deze video de Wet van het verminderende meeropbrengst. Deze wet houdt in dat je in de …

Lees verder »

Doorstroming hbo-studenten naar universiteit met een derde afgenomen

Bron: Nationale Onderwijsgids   In de aflopen tien jaar is het aantal afgestudeerden dat een masteropleiding volgt met een derde afgenomen. Dit blijkt uit berekeningen van de Onderwijsinspectie. Dit meldt Trouw. Deze cijfers staan haaks op wat minister Bussemaker beoogt: het versoepelen van de overgangen tussen de verschillende onderwijsniveaus. De precieze redenen voor de daling van het aantal masterstudenten is …

Lees verder »

Zelforganiserende teams in het onderwijs, kan dat?

Werken onderwijs

De geleerden zijn het er al een tijdje over eens: intrinsieke motivatie van medewerkers wordt vooral veroorzaakt door grote mate van autonomie en enthousiasmerend leiderschap. Personeel wordt daar gelukkiger van en krijgt ruimte om initiatieven te nemen die leiden tot groei in kwaliteit en kwantiteit. Maar geldt dat ook voor onderwijs? Wat heeft het onderwijs tot nu toe gebracht? Kijk …

Lees verder »

School failliet: kan dat?

Financieel wanbeleid op scholen

Je hoort het niet vaak, maar het kan. Dit jaar nog: een relatief kleine MBO-school in Goes. Als je naar de laatste jaren kijkt, zijn het vooral de kleinere scholen die failliet gaan. Maar  eind 2014 moest gemeente Rotterdam ingrijpen om te voorkomen dat een stichting met 82 scholen de salarissen niet meer kon betalen. Hierbij ging het om 30.000 …

Lees verder »

Praktische tips voor het opzetten van een effectief gamification traject

Uit het onderzoek van Deloitte ‘Learning and development trends in The Netherlands – investigating multinationals’ van afgelopen jaar kwam het weer als belangrijkste trend naar voren: ‘Learning focusses on increasing business results.’ Oftewel: hoe helpen de investeringen die we doen in leren en ontwikkeling bij het verbeteren van onze resultaten? ‘Accountability’ is een steeds belangrijker wordend thema en niet alleen …

Lees verder »

Wat is een goede onderwijscontroller volgens een bestuurder!?

Robert Leeftink is bestuurder van ROC Utrecht. Hij weet als geen ander welke enorme meerwaarde de controller kan hebben in het onderwijs. Zijn uitgangspunt: het advies van de onderwijscontroller moet niet vrijblijvend zijn, maar juist richtinggevend. Daarmee is de onderwijscontroller niet meer weg te denken in sterk onderwijsbeleid. In dit artikel licht hij zijn visie toe, in antwoord op twee …

Lees verder »

Waarom Controller Onderwijs zoveel meer is dan alleen de cijfers op orde!?

Esther Spetter RC, docent van de Verkorte opleiding Controller Onderwijs, voorzitter en lid raden van toezicht in het onderwijs, ziet hoe het vak op dit moment sterk in beweging is. In dit interview geeft Esther haar visie. Wat is op dit moment de grootste uitdaging van de Onderwijs Controller? Eigenlijk zijn het er twee! 1. Anticiperen op krimp  Bijna elke …

Lees verder »

Belangrijke verschillen beoordelingskader accreditatiestelsel HO

Bron:     Het Nederlands – Vlaamse accreditatieorganisatie (NVAO) heeft belangrijke verschillen van de beoordelingskaders accreditatiestelsel hoger onderwijs Nederland 2014 – 2016 in kaart gebracht. Meer eigenaarschap medewerkers en studenten Lastenverlichting binnen het beoordelingskader is het aantal soorten beoordelingen teruggebracht van 7 naar 2 (instellingstoets kwaliteitszorg (ITK) en opleidingsbeoordeling). Overlap kader ITK en beperkte beoordeling weggenomen; veel ruimte om beoordeling …

Lees verder »

5 essentiële kwaliteiten van professionals in een snel veranderende wereld

Docenten en bestuurders in het hoger onderwijs halen alles uit de kast om studenten voor te bereiden op een snel veranderende beroepspraktijk. Tegelijkertijd lijken studenten vooral te leren om zich binnen de comfortzone van het toetsbare onderwijs te bewegen. Excellentie zou dan betekenen dat studenten hoge cijfers voor de toetsen halen, in plaats van dat ze kritisch en innovatief zijn. …

