Door Bert Peene, programmamanager managementopleiding Via Vinci Academy en journalist voor Managementboek Magazine. Borging en eigenaarschap zijn al jaren de belangrijkste verzoeknummers bij de module over kwaliteitszorg in het onderwijs. Ofwel: hoe kan ik er als schoolleider voor zorgen dat het belang van kwaliteitszorg ‘landt’ bij mijn team? Het verhaal hierachter ...
Lees verder »Evenwichtig toetsprogramma
Door: Irene Biemond, Teelen Kennismanagement Geef maximaal twee praktijktoetsen per vak. En regel dat de praktijktoetsen voor de helft meetellen in de beoordeling van het vak, en de overige toets(en) voor de andere helft. Dit was het advies van een examencommissie dat ik laatst onder ogen kreeg. Men vroeg mij ...
Lees verder »Gepubliceerd beleid van de Examencommissie
De Examencommissie is verantwoordelijk voor de uitvoering van een complex aan rechtsregels uit de Wet op het Hoger Onderwijs en het Wetenschappelijk onderzoek (WHW) en de daarop gebaseerde Onderwijs en Examenregeling (OER) van de onderwijsinstelling waaraan zij verbonden is. In deze bijdrage wordt aan de hand van enkele voorbeelden uiteengezet ...
Lees verder »Communiceer toegevoegde waarde zonder opsmuk
Interview met de dagvoorzitter van het congres MarCom in het onderwijs, Paul Sikkema Paul Sikkema is dagvoorzitter op het Marcomcongres in het onderwijs, 4 november 2014. Ervaringsdeskundige in praktijk én theorie: Paul heeft drie kinderen en doet al zo’n 25 jaar onderzoek naar kinderen en jongeren (4 tot 30 jaar). ...
Lees verder »Klaar met de meerkeuzevraag? We zijn amper echt begonnen!
Geschreven door Ashra Sugito en Harry Molkenboer, Teelen Kennismanagement Onder meer Radio 1 en Spits besteedden op 8 april 2014 aandacht aan de ontevredenheid over de meerkeuzevraag onder studenten van hogescholen en universiteiten. “Studenten zijn een beetje klaar met de meerkeuzetentamens, ze vinden het een soort geheugentest en een on-academische ...
Lees verder »Sturen op zingeving cruciaal voor onderwijsinnovatie
Nederland streeft al enkele jaren naar een vaste plaats in tot de top 5 van de meest concurrerende kenniseconomieën in de wereld. Daartoe moet een significant deel van onze economische groei voortkomen uit kennis. Voor het realiseren van die top 5-positie is goed onderwijs cruciaal. We hebben met name topdocenten, ...
Lees verder »Hoe vergroot je de betrouwbaarheid van een toets?
Geschreven door Jolanda Soeting, Teelen Kennismanagement Elke dag worden in Nederland heel veel toetsen afgenomen. Van kleuters tot inburgeraars: niemand ontkomt er meer aan. Hoeveel toetsen maakt een mens eigenlijk in zijn leven? Ik heb geen idee waarop de toets-teller voor mijzelf staat. Maar zijn al die toetsen wel even ...
Lees verder »Qompas SectorKeuze – Dé LOB-methode voor het vmbo
Qompas SectorKeuze is het nieuwe Loopbaanoriëntatie en -Begeleidings (LOB) programma voor het vmbo. De methode is een combinatie van print en online lesstof opgebouwd uit stappen, met onder andere een beroepentest en informatie over beroepen. Daarnaast biedt de methode een overzicht van de mbo-opleidingen in Nederland. SectorKeuze is geschikt ...
Lees verder »BKE beoordelen in de praktijk: succesfactoren
Bijdragen aan de deskundigheid van docenten is voor mijn gevoel altijd zinvol geweest, omdat je bijdraagt aan het primaire proces. Iets wat je als onderwijskundig adviseur niet gauw kunt zeggen. De afgelopen twaalf jaar heb ik al aardig wat trainingen en adviezen gegeven over toetsing. Met de komst van de ...
Lees verder »Interview met Docenten Strategisch Onderwijskundig Leiderschap
Het onderwijs van de toekomst vraagt managers in het onderwijs die het een uitdaging vinden om op verschillende niveaus te schakelen. Ook buiten functioneel bepaald leiderschap worden steeds meer docenten in de praktijk geconfronteerd met projectmanagement en opzetten van teams in verschillende vormen. Op alle niveaus moeten medewerkers kunnen omgaan ...
Lees verder »Vervelen hoogbegaafden zich ook in uw klas?
Wie nog niet wist dat onze leerlingen slechter zijn in rekenen dan kinderen in Azerbeidzjan, Kazachstan en Slowakije heeft het afgelopen week veelvuldig moeten horen. De kamerbrief van staatssecretaris Dekker over talent en prestaties van Nederlandse schoolkinderen haalde overal het nieuws. Verveelde leerlingen In de brief belicht Dekkers twee belangrijke ...
Lees verder »Ook allergisch voor toetsmatrijzen? Voorkomen is beter dan genezen!
Door: Ashra Sugito, Teelen Kennismanagement Het woord ‘toetsmatrijs’ zorgt nogal eens voor een allergische reactie bij mensen die toetsen als een noodzakelijk kwaad zien. Het invullen van de toetsmatrijs is voor hen een verplicht nummer in het toetsontwikkelproces dat toch al niet leuk is. Waarom vinden we het dan toch ...
Lees verder »Plan van aanpak toptalenten 2014-2018: overzicht maatregelen
Onze meest talentvolle leerlingen presteren onder hun kunnen. Te vaak voelen ze zich niet uitgedaagd op school. Het Plan van aanpak toptalenten is gisteren door staatssecretaris Dekker van Onderwijs naar de Tweede Kamer gestuurd. Hij presenteert hierin ruim 20 maatregelen waardoor ook deze leerlingen in het basisonderwijs en het voortgezet ...
Lees verder »Wat zeggen cijfers in ons strakke onderwijssysteem?
Mijn hele schoolleven lang heb ik de resultaten van toetsen, examens en dus diploma’s als relatief beschouwd. Misschien komt het doordat de hoofdmeester van mijn basisschool in de jaren ’60 al experimenteerde met niveaugroepen. Ik zag dat niet iedereen dezelfde talenten heeft en dus ook niet langs dezelfde meetlat gelegd ...
Lees verder »Whitepaper Leren innoveren in het beroepsonderwijs
In haar onlangs verschenen rapport pleit de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) voor grote investeringen in ons onderwijs. Reden: Nederlandse bedrijven moeten steeds sneller, beter en meer innoveren om internationaal mee te blijven doen. De kenniseconomie en de noodzaak om een leven lang te leren is niet nieuw. Nieuw in ...
Lees verder »Passend Onderwijs in de praktijk
Over een paar maanden, vanaf 1 augustus, is Passend Onderwijs op alle scholen verplicht. Dit betekent dat kinderen die eerst speciaal onderwijs volgden, wellicht nu op uw reguliere school terechtkomen. Om dit aan te kunnen moet er waarschijnlijk nog veel aangepast worden: het kan een flinke uitdaging zijn om aan ...
Lees verder »Toetsen & Examineren in het HO: de stand van zaken
Op 12 en 13 mei is het weer zover... het congres ‘Toetsen en Examineren in het Hoger Onderwijs’ in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein; het 12e nationale congres alweer! En wat valt er die twee dagen weer veel te beluisteren en leren, want nu de NVAO de regels weer aanscherpt, ...
Lees verder »Onderscheidend vermogen van een vraag: wat is dat eigenlijk?
Elke toets wordt afgenomen met een doel. En hoe verschillend die doelen ook kunnen zijn, uiteindelijk gaat het om het maken van onderscheid: tussen leerlingen die iets onder de knie hebben en leerlingen die moeten worden bijgespijkerd; tussen studenten met voldoende kennis en vaardigheden voor een studie en studenten die ...
Lees verder »Workshop executieve vaardigheden: een terugblik
Deze workshop executieve vaardigheden is gegeven als onderdeel van het congres Talent Leren Excelleren op 6 februari 2014. Deelneemster Femke Hovinga geeft een terugblik én enkele tips. Slim versus 'gewoon' Als introductie van de workshop wordt uitgelegd dat heel slimme kinderen op de basisschool eigenlijk alles wel weten en het ...
Lees verder »Congres Talent Leren Excelleren 2014: enkele conclusies
'Wat kan ik DOEN om het beter te maken?' Dat is de vraag die mij bij is gebleven vandaag. Er is gesproken over de geschiedenis van hoogbegaafdheid, waarbij ook de wetenschappelijke kant werd betrokken. Lianne Hoogeveen van CBO kan met verve de 'grote veronzekeraar' worden genoemd. Met haar vragen roept ...
Lees verder »Waarom is innoveren in het onderwijs zo belangrijk?
Ooit was ik als beginnend docent vele uren bezig met het ontwerpen en uitwerken van lessen. Ik ontwierp voor mezelf, voerde zelf uit en besteedde vele uren aan research. Op een gegeven moment had ik het gevoel aan het einde van mijn mogelijkheden gekomen te zijn; ik bleef op een ...
Lees verder »Beweging van innovators in het onderwijs
'Help, mijn team wil wel.' Dit was vorig jaar de titel van een werkconferentie van een groep van scholen in het beroepsonderwijs. Deze conferentie was bedoeld om ervaringen te delen van de reis die de betreffende docenten hadden gemaakt. Op die conferentie ontstond het idee om een beweging te creëren ...
Lees verder »Tips hoe examencommissies hun nieuwe rol kunnen vervullen
De vernieuwde WHW (Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek) belast de examencommissies met veel meer bevoegdheden, waarbij zij een sterk beroep doen op de professionaliteit van de commissie. De examencommissie ‘nieuwe stijl’ heeft als taken: het borgen van de kwaliteit van de tentamens en examens het vaststellen van ...
Lees verder »Nieuwe Beroepsprofielen voor schoolleiders: het tekort
Dat er over de nieuwe Beroepsprofielen voor schoolleiders in het primair en voortgezet onderwijs goed is nagedacht, staat buiten kijf. Evenals het feit dat daar deskundige mensen aan hebben meegewerkt. Maar ik vind het wel opmerkelijk dat er niets terug te vinden is van wat in de oude competentieset van ...
Lees verder »Het doolhof dat ‘Toetsen & Examineren in het VO’ heet
Ik weet het nog goed.....de ‘toetsen’ tijdens mijn lagere schoolperiode. Wat was het leven toen relatief eenvoudig: de sporadische spreekbeurt over een onderwerp dat je zelf leuk vond (de reuzepanda!). Met een aanwijsstok in de hand en een kaart van Europa, die wel 2x zo groot leek als jijzelf, de ...
Lees verder »De Anti-pestwet, wat houdt het in?
Pesten is van alle tijden. Tegenwoordig is tussen de tien en vijftien procent van de leerlingen op het primair onderwijs slachtoffer van pestgedrag, oftewel gemiddeld twee tot drie leerlingen per klas. Behalve dat pesten kan leiden tot persoonlijkheidsproblemen, heeft het eind 2012 en begin 2013 zelfs geleid tot een aantal ...
Lees verder »Tips voor het stimuleren van bevlogenheid in het MBO
Bevlogen werknemers presteren beter dan niet bevlogen werknemers! Positieve effecten: hogere productiviteit, minder ziekteverzuim, minder verloop, meer innovatief gedrag en betere ‘extra-rol’ (taken buiten de formele functieomschrijvingen) prestaties. Mark Hesseling, onderzoeker in het beroepsonderwijs, deed onderzoek naar bevlogenheid bij MBO Utrecht en ontdekte de belangrijkste voorspellers voor bevlogenheid: het vertrouwen ...
Lees verder »Praktijkopdrachten ontwikkelen: waar begin je?
Ontwikkelaars van praktijkopdrachten richten zich vooral op de instructie voor de kandidaat, merk ik terwijl ik hen begeleid. Zij werken dus eerst de opdracht voor de kandidaat in detail uit. Pas daarna formuleren ze de bijbehorende beoordelingscriteria. Logisch, want die concrete opdracht is voor hen bekend terrein en het formuleren ...
Lees verder »Examenkwaliteit in het mbo voor 99% op orde
Op 1 januari 2014 heeft de Onderwijsinspectie een lijst van 114 mbo-opleidingen gepubliceerd waarvan de examinering onder de maat is. De inspectie heeft de opleidingen onderzocht: na een analyse van landelijke gegevens; op basis van het trekken van een steekproef, of na mogelijke signalen of klachten. Dit aantal lijkt veel, maar ...
Lees verder »Rapport BKE/SKE: ‘Verantwoord toetsen en beslissen in het HO’
Om de toetsdeskundigheid in het hoger onderwijs te vergroten, zijn de BKE en SKE (Basis- en Seniorkwalificatie Examinering) ontwikkeld: Met de BKE leren docenten de toetscyclus te doorlopen voor hun eigen vak: ontwikkelen, afnemen en beoordelen van toetsen. De SKE richt zich op de samenhang tussen meer toetsvormen op programma ...
Lees verder »Conceptexamenprogramma 7e vmbo-profiel door de VO raad
Het vmbo wordt uitgebreid met een beroepsoriënterend profiel, waarin leerlingen zich in de volle breedte kunnen oriënteren op verschillende werkvelden. De contouren voor dit niveau profiel zijn bekend gemaakt door de VO Raad. Bekijk hier het profiel (PDF).In dit profiel staan de volgende thema’s centraal: duurzaamheid; maatschappelijk verantwoord; publiek; commercieel. ...
Lees verder »Interview: Dominique Sluijsmans geeft een tip voor examinatoren
Dominique Sluijsmans is actief als lector Professioneel Beoordelen bij Zuyd Hogeschool en universitair hoofddocent bij de vakgroep Ontwikkeling en Onderzoek van de School of Health Professions Education van de Universiteit Maastricht. Waarom beoordelen we eigenlijk? We beoordelen allereerst om goede beslissingen te nemen over studenten. Goede studenten moeten een goede ...
Lees verder »Examencommissies: maximaal vijf personen
Door Irene Biemond, Teelen Kennismanagement Nog steeds verbaas ik mij over de grote verschillen die bestaat tussen examencommissies. Bijvoorbeeld: de tijd die een lid van een examencommissie mag besteden aan zijn/haar taken varieert grofweg van twee uur tot twee dagen per week! Soorten en maten Tijdens de cursussen die ik ...
Lees verder »BKE/SKE: stap één wordt gezet, maar wat gebeurt er daarna?
Het programma van eisen voor de BKE en SKE (basis- en seniorkwalificatie examinering) beschrijft duidelijke leeruitkomsten en criteria voor bewijslast. Doelgericht en meetbaar. Dat klinkt mooi, maar staren we ons niet veel teveel blind op een beoogde eindstreep? Moet er niet eerder sprake zijn van een kwaliteitscyclus, in plaats van ...
Lees verder »Openboekexamens: het toetsen van andere kennis
Openboekexamens zijn nog altijd een ondergeschoven kindje in de wereld van het examineren. Uit onderzoek blijkt dat veel kandidaten deze methode zien als een gemakkelijke optie waarvoor ze zich nauwelijks hoeven voor te bereiden. Examinatoren kiezen meestal voor toetsvarianten waarbij kandidaten kennis uit het hoofd moeten reproduceren. Toch beargumenteren Mieke ...
Lees verder »Interview met Pasi Sahlberg over de tips vanuit Fins onderwijs voor Nederland (video)
Naar aanleiding van het 17e Nationaal Hoger Onderwijs Congres, hebben we enkele vragen voorgesteld aan Pasi Sahlberg*. In onderstaande video beantwoordt hij deze vragen vanuit Nederlands oogpunt: 1. Het onderwijs heeft tot taak de jongeren van vandaag op te leiden voor een samenleving en veelal ook voor beroepen en discipline, ...
Lees verder »Onderwijs: maakt de focus op selectie en excellent geen slachtoffers?
Het Nederlands hoger onderwijs bevindt zich al drie jaar in een fase van ‘restauratie’. En wat zijn we het met elkaar eens: er mogen weer eisen gesteld worden en daar zijn we trots op! Maar zijn we over tien jaar nog steeds zo trots, als we zien wie er in ...
Lees verder »Webinar talentontwikkeling: aandacht voor uw eigen onderwijspersoneel
In communicatie uitingen met betrekking tot de arbeidsmarkt lijkt het begrip “competentie” te zijn vervangen door “talent”. Talentscouting, talentmanagement en talent development, zijn terugkerende thema’s in publicaties of discussie over (de werking van) de arbeidsmarkt. Men schijnt zelfs een mondiale “war on talent” te verwachten. Wat moeten opleiders voor de ...
Lees verder »Invloed van streng of mild beoordelen op de studiekeuze
Een toets resulteert doorgaans in een cijfer. Wij, als toetsdeskundigen, vinden het erg belangrijk dat dit cijfer op een goede, valide en betrouwbare manier tot stand komt. Maar zelfs als een toets valide en betrouwbaar is, kan hij nog slecht functioneren ten opzichte van toetsen uit andere vakken of vakgebieden. ...
Lees verder »Proefles: hoe maak ik e-learning die echt blijft plakken?
In februari starten we voor de 5de keer met de intensieve en krachtige opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper. Voorafgaand bieden we u op 9 januari een proefles van 14.00 tot 16.00 uur in Utrecht. Ik nodig u van harte uit om daar naar toe te komen! Niet alleen leggen we wat ...
Lees verder »Test gratis uw veranderingsbereidheid, inclusief rapport!
Wij bieden u een test aan waarmee u uw veranderingsbereidheid kunt testen. Het kost slechts twee minuten om in te vullen en u kunt direct na het invullen uw persoonlijke uitslag downloaden en opslaan. Het is geheel gratis én anoniem! Op 26 en 27 november organiseert SBO voor de 17e ...
Lees verder »Nus Waleson: breed onderwijs is beautiful
Op 1 september jongstleden is de “Wet Kwaliteit in Verscheidenheid” in werking getreden. Deze wet voorziet onder andere in een verplichte oriëntatie op een studie in het HBO. De achtergrond daarvan is de politiek, bestuurlijk en maatschappelijk breed gedragen zorg over studie uitval. De aanname is dat een goede oriëntatie ...
Lees verder »Wat is nou een kwalitatief goede docent?
Bevoegd? Bekwaam? Of (geen van) beiden? Het is bijna zover... het Nationaal Hoger Onderwijs Congres dat op 26 en 27 november alweer voor de 17e keer plaatsvindt. Twee dagen lang vertellen topsprekers aan onderwijsprofessionals hun visie over trends en ontwikkelingen in het hoger onderwijs. Diverse thema’s passeren de revue, zoals ...
Lees verder »Hoe interesseert TU/e scholieren voor wie de keuze voor een technische studie niet voor de hand ligt?
De TU/e wil groeien door het onderwijs beter aan te sluiten op de maatschappelijke vraag. Met ingang van studiejaar 2012-2013 introduceert de TU/e het nieuwe Bachelor College. Een vernieuwende vorm van kleinschalig onderwijs met een persoonlijke aanpak en keuzevrijheid voor de student. De ingenieur van de toekomst wordt in een ...
Lees verder »Meerkeuzevragen: het gaat niet om het antwoord
Meerkeuzevragen blijven een geliefde methode voor het toeten en examineren van kandidaten binnen alle lagen van het onderwijs. Ondanks de nadelen die aan deze methode kleven zijn de praktische voordelen voor examinatoren nog altijd van grote meerwaarde. Toch vormen meerkeuzevragen ook voor examenconstructeurs een uitdaging. Zij moeten namelijk voorkomen dat ...
Lees verder »Van goed naar excellent onderwijs met minder papier
Voor schoolleiders die sturen op continue verbetering zonder administratieve lasten 'Meer sturing met minder papier', dat is waar het om draait in de A3 methodiek. Schoolleiders krijgen met dit instrument een middel in handen om snel en doeltreffend, met meer draagvlak, hun schoolplannen te realiseren. En dat met niet meer ...
Lees verder »Toetsen in het onderwijs: vermijd de juist/onjuist-vraag
In veel toetsen wordt gebruik gemaakt van juist/onjuist-vragen. In deze blog leg ik uit waarom dat geen goed idee is. Toetsvraag 1 Alkmaar is de hoofdstad van Noord-Holland.Is dit juist of onjuist? juist onjuist Zoals hopelijk iedereen weet, is Haarlem de hoofdstad van de provincie Noord-Holland, waarmee alternatief b het ...
Lees verder »Webinar iSTAR-methode: online colleges binnen Tilburg University
Iedere manager, docent of ondersteuner wordt er vroeg of laat mee geconfronteerd: online colleges. Hoe maak ik mijn online colleges zo dat mijn publiek geboeid blijft en motiveert verder te leren? Op 10 oktober 2013 heeft Bob van den Brand - Associate professor Tilburg University en TIAS NIMBAS - in ...
Lees verder »In het onderwijs willen we beter gemotiveerde studenten en hoger rendement! Maar hoe?
Door: Bob van den Brand, associate professor Tilburg University en TIAS NIMBAS Zevenhonderd paar ogen staarden mij die ochtend in de collegezaal verwachtingsvol aan. Het was 8.45 uur en het eerste college van hét struikelvak was begonnen. Slagingspercentages waren dramatisch en de evaluaties waren ook niet al te best. Eerste ...
Lees verder »De aversie tegen online cito-scores
Zaterdag 14 september publiceerde RTL Nieuws een lijst met gemiddelde Cito-scores van Nederlandse basisscholen. Een lijst die ze verkregen via staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs). Een openbare publicatie van deze cijfers is al zo lang de Cito-scores bestaan een gevoelig punt bij onderwijsbestuurders omdat ze bang zijn dat hun onderwijs hierop ...
Lees verder »De Citotoets voor kleuters: illusie of niet?
Kleuters die een citotoets maken: sinds een aantal jaar zijn basisscholen verplicht om ook de allerkleinsten te testen. Maar wat zegt de uitslag van zo'n test nou eigenlijk over de ontwikkeling van een kleuter?Wetenschappers zijn het erover eens dat kleuters te jong zijn om individueel te testen. En toch gaan ...
Lees verder »Hoe eerlijk zijn mondelinge examens? Tips voor examinatoren
Mondelinge examens vormen een uitdaging voor zowel de kandidaat als de examinator. Leerlingen vinden het vaak een stressvolle ervaring terwijl docenten slechts kort de tijd hebben om tot hun beoordeling te komen. Toch kan mondelinge examinering zeer waardevol zijn. Voor sommige vakken, zoals vreemde talen, is het de enige manier ...
Lees verder »Whitepaper Toetsbeleid: een goed plan voor toetsbekwaamheid
Een veelvoorkomende denkfout bij het ontwikkelen van toetsbeleid is dat men vanaf nul begint. Er worden kaders geschapen en doelen gesteld die het ideale toekomstbeeld vertegenwoordigen. Maar toetsing is aan de orde van de dag sinds de oprichting van een onderwijsinstelling. Doordat het toetsproces in de dagelijkse praktijk doorloopt, is ...
Lees verder »Column: blaffen of bijten? Onderwijs in Nederland
Het motivatieboek 'Is het voor een cijfer?' dat ik samen met onderwijsgoeroe, ondernemer en oprichter van Novilo Tijl Koenderink mocht schrijven, is een succes. Toeval of niet, de staatssecretaris van OCW, Sander Dekker, kwam met een opiniestuk in de Volkskrant waarin hij een lans brak voor enkele onderwijsvernieuwingen zoals we ...
Lees verder »Webinar MOOC’s: kansen en uitdagingen
Schijnbaar uit het niets waren ze er ineens prominent in 2012 en kregen ze veel aandacht in de media: Massive Open Online Courses (MOOC). Topuniversiteiten uit de Verenigde Staten die online gratis cursussen beschikbaar stelden, waarvoor zelfs certificaten behaald konden worden. Deze ontwikkeling maakte dat instellingen voor hoger onderwijs in ...
Lees verder »Shift happens: het geheim van acceptabele verandering in het onderwijs
Onderstaand (Engelstalige) artikel is geschreven door Jeroen Pliester van strategisch bureau ReNEXT. Hij gaat verder in op dit onderwerp met betrekking tot onderwijs tijdens het 9e congres Marketing en Communicatie in het Onderwijs op 1 en 2 oktober. The Nature of Change Shift Happens! What if we could make change ...
Lees verder »Interview met Theodor van der Velde, directeur SKIO
Leren is een feest. Dat is de eerste gedacht die bij me opkomt als ik praat met Theodor van der Velde, directeur van het Saxion Kenniscentrum Innovatie en Ondernemerschap (SKIO). Het enthousiasme waarmee hij spreekt over zijn eigen leerprocessen en die van zijn studenten en medewerkers werkt uitermate aanstekelijk. De ...
Lees verder »Wantrouwen in uw onderwijsinstelling: 6 aandachtspunten
Na de recente gebeurtenissen in het Hoger Onderwijs, zoals de fraude rondom wetenschappelijk onderzoek, de onduidelijke financiële prioritering bij sommige hbo’s en examinatieproblemen, klinken er steeds meer geluiden dat ‘het vertrouwen weg is’. Vaak wordt wantrouwen veroorzaakt door conflicten. Mensen (en vooral managers) weten vaak niet hoe ze om moeten ...
Lees verder »Toetsbeleid: Waar begin je (aan)?
Beleid wordt vaak geassocieerd met abstracte, theoretische kaders die ooit met de beste bedoelingen zijn bedacht, maar in de praktijk toch anders uitpakken. Bij toetsbeleid is dat niet anders. Toch is goed toetsbeleid cruciaal in het hoger onderwijs. Zeker nu er van alle kanten (de overheid/politiek, de maatschappij, het rapport ...
Lees verder »Deeltijdonderwijs belangrijk als basisbeurs verdwijnt – interview met Sander van den Eijnden
Sommige studenten passen niet in het voltijdonderwijs, stelt voorzitter Van den Eijnden van de Open Universiteit. Als studeren straks duizenden euro’s duurder wordt en het tempo omhoog gaat, krijgen zij het moeilijk. Een deeltijdstudie kan uitkomst bieden. Jongeren zullen heus wel gaan studeren, ook als het kabinet zijn zin krijgt ...
Lees verder »
SBO Blog Het blog van Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid