Je kent het vast wel; je staat in de supermarkt bij de groente-afdeling om groenten te kiezen. Deze keer wil je een avocado kopen. Maar welke? Je kiest er een, je knijpt er zachtjes in, je ruikt er eens aan…je bent de avocado aan het beoordelen. In je hoofd heb je enkele criteria die uiteindelijk bepalen of je die avocado …
Lees verder »Curriculum (her)ontwerpen middels Design Thinking
Door maatschappelijke veranderingen is de rol van onderwijsinstellingen aan het veranderen (Schnabel et al. 2015). Docenten zijn zich steeds meer bewust van het feit dat zij studenten ook moeten toerusten met kennis vaardigheden die gericht zijn op Self-Directed Learning. Het gaat om meer dan alleen voorbereiden op het vakinhoudelijke beroep, temeer omdat de levensduur van deze beroepen in de dynamische …
Lees verder »Prinsjesdag 2019: helaas weinig extra investeringen voor het onderwijs
De onderwijsbegroting voor 2020 brengt geen extra investeringen voor het onderwijs. De lerarentekorten zijn een groot probleem in het PO en VO, maar ook hier geeft het kabinet helaas in 2020 niets extra’s aan uit tot grote teleurstelling van o.a. AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen. Alle kinderen in Nederland hebben recht op goed onderwijs. Met dit lerarentekort, gaat de kwaliteit van onderwijs …
Lees verder »Schuld bij pesten
In gesprekken met mensen over hun pestgedrag, kom ik nogal eens een denkfout bij pesten tegen. De schuld van het pesten legt de pester bij de gepeste neer. Niet altijd om de schuld af te schuiven, maar omdat men dat werkelijk meent. Natuurlijk zijn er ook genoeg pesters, die de schuld aan de gepeste geven om zelf niet in de …
Lees verder »Hoogbegaafde leerlingen halen toch altijd hoge scores?
Hoogbegaafde kinderen hebben uitdaging nodig, dat is wel bekend. Wat we soms vergeten is slechts een nuance. Alle kinderen hebben uitdaging nodig. Een mens leert pas iets nieuws in de zone van de naaste ontwikkeling. Niet te makkelijk, ook niet té moeilijk. Met inspanning bereikbaar: de juiste uitdaging. Die zone ligt bij hoogbegaafde kinderen verder dan bij de gemiddelde leerling, …
Lees verder »7 Principes van een Integrale Benadering van Werkplekleren
Door: Peter van Overbruggen, hoofddocent Cursus Integrale benadering van werkplekleren. Wat maakt werkplekleren zo populair? Het lijkt het nieuwe credo. Terwijl het al zo oud is als dat de mens werkt. De mens heeft altijd geleerd tijdens het werken. Dat maakt het moment om iets te leren ook zo krachtig. Zijn andere momenten om te leren, b.v. buiten het de …
Lees verder »Het Learning Manifesto – vanuit de kern het traject succesvol afronden
Door: Marcel de Leeuwe en Frank Salemink. Misschien heb je ook wel eens een visiedocument geschreven over leren en opleiden of over e-Learning. Ik ook. Vaak is zo’n gedegen document een papieren tijger waarbij de vertaling naar de praktijk moeilijk is. Maggie Shelton is een collega die toen ze bij IKEA werkte een mooi initiatief was gestart. In Orlando vertelde …
Lees verder »Plusklasje: oplossing voor Passend Onderwijs aan de (hoog)begaafde leerling?
