Waarom verwachten we dat studenten zelf in staat zijn om leren te reguleren, terwijl we dat niet altijd optimaal ondersteunen of faciliteren? Derk Bransen, specialist reguleren van leren, en Barend Last, expert onderwijsinnovatie, vertellen hoe je strategieën inzet om het reguleren van leren te ondersteunen én hoe je generatieve AI hiervoor inzet. Verwachtingen en mogelijkheden laten aansluiten Barend: “We verwachten …
Lees verder »Hoe maken jouw leerlingen gebruik van effectieve leerstrategieën?
Leerstrategieën helpen leerlingen om de leerprestaties te verbeteren en docenten om de effectiviteit van hun handelen te verbeteren. Jeltsen Peeters, professor aan de VU Brussel en Gent Universiteit, en Petra Bunnik-Tibbe, onderwijskundig specialist, vertellen hoe leerstrategieën als holistisch proces in de school verwerkt kunnen worden. Schoolleiders spelen een cruciale rol in dit proces. Expliciet leerstrategieën gebruiken Petra: “Als je kijkt …
Lees verder »Zorgcoördinator of ondersteuningscoördinator? Wat is het verschil?
Het is de meest gestelde vraag van startende zorg- en ondersteuningscoördinatoren in het VO en MBO: hoe heet mijn taak/functie eigenlijk? Is het zorgcoördinator of ondersteuningscoördinator? Is het ene een taak en het ander een functie? En maakt het verschil hoe ik mezelf noem? Cherifa Hendriks, zorgcoördinator & trainer zal het alvast verklappen: semantics, semantics! Zorgcoördinator Voordat in 2014 de …
Lees verder »Podcast: AI bij Saxion: sAxI als AI-studiecoach voor studenten
Annemieke Bosshardt is de dagvoorzitter van de SBO Onderwijs toetscongressen en docent van de 5-daagse cursus Onderwijs- en exameninnovaties voor de examencommissie in het MBO. Daarnaast is ze eigenaar van Zeg het helder – pen & podium voor goed onderwijs, programmamanager Toetsing & AI bij Hogeschool Saxion en adviseur/trainer examencommissies en auditoren. Annemieke heeft samen met haar Saxion-collega’s meegedaan aan …
Lees verder »Podcast: Lesdoelen bereiken? Laat AI je helpen!
Waarom kun je tandpasta niet eten?! AI als hulpmiddel om lesdoelen te bereiken. “Wie weet wat…?”. Het lijkt zo simpel: een goede vraag stellen tijdens de les. Maar stellen wij als docent eigenlijk wel relevante vragen? In deze podcast gaat Jan-Wolter Smit, Head of Education LessonUp, in op hoe je tijdens een les een goede vraag kunt stellen, die zijn …
Lees verder »Podcast: De docent als AI-trainer
Serge de Beer is videospecialist en ontwikkelaar voor leren & presteren. Hij werkt oorspronkelijk veel in het L&D vakgebied, maar sinds de AI ontwikkelingen wordt hij ook veel gevraagd in het onderwijs. In deze podcast beantwoordt hij vragen als: Hoe denk je dat docenten om moeten gaan met de ontwikkeling van generatieve AI? Welke kansen biedt generatieve AI in de …
Lees verder »Podcast: AI is nu vooral AH: ad hoc. Welke stappen zijn nodig?
Erdinç Saçan is senior docent bij de Fontys ICT, Trainer, Blogger en voormalig Digital Marketeer met werkervaring bij Corendon, TradeDoubler, Prijsvrij, Fontys, Google Digitale Werkplaats en ICM. Hij spreekt veel over Artificial Intelligence, EdTech en Social Media en schreef een boek over inclusieve AI. In deze podcast vertelt hij over wat hij in het onderwijs ziet gebeuren sinds de opkomst …
Lees verder »Podcast: Hoe houd je in het ontwerpen van je toetsen rekening met AI?
Tijdens het congres Toetsen & Examineren in het mbo hebben sprekers Sander van Acht en Dieter Möckelmann een podcast opgenomen over AI in het onderwijs. Hoe zorg je er nu voor dat je AI inzet om leren te versterken? Sander van Acht, Onderwijskundige en eigenaar Flooow Dieter Möckelmann, Expert impact technologie op leren Ontdek de fascinerende wereld van kunstmatige intelligentie in het onderwijs …
Lees verder »Hoe herken je faalangst bij kinderen?
“Faalangst bij kinderen is geen ziekte, omdat iedereen er mee te maken heeft. De een gaat er alleen beter mee om dan de ander”, aldus Ard Nieuwenbroek, sociaal pedagoog. “Slecht omgaan met faalangst komt vaak voor: 12% van de kinderen in de bovenbouw van het basisonderwijs heeft er last van. In de brugklas gaat het over 12 tot 14% en …
Lees verder »Onderwijskwaliteit en gelijke kansen prioriteit tijdens Prinsjesdag 2023
De derde dinsdag van september: Prinsjesdag. Een dag van optimisme en kritiek waar het demissionaire kabinet de onderwijsplannen voor 2024 heeft gepresenteerd. De Nederlandse onderwijsbegroting voor 2024 bedraagt 55,4 miljard euro. Bestrijding van het lerarentekort en kansenongelijkheid blijven prioriteiten in de onderwijsbegroting. Goed onderwijs en basisvaardigheden: een basisrecht De dalende onderwijskwaliteit is een terugkerend thema dat ook in 2024 hoog …
Lees verder »