Lees verder »

Nieuw beoordelingskader accreditatiestelsel aangenomen

De Tweede Kamer heeft het nieuwe Beoordelingskader accreditatiestelsel hoger onderwijs Nederland 2016 op 3 november 2016 aangenomen. Tijdens Next Higher Education op 7 december geeft de NVAO een uitgebreide toelichting op het nieuwe beleid en de ervaringen tot nu toe. U heeft uiteraard de gelegenheid om al uw vragen en opmerkingen rechtstreeks met de ‘makers’ te bespreken. Beoordelingskader accreditatiestelsel hoger …

Lees verder »

Meer aandacht voor onderwijskwaliteit

“Zo zijn Nederlanders een beetje, suggesties in een NVAO-rapport dat iets misschien iets beter kan worden meteen gelezen als: ‘dus nu is het niet goed’. Daar wilden wij vanaf.” Voorzitter van de NVAO, Anne Flierman licht het nieuwe accreditatiekader toe waar meer aandacht is gekomen voor verbetering. Onlangs is er een nieuw accreditatiekader voor het hoger onderwijs naar de Tweede …

Lees verder »

“Verkeerde studiekeuze leidt tot aanzienlijk lager salaris”

Een hbo-studie kiezen die slecht aansluit op de arbeidsmarkt loont niet. Voormalig studenten die geen passende baan kunnen vinden verdienen vaak ruim tweeduizend euro minder. Ook is de kans op een vaste baan kleiner. Dat meldt het Algemeen Dagblad.   Aansluiting op de arbeidsmarkt De inkomstenverschillen tussen studenten met een aansluitende en niet-aansluitende opleiding zijn groot. De aansluiting zit met …

Lees verder »

4 eenvoudige tips om studenten op het puntje van hun stoel te laten zitten!

Hoe krijg jij studenten op het puntje van hun stoel? Hoe motiveer jij studenten om mee te denken met het onderwijs? Studenten betrekken bij onderwijsvernieuwingen is hot. Maar ook erg lastig. Ik krijg vaak de vraag hoe je toch studenten zover krijgt dat ze met je meedenken en je hen motiveert om hun stem te geven. En dat terwijl ik …

Lees verder »

Betere loopbaanbegeleiding voor leerlingen

Bron: Nationale Onderwijsgids Studenten vallen nog steeds veel uit of veranderen van opleiding na een verkeerde studiekeuze. Vaak kan dat door een goede loopbaanbegeleiding worden voorkomen. Minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker van Onderwijs willen met betere loopbaanbegeleiding zorgen voor een betere doorstroom en aansluiting van leerlingen tussen de verschillende onderwijssoorten. Bij goede loopbaanbegeleiding krijgen jongeren inzicht in hun kwaliteiten, motivatie …

Lees verder »

Buitenstaander in onderwijs

Als Dean is Jorrit Volkers (1959) verantwoordelijk voor het global learning programme van de Europese tak van de Deloitte University (DU) waar jaarlijks duizenden medewerkers geschoold worden. Deloitte is een van de voorlopers, maar steeds vaker ontwikkelen multinationals hun eigen onderwijs. “Wat wij aanbieden is op universiteiten niet te halen.” Deloitte heeft twee eigen universiteiten opgericht, een in Amerika in …

Lees verder »

Ook zo’n zin om lekker te innoveren in het hoger onderwijs?

Zo, terug van vakantie, we zijn allemaal eindelijk weer aan de slag. Ook zo’n zin om lekker te innoveren? Nee, natuurlijk niet. We zijn razend druk met achterstallige emails wegwerken, de jaarlijkse POP cyclus inplannen, brandjes blussen omdat er mensen zijn uitgevallen of gelazer met IT die niet goed werkt. En laten we de managementteamheidag niet te vergeten. Wie kan …

Lees verder »

‘Onderwijsinstellingen vergeten de ouders’

Nog een maandje of twee, dan vindt het congres The Next Student plaats (22-23 november, Jaarbeurs Utrecht). Een van de sprekers is Suzanne de Bakker, zelfstandig professional op het gebied van contentmarketing en als docent verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Haar verhaal gaat over een doelgroep die nogal eens over het hoofd wordt gezien: de ouders. Vinden ouders antwoord …

Lees verder »