Op elke basisschool is ongeveer 10 procent van de leerlingen meer-begaafd, waarvan 25 procent hoogbegaafd. Toch is er vaak te weinig expertise en tijd om deze leerlingen goed te ondersteunen. Een vaak geziene oplossing is het opzetten van een plusklasje, waarbij alle (hoog)begaafde kinderen bij elkaar worden gezet. Het idee om ontwikkelingsgelijken bij elkaar te plaatsen om Passend Onderwijs vorm …
Lees verder »Misschien wel de beste school van Nederland
Eberhard van der Laan noemde het Calvijn College in Amsterdam vlak voor zijn overlijden in 2017 “Misschien wel de beste school van Nederland”. Een school voor vmbo en mbo in een achterstandswijk met bijna 100% moslimleerlingen die in een aantal jaren uitgroeide tot een modelschool. Door visie, inspiratie, bemoeienis uit de politiek. Kopstukken als Job Cohen, Felix Rottenberg maakten mede …
Lees verder »Tot de kern komen (en weer vertrekken)
Geschreven door: Marcel de Leeuwe, Hoofddocent van de opleidingen Learning Design @ Work & Onderwijskundig e-Learning Ontwerper. Wat als “wij” (L&D’ers, opleidingskundigen, onderwijskundigen, learning designers, etc.) ons zouden gedragen als een huisarts? Stel je voor dat een patiënt gaat kennismaken met zijn nieuwe huisarts. Hij stelt zich voor en na de kennismaking vraagt de patiënt: “Kunt u mij Simvastatine voorschrijven, …
Lees verder »Niveau van het onderwijs
Inspecteur-generaal Monique Vogelzang luidt de noodklok. Zij waarschuwt voor een verdere daling van het prestatieniveau van leerlingen. “Gemiddeld genomen concluderen we dat ons onderwijs nog voldoende op niveau is. Heel veel leerlingen halen hun diploma op het niveau dat verwacht mag worden. Ook doen een hoop leerlingen het goed in het vervolgonderwijs. Daar mogen we trots op zijn en dat …
Lees verder »De anti-pestcoördinator
De sociale veiligheidswet en de anti-pestcoördinator zijn relatief nieuwe begrippen in het onderwijs. Met enige regelmaat stelt men mij de vraag wat de rol van de anti-pestcoördinator inhoudt. In het onderstaande stuk probeer ik daar antwoord op te geven. Ontstaan De rol van contactpersoon tegen pesten op school, vaak anti-pestcoördinator genoemd, is ontstaan door een aantal trieste zelfmoorden onder tieners …
Lees verder »Is ons onderwijs voorbereid op de veranderende toekomst?
In een tijd van veel verandering, verandert het onderwijs mee. Paradoxaal genoeg blijkt het lerend vermogen van het onderwijs geringer dan in andere sectoren. Het aantal scholen met een specifiek pedagogisch-didactisch concept groeit en opleidingen kiezen vaker voor een bepaalde vorm van maatwerk, flexibilisering of profilering. Vaak is echter onduidelijk waar deze keuze vandaan komt. Levert het daadwerkelijk een bijdrage …
Lees verder »Van externe begeleiding naar interne begeleiding
Wanneer de zorg voor een leerling op school de mogelijkheden van de school overschreed, kon de school een externe begeleider (vaak een psycholoog of orthopedagoog) die in dienst was bij de OnderwijsBegeleidingsDiensten (OBD) inschakelen. Deze zorg werd destijds vaak gesubsidieerd. Verschuiving naar Intern Begeleider Door de jaren heen gingen steeds meer scholen de externe ingekochte begeleiding omzetten naar vaste begeleiding …
Lees verder »EDI? ……… Wat? Weer iets nieuws?
In geen enkel vakgebied gaan de ontwikkelingen zo snel, als in het onderwijs. Ben je als leerkracht net ingewerkt met de handelingsplannen, moeten het ineens groepsplannen worden. Weet je alles van opbrengstgericht werken, is het handelingsgericht werken ineens weer in. En zo werk je al jaren met het directe instructiemodel, staat ineens het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI) voor de deur. …
Lees verder »GroenLinks: ‘Laat leraar meebeslissen over de financiële keuzes op school’
GroenLinks-Kamerlid Lisa Westerveld vindt dat leraren en ander onderwijspersoneel meer te zeggen moet krijgen over de financiële keuzes die op scholen worden gemaakt. Ook vindt ze dat het ministerie van OCW moet ingrijpen in het ‘oppotgedrag’ van scholen: de reserves moeten bij wet worden gemaximeerd. Dit meldt GroenLinks. De voorstellen moeten leiden tot meer grip op de onderwijsmiddelen. “Of in …
Lees verder »Persoonlijk adviesgesprek op werkplek bij opleiding Educational Leadership
Een belangrijk onderdeel in de Verkorte Opleiding Educational Leadership is het persoonlijke consult op de werkplek. Hoofddocent Peter Peene: “Ik vind zo’n persoonlijk bezoek een onmisbaar onderdeel in een leiderschapsopleiding. Je leert veel gezamenlijk, van elkaar en in de lesbijeenkomsten. Maar leren op de werkplek leidt tot een nóg betere leiderschapsontwikkeling.” Peter Peene bezoekt elke deelnemer van de opleiding. Hij …
Lees verder »Stakende Kids, goed idee?
