Tijdens het Mobility Congres 2023 zal Gerard Snel, Projectleider Mobiliteitsvisie IenW een presentatie geven over de Mobiliteitsvisie 2050 vanuit de rijksoverheid. Hij heeft onlangs meegewerkt aan deze brief in de tweede kamer: Deze brief gaat over de bereikbaarheid voor alle Nederlanders. Nu en in de toekomst. De bereikbaarheid van ons werk, van onze winkels, scholen en zorginstellingen, van onze natuur, …
Lees verder »De Omgevingswet als invoeringswet voor verdere stikstofreductie
Stikstofreductie blijft een onderwerp van discussie in het kabinet. Twee manieren om stikstofuitstoot te beperken worden daarom omgezet naar wetgeving. De Omgevingswet dient als invoeringswet voor beide wetten, die vanaf 1 januari 2024 van kracht gaat. De doelen met betrekking tot stikstofreductie worden verhoogd én intern salderen wordt vergunningplichtig. Wat zijn de gevolgen hiervan? Wetten voor verdere stikstofreductie Het kabinet …
Lees verder »Is AERIUS nog geschikt voor het berekenen van stikstofdepositie?
Het berekenen van stikstofdepositie doe je met het rekenmodel AERIUS. Het is verplicht om dit model te gebruiken bij vergunningaanvragen in en rondom Natura 2000-gebieden. Recent zijn er echter twee rechtszaken aangespannen over de betrouwbaarheid van het model. Als het model niet betrouwbaar genoeg blijkt te zijn, heeft dit grote gevolgen voor vergunningverlening. Hoe zeker is de toekomst van AERIUS …
Lees verder »Groen licht Eerste Kamer: Invoering Omgevingswet op 1 januari 2024
De Omgevingswet die een groot aantal wetten en regels voor onze leefomgeving bundelt en een digitaal loket introduceert, wordt per 1 januari 2024 ingevoerd. Dat is de uitkomst van de stemming in de Eerste Kamer over het Koninklijk Besluit dat de invoering op deze datum regelt. De invoering van de in 2016 aangenomen Omgevingswet markeert een bijzonder moment in het …
Lees verder »Wanneer treedt de Omgevingswet in werking?
De inwerkingtreding van de Omgevingswet is al vijf keer uitgesteld. De Eerste Kamer ging in 2016 al akkoord met de wetgeving, maar deze is nog niet in werking getreden. Minister De Jonge van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening stelt dat de Omgevingswet per 1 januari 2024 ingevoerd wordt. De digitale benodigdheden zijn namelijk eindelijk gereed en als voldoende beoordeeld. Waarom is …
Lees verder »Vier voorwaarden voor afvalmanagement in een circulaire economie
We staan voor grote uitdagingen binnen afvalmanagement. Wereldwijd verzamelen we maar 67% van al het afval, dus 33% wordt gedumpt. Een reden hiervoor is het feit dat een derde van de planeet geen goed afvalmanagementsysteem heeft, waardoor 91% van de grondstoffen verspild worden. Wat zijn uitdagingen van goed afvalmanagement en wat leren we van het Nederlandse model? Drie uitdagingen binnen …
Lees verder »Veelgestelde vragen tijdens het webinar over stikstof in de bouw
Op 9 februari 2023 vond het webinar ‘Stikstofcrisis: Bedreigingen én oplossingen – De do’s en don’ts voor stikstof in (bouw)projecten’ plaats. Deelnemers kregen in een uur informatie over lessen vanuit een concreet project: Logistiek Park Moerdijk. Tijdens en na het webinar werden vragen gesteld, die niet allemaal beantwoord konden worden. In dit artikel staan alle gestelde vragen, inclusief antwoord van …
Lees verder »Maakt de Omgevingswet vergunningvrij bouwen eenvoudiger?
Vergunningvrij bouwen zou onder de Omgevingswet eenvoudiger moeten zijn, zo blijkt uit de slogan ‘eenvoudig beter’. De vraag is echter of dit daadwerkelijk zo is. Je krijgt namelijk te maken met twee verschillende vergunningen voor bouwen. Daarnaast wil de helft van de gemeenteambtenaren eigenlijk liever niet dat de Omgevingswet komt. Peter de Haan, doctor in publiek bouwrecht en omgevingsrecht, stelt …
Lees verder »Voorkom vertraging door de natuurvergunning bij jouw bouwprojecten
Het is verplicht om voor ieder bouwproject te berekenen of een natuurvergunning nodig is. Je denkt hierbij aan de stikstofuitstoot of de impact van de bouwactiviteiten op de natuur berekenen. Deze berekening is complex en tijdrovend, waardoor jouw bouwprojecten vertragen. Dit kost tijd én geld, dus dat wil je voorkomen. Het loont dan ook om een AERIUS-berekening snel en correct …
Lees verder »Hoe GP Zandvoort autovrij werd voor racefans
De tweede Dutch Grand Prix, afgelopen zondag 4 september in Zandvoort, was het eerste autovrije Formule 1-event ter wereld. Dat de 105.000 bezoekers tamelijk veilig en vlekkeloos hun weg van, naar en door Zandvoort wisten te vinden, is te danken aan een ingenieus mobiliteitsplan. “Als je alle beschikbare infrastructuur goed inzet, is automobiliteit helemaal niet nodig.” Bron: Mobiliteitsplatform.nl – Partner …
Lees verder »