Inzicht in generaties cruciaal voor begrip tussen docenten en studenten

De belangrijkste doelgroepen van onderwijsinstellingen – docenten en studenten – begrijpen elkaar niet altijd. Volgens Aljan de Boer, trendonderzoeker bij TrendsActive, heeft dat veel te maken met generatieverschillen. De Boer is spreker tijdens The Next Student (22-23 november, Jaarbeurs Utrecht) en licht vast een tipje van de sluier op van zijn verhaal. Wat kenmerkt docenten in het hoger onderwijs? “Veel …

Lees verder »

eBook Toetsen

Voor het verbeteren van leerrendement en de kwaliteit van onderwijs is toetsen steeds belangrijker. Ook zijn beleid en professionalisering belangrijke pijlers bij toetskwaliteit. Maar welke innovatieve toetsvormen zijn er beschikbaar om studenten adequater te bevragen? Wat zijn goede alternatieven voor klassiek toetsen? Wat zijn de voordelen van digitaal toetsen of openboekexamens? En welke toetsvormen bevorderen het leren? Wij hebben alle tips en …

Lees verder »

Onderwijsinstellingen doen te veel aan promotie

De afstand tussen hogescholen en universiteiten enerzijds en hun ‘klanten’ anderzijds is klein. Maar ook al zitten ze bij wijze van spreken even verderop in de gang, toch slagen lang niet alle onderwijsinstellingen erin goed verbinding met hun studenten te maken, aldus Nina Hoek van Dijke van bureau voor jongerencommunicatie Jong & Je Wil Wat. Nina is een van de …

Lees verder »

Onderwijs en Agility

Tegenwoordig is het vaak op de radio te horen, reclameboodschappen over Agility. Uit een woordenboek kun je leren dat dit wendbaarheid betekent. Wendbaarheid, flexibiliteit, snel in staat om op veranderingen te reageren. Charles Darwin zei ooit dat niet de sterkste of meest intelligente soort overleeft maar de soort die in staat is om zich aan te passen aan veranderingen. Dat …

Lees verder »

Trauma, stress zonder veerkracht is als een soort gif

Waar stond jouw wiegje? Hoe ben jij opgegroeid? Was het thuis veilig of onveilig? Vragen waar je zelf wel een antwoord op weet. Maar hoe zit dit eigenlijk bij mensen in je omgeving of met de kinderen en jongeren bij je op school? Kwetsbare kinderen en jongeren die ernstige gebeurtenissen hebben meegemaakt of iets niet hebben gekregen wat ze wel hadden …

Lees verder »

Onderwijs na de informatierevolutie

In dit artikel stellen we twee zaken ter discussie: of de doelen en middelen in ons onderwijs nog wel aansluiten bij de eisen die deze tijd stelt, en, in het verlengde daarvan, hoe een verandering in het onderwijs tot stand kan komen. In het tweede deel van dit artikel schetsen we een globaal beeld van een mogelijke andere inrichting van …

Lees verder »

6 belangrijke onderwijs trends veroorzaakt door technologie

Onderwijs is iets waar we naar streven – iets waarvan we tegen onze kinderen zeggen dat ze het na moeten streven in hun leven, zodat ze zich in een betere positie bevinden om de nodige vaardigheden te verwerven om werk te vinden, macht te krijgen en posities voor zichzelf te creëren in de buitenwereld. Onderwijs is geen onbekende voor de …

Lees verder »

High Impact Learning that Lasts (HILL)

David Jan van Stolk, redactielid van het tijdschrift MD, bestudeerde het nieuwe boek “Bouwstenen voor High Impact Learning – het leren van de toekomst in onderwijs en organisaties”. Hij verwonderde zich en reisde af naar Maastricht waar hij de auteur een aantal van zijn vragen voorlegde.  Het boek High Impact Learning that Lasts (HILL) In het pas verschenen boek van …

Lees verder »

Wilt u gastblogger worden bij Next Higher Education?

Gastbloggers gezocht! Wij zijn op zoek naar gastbloggers voor het congres Next Higher Education. Tijdens Next Higher Education worden de laatste actualiteiten en ontwikkelingen in het hoger onderwijs besproken. Wilt u graag uw kennis, resultaten uit uw (promotie)onderzoek, best practice, probleem of ervaring over dit onderwerp delen met vakgenoten? Laat het ons dan weten! Stuur een email naar Manager Opleidingen …

Lees verder »