Annemieke Bosshardt is de dagvoorzitter van de SBO Onderwijs toetscongressen en docent van de 5-daagse cursus Onderwijs- en exameninnovaties voor de examencommissie in het MBO. Daarnaast is ze eigenaar van Zeg het helder – pen & podium voor goed onderwijs, programmamanager Toetsing & AI bij Hogeschool Saxion en adviseur/trainer examencommissies en auditoren. Annemieke heeft samen met haar Saxion-collega’s meegedaan aan …
Lees verder »Podcast: Lesdoelen bereiken? Laat AI je helpen!
Waarom kun je tandpasta niet eten?! AI als hulpmiddel om lesdoelen te bereiken. “Wie weet wat…?”. Het lijkt zo simpel: een goede vraag stellen tijdens de les. Maar stellen wij als docent eigenlijk wel relevante vragen? In deze podcast gaat Jan-Wolter Smit, Head of Education LessonUp, in op hoe je tijdens een les een goede vraag kunt stellen, die zijn …
Lees verder »Podcast: De docent als AI-trainer
Serge de Beer is videospecialist en ontwikkelaar voor leren & presteren. Hij werkt oorspronkelijk veel in het L&D vakgebied, maar sinds de AI ontwikkelingen wordt hij ook veel gevraagd in het onderwijs. In deze podcast beantwoordt hij vragen als: Hoe denk je dat docenten om moeten gaan met de ontwikkeling van generatieve AI? Welke kansen biedt generatieve AI in de …
Lees verder »Podcast: AI is nu vooral AH: ad hoc. Welke stappen zijn nodig?
Erdinç Saçan is senior docent bij de Fontys ICT, Trainer, Blogger en voormalig Digital Marketeer met werkervaring bij Corendon, TradeDoubler, Prijsvrij, Fontys, Google Digitale Werkplaats en ICM. Hij spreekt veel over Artificial Intelligence, EdTech en Social Media en schreef een boek over inclusieve AI. In deze podcast vertelt hij over wat hij in het onderwijs ziet gebeuren sinds de opkomst …
Lees verder »Hoe stel je meetbare doelen als L&D-afdeling?
Myrthe Wildeboer is adviseur leren en ontwikkelen bij de gemeente Den Haag. Ze is in deze rol verantwoordelijk voor de inzet van het leermanagementsysteem en adviesvragen rondom leren en ontwikkelen binnen de gemeente. Gemeente Den Haag wil meer datagedreven werken, en de L&O-afdeling is geen uitzondering. Myrthe schreef zich in voor het leertraject Learning Analytics om te achterhalen hoe de …
Lees verder »Podcast: Hoe houd je in het ontwerpen van je toetsen rekening met AI?
Tijdens het congres Toetsen & Examineren in het mbo hebben sprekers Sander van Acht en Dieter Möckelmann een podcast opgenomen over AI in het onderwijs. Hoe zorg je er nu voor dat je AI inzet om leren te versterken? Sander van Acht, Onderwijskundige en eigenaar Flooow Dieter Möckelmann, Expert impact technologie op leren Ontdek de fascinerende wereld van kunstmatige intelligentie in het onderwijs …
Lees verder »Hoe herken je faalangst bij kinderen?
“Faalangst bij kinderen is geen ziekte, omdat iedereen er mee te maken heeft. De een gaat er alleen beter mee om dan de ander”, aldus Ard Nieuwenbroek, sociaal pedagoog. “Slecht omgaan met faalangst komt vaak voor: 12% van de kinderen in de bovenbouw van het basisonderwijs heeft er last van. In de brugklas gaat het over 12 tot 14% en …
Lees verder »Hoe richt je een speelleeromgeving in en wat levert het op?
Marieke Mullemeister staat sinds 2017 voor de klas, het liefst voor groep 1-2. Ze vindt het namelijk erg leuk om zelf haar onderwijs vorm te geven en in te gaan op wat er in de klas speelt. Vanuit deze passie voor kleuteronderwijs schreef ze zichzelf in voor de opleiding Specialist spel en spelen in de onderbouw. Hoe richt ze na …
Lees verder »Wat kun je als gedragsspecialist op de basisschool doen om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te bevorderen?
Een gedragsspecialist bekijkt en begeleidt de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen en het bouwen van positieve groepen met een veilige leeromgeving. Daarbij ondersteunt hij/zij collega’s bij het in goede banen leiden van ongewenst gedrag. Hiermee creëren zij meer ruimte voor onderwijs, waardoor ook de onderwijsresultaten verbeteren. Gerda Wassink, docent en trainer op het gebied van communicatie en gedrag, vertelt wat …
Lees verder »Aan welke knoppen draai je om motivatie van leerlingen te bevorderen?
De pandemie is niet in de koude kleren gaan zitten: de motivatie van leerlingen is lager dan ooit. Merk jij ook dat leerlingen onrustig zijn, lastiger aan het werk gaan en slechter presteren? Wil jij weten hoe je hen motiveert? Judith van Rooijen heeft bijna 25 jaar ervaring in het voortgezet onderwijs: voor de klas, in het ondersteuningsteam en als …
Lees verder »