Churchill zei ooit: “Wie op zijn twintigste geen socialist is heeft geen hart, wie het op zijn veertigste nog steeds is heeft geen verstand.” Dus vanuit dat perspectief is de groen-linksige staking voor de aarde een zeer goed idee. Kinderen met een Hart. Dat de politici in Den Haag vervolgens als ervaren beslissers (sadder but wiser) een meer genuanceerd oordeel …
Lees verder »Onderwijsfinanciën, moet ik me daar als manager écht mee bemoeien?
Jazeker! In dit blog lees je waarom je je écht met de onderwijsfinanciën bezig moet houden. Door: Ank Dierckx In het onderwijs zijn we altijd op zoek naar geld. We organiseren zelfs demonstraties om aandacht te vragen voor meer geld in het onderwijs. En terecht! Maar stel nu eens dat dat lukt. Dat je er een miljard euro extra bij …
Lees verder ȃcht aan de slag met je visie op toekomstgericht onderwijs
Je wil je ontwikkelen, verder komen. Een stap zetten. Hoe vaak gebeurt het niet dat je hoofd vol zit met ideeën hoe het op het werk beter zou kunnen? Een vat vol talent en inspiratie. Daar moet je wat mee doen! Maar de lopende zaken vragen je aandacht en de dagelijkse dingen slurpen je op. Opgeslokt, zo voelt het letterlijk. …
Lees verder »Ministerraad stemt in met wetsvoorstel burgerschapsonderwijs
Het is van groot belang dat scholen goed burgerschapsonderwijs geven. Veel scholen vinden nu niet duidelijk in de wet staan wat er van hen wordt verwacht en daarom werkt minister Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media aan een wetsvoorstel dat scholen meer duidelijkheid geeft. Dit meldt Rijksoverheid. Burgerschap is de manier waarop mensen deelnemen aan de maatschappij. In …
Lees verder »Onderwijsvernieuwing
Ik stond laatst in Blijdorp waar op dat moment een jong girafje werd geboren. Een zeer bijzonder schouwspel. Allereerst donderde het jong met een noodvaart uit de moederschoot naar de grond. Kwam ook nog op de rug terecht. Daarna boog de moeder zich over het jong en gaf na een minuutje een trap tegen haar kind. Toen het jonge kalf …
Lees verder »Student de Klos…….
Hoe was het ook alweer? Studenten krijgen geen studiefinanciering meer maar financieren voortaan zelf hun studie. In ruil daarvoor wordt het onderwijs beter omdat het vrijkomende geld wordt gebruikt voor kwaliteitsverhoging in het onderwijs. Best een aardig idee toch? En nu zit de student na vier jaar opgezadeld met een stevige studieschuld van vele tienduizenden euro’s. In veel te volle …
Lees verder »Podcast: Hoe je weg te vinden in het huidige studieaanbod
Tijdens deze podcast krijg je, aan de hand van een praktijkcase van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, een inkijkje in de Customer Journey Mapping-methodiek van TOTE-M. Hoe zorg je dat een ontmoeting memorabel is? Hoe onderzoek je de student journey en hoe stel je prioriteiten bij het optimaliseren van de journey? Ook zoomen we in op het project Personal …
Lees verder »Podcast: Samenwerking student, werkgever en het hoger onderwijs
Afstemming en samenwerking tussen hoger onderwijs en werkveld zijn essentieel in een kenniseconomie die competitief wil blijven. Het project BEEHiVES onderzocht de evoluerende samenwerking tussen HO, werkveld en studenten. Op welke terreinen kan er (meer) samengewerkt worden? Welke hindernissen zijn er en wat kunnen we daarvan leren? Hoe ziet dit eruit in de toekomst? Beluister de podcast van Herman de …
Lees verder »Podcast: Digitale en pedagogische transformatie in het hoger onderwijs
Hoe kunnen we onderwijs inzetten om het te personaliseren en flexibiliseren? Wat gaat de technologie de komende jaren brengen en op welke manier heeft dat een impact op ons onderwijs? Wat zijn de kansen en uitdagingen met betrekking tot het gebruiken van de technologie? Beluister de podcast van Gideon Shimshon, director digital learning & innovation, Imperial College:
Lees verder »Podcast: Gepersonaliseerd onderwijs & het experiment flexstuderen
Hoe sluiten we het onderwijs aan bij de student van nu? In Nederland zijn twee universiteiten en twee hogescholen begonnen met het experiment flexstuderen: betalen per studiepunt. Wat leren we daarvan? De kansen en uitdagingen van de toekomst worden besproken aan de hand van de eerste resultaten. Beluister de podcast van Henk Hagoort, voorzitter college van bestuur Hogeschool Windesheim:
Lees verder »Podcast: Stand van zaken en de toekomst van het nieuwe accreditatiekader
Hoe kunnen we een leven lang leren, gepersonaliseerd leren en de aansluiting op de arbeidsmarkt werkelijkheid maken? De externe borging van de kwaliteit is de taak van de NVAO, hoe worden de flexibiliseringsexperimenten beoordeeld? Beluister de podcast van Paul Zeevenbergen, lid dagelijks bestuur NVAO:
Lees verder »Podcast: Pilot flexibilisering: flexibel onderwijs bij de HAN
Wat houdt de (pilot) flexibilisering van het Hoger Onderwijs in? De HAN werkt sinds 2014 aan opleidingstrajecten die gemodulariseerd en gepersonaliseerd zijn. Hoe gaat de HAN om met de uitdagingen die deze flexibele en blended manier van leren met zich mee brengt? Beluister de podcast van Carola Doumen, projectleider deeltijd flexibilisering en maatwerk HAN:
Lees verder »Podcast: Gepersonaliseerd en flexibel onderwijs in Finland
Hoe gaat Finland om met de huidige uitdagingen in het hoger onderwijs? Wat betekent een ‘learning-centered’ curriculum? Hoe ziet de toekomst van het Finse hoger onderwijs eruit? Beluister de podcast van Auli Toom, Phd, professor of Higher Education, University of Helskini:
Lees verder »Wat leer je tijdens de opleiding Rekencoördinator PO?
Interview met Barbara Tetrode, oud-deelnemer van de opleidingen Rekencoördinator PO, PO II en Rekendiagnostiek. “Betrokken, eerlijk en iemand die het rekenonderwijs echt wil veranderen”. Zo omschrijft Barbara Tetrode onze docent Ceciel Borghouts. Barbara werkt als groepsleerkracht en rekencoördinator bij de Groenling. Zij heeft de opleidingen rekencoördinator PO, PO II én Rekendiagnostiek gevolgd bij SBO. Wij interviewden haar over motivatie, de …
Lees verder »Podcast: Hoe haal je alles uit je studie?
Tijdens de studententijd komt er veel op je af. Zo moeten studenten de balans zien te houden tussen hun studie, werk en privéleven. O.a. een hoge studiedruk en het stellen van hoge eisen aan zichzelf kunnen bij studenten voor de nodige stress zorgen. Rutger Kappe, lector Studiesucces vertelt over de huidige actualiteit, gericht op het thema studentenwelzijn. Hoe gaat het …
Lees verder »Podcast: Hoe een chatbot scholieren helpt bij het kiezen voor ROC West-Brabant
Met 9 mbo colleges met 25.000 leerlingen en studenten en 380 opleidingen is ROC West-Brabant een van de grootste ROC’s in Nederland. Om het instroomproces te verbeteren en beter aan te laten sluiten bij de behoefte ontwikkelde en ROC West Brabant en OBI4wan een chatbot waarmee leerlingen met natural language worden geholpen. In een live-chat omgeving kunnen praten met de …
Lees verder »Podcast: Hoe daag ik mezelf en mijn studenten uit om met talentontwikkeling aan de slag te gaan?
Wat verstaan we eigenlijk onder talent? Wat bepaalt of iemand ergens goed in wordt? Talentontwikkeling gaat over goed kijken naar jezelf en over potentie herkennen, ten eerste bij jezelf en uiteraard ook bij jongeren. Vervolgens is het van belang dat je de juiste mensen in je omgeving hebt, die je stimuleren om die talenten daadwerkelijk verder te ontwikkelen. Op alle …
Lees verder »Uw opleidingscommissie: een volwaardige, co-creërende, strategische kwaliteitspartner?
Proactief adviseren Opleidingscommissies in het hoger onderwijs kunnen sinds de invoering van de Wet versterking bestuurskracht in januari 2017 onderwijskwaliteitsthema’s kiezen waar zij gevraagd en ongevraagd advies over willen geven. De wet biedt opleidingscommissies ook de ruimte met het management het samenwerkingsniveau te bepalen. Opleidingscommissies kunnen ervoor kiezen om te reageren op en in te stemmen met voorstellen van het …
Lees verder »Podcast: Studentparticipatie: leer studenten van nu anders betrekken
Wie wil er nu niet weten wat er leeft en speelt bij studenten? Als je je doelgroep beter begrijpt, kun je immers beter aansluiten bij wat zij willen en nodig hebben. Hoe krijgen we de student van nu op het puntje van zijn stoel? Hoe zorgen we dat studenten met ons meedenken en zich thuis voelen op school? Duik mee …
Lees verder »Extra geld voor hoogbegaafde leerlingen in 2019
Vanaf 1 januari 2019 wordt een nieuwe subsidieregeling voor onderwijs aan hoogbegaafden van kracht vanuit de afspraken die gemaakt zijn in het Regeerakkoord. Scholen kunnen dan een aanvraag doen voor extra financiële ondersteuning bij de aanpak en begeleiding van hoogbegaafde leerlingen. Dit meldt Rijksoverheid. Onderwijsminister Slob erkent dat samenwerkingsverbanden en scholen steeds meer aandacht hebben voor de specifieke onderwijsbehoeften van …
Lees verder »Podcast: Studiekeuzevoorlichting voor laaggeletterde ouders
Ouders hebben steeds meer invloed op het studiekeuzegedrag van jongeren. Jongeren willen graag hun eigen keuzes maken, maar ook hun ouders om advies vragen. Dat vraagt nogal wat van ouders én jongvolwassenen. Welke rol kun je als ouder aannemen in het studiekeuzeproces, hoe kun je je kind een goed advies geven zonder de verantwoordelijkheid voor studiekeuze en studiesucces over te …
Lees verder »Podcast: wat nemen studenten wel/niet mee in hun studiekeuze?
Ik ben Annejet, bestuurslid van de Landelijke Studentenvakbond, BSc psychologie en een ‘mismatch’ volgens ons huidige onderwijssysteem. Dit omdat ik niet van plan ben (als ik überhaupt een master wil gaan doen) een master in de richting psychologie te gaan volgen. Toch heb ik, net als ongeveer driekwart van de studenten een weloverwogen studiekeuze gemaakt, ben ik erg tevreden met …
Lees verder »Scholen mogen zelf rekenexamens maken
Middelbare scholen en mbo-instellingen mogen voortaan zelf rekenexamens gaan maken voor hun leerlingen en studenten. Daarmee komt er een eind aan de landelijk verplichte rekentoets. Dat voorstel doen ministers Van Engelshoven en Slob (Onderwijs) vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer. Dit meldt Rijksoverheid. Doordat rekenen voortaan een school- of instellingsexamen wordt, kan het examen beter gaan aansluiten bij …
Lees verder »De i-Coach: pak jij jouw rol in de digitale onderwijs transitie?
De i-Coach zet digitale middelen effectief in om leren te ondersteunen en op een hoger niveau te brengen! Een deel van de scholen zijn actief bezig met het effectief omgaan met digitale media! Echter, hoe de leerlingen opgeleid worden is afhankelijk van de interesse van afzonderlijke leraren, een bevlogen schoolleider of schoolbestuur die inzet op ICT. Welke rol kan een i-Coach …
Lees verder »Empoweren heeft effect!
“Empoweren van lerenden”: het grotendeels overdragen van de regie over en de verantwoordelijkheid voor het leren aan de lerende professional zelf. Waarom? Veel organisaties bieden e-learningzelfstudiemodules aan hun medewerkers. Zij zijn verplicht om de modules pagina voor pagina tot zich te nemen en worden zo bij de hand genomen. Als het leermateriaal of training ontbreekt, stopt het leren. Deze aanpak …
Lees verder »Betere verantwoording onderwijsgeld nodig
Onderwijsbesturen moeten beter gaan verantwoorden hoe zij hun geld uitgeven en waarom. Ministers Van Engelshoven en Slob (Onderwijs) willen dat besturen gaan vastleggen hoeveel geld hun scholen krijgen, hoeveel reserves er zijn en hoeveel geld er gebruikt wordt voor het bestuur. De ministers volgen daarmee een advies van de Onderwijsraad op, zo schrijven zij maandag in een brief aan de …
Lees verder »Toetsdeskundigen Cito en Teelen beoordelen elkaar
Eind 2017/begin 2018 hebben Cito en Teelen elk vijf van elkaars Toetsdeskundigen beoordeeld op basis van het NVE-profiel Toetsdeskundige. Dat is toch wel zo eerlijk als je zelf ook kandidaten beoordeelt; Practice what you preach! ‘Leerling-gedrag’ Zelf in de rol van ‘de kandidaat’ kruipen was voor de meeste toetsdeskundigen een goede ervaring. Typisch ‘leerling-gedrag’ was ons daarbij niet vreemd. We …
Lees verder »Finnish Higher Education: what defines success?
Peer support, teacher’s motivation, student goals, student motivation, self-efficacy beliefs, self-regulation, teaching method and student – teacher interaction: there are so many variables that define the success of a Higher Education system. In this intertwined process of different variables it’s difficult to say which variable actually impacts an individual student. How do you chose a direction with your higher education …
Lees verder »Prinsjesdag 2018: wat zijn de plannen van het kabinet op het gebied van onderwijs?
Op Prinsjesdag is bekend geworden dat de begroting van het ministerie van 38,9 miljard in 2018 naar 42 miljard in 2019 gaat! 38,6 miljard wordt besteed aan het onderwijs. Onderverdeeld in het PO (11,3 miljard), VO (8,6 miljard), MBO & volwassen educatie (4,6 miljard), HBO (3,3 miljard), WO (4,9 miljard) en studiefinanciering. Waar gaat het geld naartoe? Aanpak werkdruk basisscholen …
Lees verder »Hoe verbeter je je bouwhoek in groep 1 en 2?
Wat kun je doen als kleuterjuf- of meester om je bouwhoek te verbeteren en naar een hoger niveau te tillen? Een bouwhoek in de klas is een fijne plek waar zowel jongens als meisjes kunnen spelen. Het spelen gaat ze prima af, maar vaak blijven ze hetzelfde spel spelen en worden ze onvoldoende uitgedaagd om iets nieuws te proberen. Hoe …
Lees verder »Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker……….
Zowel in het Primair onderwijs als in het Voortgezet onderwijs zijn grote veranderingen aanstaande waar het de financiering betreft. LUMPSUM-bekostiging wordt eindelijk eenvoudiger. In het huidige systeem zijn er tientallen indicatoren die de hoogte van de bekostiging per leerling bepalen. Vaak onbegrijpelijke verschillen bepalen voor een groot deel de vergoeding die een school krijgt voor het geven van onderwijs. De …
Lees verder »Extra subsidie voor 113Zelfmoordpreventie gaat ook naar training scholen
113Zelfmoordpreventie krijgt structureel extra subsidie om het aantal zelfmoorden en zelfmoordpogingen terug te dringen. Het jaarlijkse budget van de organisatie gaat daarmee fors omhoog, van 3,4 miljoen naar 5,4 miljoen euro. Daarnaast zijn er extra middelen voor andere lopende activiteiten zoals de lokale aanpakken suïcidepreventie en onderzoek. In totaal is daar 15 miljoen mee gemoeid. Dit meldt Rijksoverheid. Meer hulpverleners, …
Lees verder »‘Studenten Universiteit Twente gebukt onder stress, drank en drugs’
De huisartsenpraktijk op de campus van Universiteit Twente ziet het aantal studenten met psychische en/of verslavingsproblemen groeien. Het aantal jongeren met klachten is zodanig dat de praktijk om meer ondersteuning vraagt van Tactus, de organisatie voor verslavingszorg in Oost-Nederland. Dit meldt Tubantia. Volgens medewerkers van de praktijk zorgt onder meer het huidige onderwijssysteem voor meer tijdsdruk en dus meer stress …
Lees verder »De werkdag van een toetsdeskundige
De werkdag van een toetsdeskundige ziet er elke dag weer anders uit. De ene werkdag ben je bezig met het geven van een advies over een toetsprogramma of over het optimaal inzetten van een assessment. De andere werkdag verzorg je een cursus om collega’s op te leiden tot goede toetsconstructeurs. Ook toetsbeleid is een belangrijk aandachtsgebied: je hebt daarbij bijvoorbeeld te …
Lees verder »De rol van peerfeedback in het onderwijs
Door Prof. dr. Jan-Willem Strijbos & Jochem Aben – Rijksuniversiteit Groningen, GION onderwijs/onderzoek. Beluister de podcast:
Lees verder »Onderwijsraad: ‘Verbeter financieringssysteem onderwijs’
Regelmatig komt de vraag op of publiek geld voor onderwijs goed wordt besteed, en daaraan gekoppeld de vraag of het huidige financieringssysteem voldoet. De Onderwijsraad pleit in een vandaag uitgebracht advies voor verbetering van het bestaande systeem. Het kan eenvoudiger en er is een betere verantwoording van de uitgaven nodig. Dit meldt de Onderwijsraad. Er zijn veel discussies over de …
Lees verder »Pesten tussen volwassenen op school – geef het juiste voorbeeld voor je leerling
Geschreven door Theo klungers, eigenaar Posicom en trainer bij de cursus Anti-pest coördinator. Tijdens een ouderavond over pesten was een deelnemer kritisch over het pedagogisch handelen van een leraar. Ik gaf aan, dat het zinvol is bij vragen over pedagogisch handelen met de leraar in gesprek te gaan. In de zaal werd gegrinnikt door de ouders. Het bleek dat de …
Lees verder »International Baccalaureate: can assessment really stimulate teaching and learning?
Mike Weston Head of International School Groningen Assessment is integral to all teaching and learning. In the international baccalaureate middle years programme assessment mixes formative and summative practices where teachers make decisions about student achievement using their professional judgment, guided by mandated criteria. How this works in practice and how it can be translated to the everyday classroom will be …
Lees verder »Formatief evalueren in vijf fasen: onderzoek gekoppeld aan concrete docentactiviteiten
Judith Gulikers Universitair Docent Wageningen University Leerdoelen met leerlingen bespreken en bepalen, zicht houden op de ontwikkeling, en je lessen gericht aanpassen aan waar leerlingen staan? En misschien ook minder summatief toetsen? Maak kennis met de vijf fasen van formatief evalueren. Beluister de podcast:
Lees verder »Voorbeeld uit Vlaanderen: toetsenbeleid in pedagogisch perspectief
Roger Standaert Professor Emeritus Katholieke Universiteit Leuven Sturing over wat je in het onderwijs leert, kan gebeuren vanuit twee ruw geschetste perspectieven. Je kan het onderwijs bekijken als een geleidelijke selectie, waarbij je een beroep doet op centrale toetsen, die voor iedere leerling dezelfde zijn. De nadruk ligt dan op het halen van punten, het voldoen aan de eisen van …
Lees verder »xAPI: Creeër je eigen learning experience
Door Bob Brinkman. Informatie ‘shoppen’. Al eeuwen een dagelijkse bezigheid, die door de komst van het internet alleen maar makkelijker en toegankelijker is geworden. Je kijkt een TedTalk, je volgt een online-cursus, je leest de krant online, je zoekt data op: de mens vreet informatie. Bij het sprokkelen van informatie via verschillende applicaties, webpagina’s of software, wordt echter nog een …
Lees verder »Evalueren en motiveren in de les: onderzoek en praktijk gekoppeld
Christa Krijgsman Promovenda Universiteit Utrecht & Universiteit Gent, docent LO Sint-Janslyceum Evalueren staat centraal in ons schoolsysteem. Soms hebben evaluaties een summatieve functie, soms hebben evaluaties een formatieve functie. Hoe zijn deze manieren van evalueren gerelateerd aan motivatie om te leren? Neemt een leerlingen deel aan een activiteit omdat hij begrijpt dat het belangrijk voor hem is? Of neemt een …
Lees verder »Formatief Toetsen: drie kernstrategieën aan de hand van praktische voorbeelden
Rene Kneyber Columnist Trouw, lid Onderwijsraad, Auteur boek Toetsrevolutie Een gemiddelde scholier krijgt 180 proefwerken per jaar. Steeds meer scholen zetten vraagtekens bij deze aanpak en kijken naar formatief toetsen als alternatief. In deze podcast bespreekt René Kneyber met praktische voorbeelden wat formatief toetsen is, en hoe leraren het in de les kunnen toepassen. Beluister de podcast:
Lees verder »
SBO Blog Het blog van Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid