“Faalangst bij kinderen is geen ziekte, omdat iedereen er mee te maken heeft. De een gaat er alleen beter mee om dan de ander”, aldus Ard Nieuwenbroek, sociaal pedagoog. “Slecht omgaan met faalangst komt vaak voor: 12% van de kinderen in de bovenbouw van het basisonderwijs heeft er last van. In de brugklas gaat het over 12 tot 14% en …
Lees verder »Hoe richt je een speelleeromgeving in en wat levert het op?
Marieke Mullemeister staat sinds 2017 voor de klas, het liefst voor groep 1-2. Ze vindt het namelijk erg leuk om zelf haar onderwijs vorm te geven en in te gaan op wat er in de klas speelt. Vanuit deze passie voor kleuteronderwijs schreef ze zichzelf in voor de opleiding Specialist spel en spelen in de onderbouw. Hoe richt ze na …
Lees verder »Wat kun je als gedragsspecialist op de basisschool doen om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te bevorderen?
Een gedragsspecialist bekijkt en begeleidt de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen en het bouwen van positieve groepen met een veilige leeromgeving. Daarbij ondersteunt hij/zij collega’s bij het in goede banen leiden van ongewenst gedrag. Hiermee creëren zij meer ruimte voor onderwijs, waardoor ook de onderwijsresultaten verbeteren. Gerda Wassink, docent en trainer op het gebied van communicatie en gedrag, vertelt wat …
Lees verder »Aan welke knoppen draai je om motivatie van leerlingen te bevorderen?
De pandemie is niet in de koude kleren gaan zitten: de motivatie van leerlingen is lager dan ooit. Merk jij ook dat leerlingen onrustig zijn, lastiger aan het werk gaan en slechter presteren? Wil jij weten hoe je hen motiveert? Judith van Rooijen heeft bijna 25 jaar ervaring in het voortgezet onderwijs: voor de klas, in het ondersteuningsteam en als …
Lees verder »Onderwijskwaliteit en gelijke kansen prioriteit tijdens Prinsjesdag 2023
De derde dinsdag van september: Prinsjesdag. Een dag van optimisme en kritiek waar het demissionaire kabinet de onderwijsplannen voor 2024 heeft gepresenteerd. De Nederlandse onderwijsbegroting voor 2024 bedraagt 55,4 miljard euro. Bestrijding van het lerarentekort en kansenongelijkheid blijven prioriteiten in de onderwijsbegroting. Goed onderwijs en basisvaardigheden: een basisrecht De dalende onderwijskwaliteit is een terugkerend thema dat ook in 2024 hoog …
Lees verder »Hoe coördineer je burgerschapsonderwijs in het PO en VO?
Scholen in het PO en VO zijn verplicht om te investeren in burgerschapsonderwijs. Het is namelijk een basisvaardigheid, die net als taal en rekenen terugloopt in kwaliteit. “De overheid biedt scholen een subsidie aan om deze vaardigheden te verbeteren. Scholen kiezen vaak om het burgerschapsonderwijs te verbeteren met deze subsidie, mede omdat de inspectie hier streng op controleert”, aldus Arie …
Lees verder »Hoe implementeer je een LMS in de zorg?
“De veranderende zorg vraagt om andere vaardigheden, competenties en houding. Je krijgt collega’s mee in deze transitie als je weet wat zij nodig hebben. Ik onderzocht dat en heb het gebruikt als input voor de implementatie van een nieuwe LMS”, zegt Ester Grootenboer, praktijkopleider in de zorg bij PZC. Hoe heeft Ester theorie en praktijk gecombineerd om een LMS in …
Lees verder »Hoe geven goede toetsen richting aan het onderwijs?
“Toetsen en onderwijs zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het draagt bij aan het leerproces van leerlingen of studenten”, zegt Tineke van Es. Tineke is al 15 jaar trainer en adviseur op het gebied van leren en toetsen. Ze vindt het namelijk leuk om mensen in staat te stellen om nieuwe ontwikkelingen op het gebied van leren en toetsen te benutten. …
Lees verder »Hoe kader je de rol van zorgcoördinator in het MBO?
Wat is de positie van de zorgcoördinator in het MBO? Welke verantwoordelijkheden horen bij de rol? Hoe communiceer je vanuit jouw expertise duidelijk naar ouders en studenten? Het zijn vragen van Simone van de Ven toen ze zorgcoördinator bij Zadkine werd. “Ik merkte bij de start van het schooljaar dat ik gaten had in informatie. Ik wou mijn verantwoordelijkheden en …
Lees verder »Luister naar de student om de motivatie om te leren te bevorderen
Gedurende het schooljaar 2021-2022 stopten ruim 30.000 studenten voortijdig met hun studie, haast allemaal mbo’ers. Emma de Nooij, mbo-uitblinker en onlangs afgestudeerde student Mediaredactie bij ROC van Twente, zegt dat een gebrek aan motivatie hieraan ten grondslag ligt. Waar komt dit gebrek aan motivatie vandaan en wat kunnen we eraan doen? Waarom neemt de motivatie om te leren af? Emma: …
Lees verder »